Praktyczna nauka języka węgierskiego I - gramatyka 3320-ZLW12C-PW1G
Kurs obejmuje następujące zagadnienia gramatyczne i zakresy tematyczne.
Zagadnienia gramatyczne:
• odmiana czasowników w czasie teraźniejszym,
• odmiana i użycie czasownika van,
• przedrostki czasownikowe oznaczające relacje przestrzenne,
• przedimek określony i nieokreślony,
• formy liczby mnogiej rzeczowników i przymiotników,
• formy biernika rzeczowników,
• formy dzierżawcze rzeczowników,
• wyrażenia odpowiadające na pytania gdzie?, dokąd? i skąd?,
• wyrażenia odpowiadające na pytanie kiedy?,
• frazy liczebnikowe,
• zaimki pytajne i wskazujące,
• szyk wyrazów w zdaniu.
Zakresy tematyczne:
• przedstawianie się i poznawanie,
• przedmioty codziennego użytku,
• cechy człowieka,
• życie w mieście,
• podróżowanie,
• zakupy,
• jedzenie,
• ubrania i moda.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu osoba uczestnicząca w zajęciach:
• posiada kompetencję czynną i bierną w zakresie języka węgierskiego na poziomie A1.
W szczególności:
WIEDZA
• zna i rozumie podstawowe pojęcia z gramatyki języka węgierskiego (K_W02),
• zna i rozumie w sposób usystematyzowany procesy komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego (K_W10);
UMIEJĘTNOSCI
• potrafi na podstawowym poziomie porozumiewać się w języku węgierskim ze specjalistami z zakresu hungarystyki z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych (K_U07),
• potrafi przygotować proste prace pisemne w języku węgierskim dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U08),
• potrafi przygotować proste wystąpienia ustne w języku węgierskim z zakresu problematyki hungarystycznej (K_U09);
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• jest gotowa do samodzielnego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka węgierskiego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, śledzi procesy zachodzące w języku (K_K01),
• jest gotowa do wykorzystania swoich kompetencji społecznych i językowych w zakresie komunikacji w języku węgierskim, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role (K_K04).
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć przedmiot, należy
-- regularnie uczestniczyć w zajęciach (dozwolone są trzy nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze) oraz
-- w trakcie semestru zdobyć co najmniej 51% punktów możliwych do zdobycia.
Punkty można zdobyć za:
-- prace domowe (30% punktów),
-- prezentacje ustne (30% punktów),
-- pisemne sprawdziany (40% punktów).
Prace domowe będą zadawane po każdych zajęciach w formie testu publikowanego w Google Classroom.
Prezentacje ustne będą powiązane tematycznie z treścią podręcznika wiodącego. Każda z osób uczestniczących w zajęciach będzie miała szansę wygłosić trzy prezentacje ustane w czasie trwania semestru.
W semestrze będą cztery sprawdziany pisemne, każdy powiązany z dwoma kolejnymi rozdziałami podręcznika wiodącego.
Przy wystawianiu ocen na koniec semestru będą brane pod uwagę następujące progi punktowe:
51–60%: dostateczny
61–70%: dostateczny plus
71–80%: dobry
81–90%: dobry plus
91–100%: bardzo dobry
Literatura
Podręcznik wiodący:
• Szita Szilvia, Pelcz Katalin. MagyarOK: magyar nyelvkönyv, A1+, t. 1. Pécs: Pécsi Tudományegyetem, 2019.
Zeszyt ćwiczeń:
• Szita Szilvia, Pelcz Katalin. MagyarOK : nyelvtani munkafüzet. A1+, t. 1. Pécs: Pécsi Tudományegyetem, 2019.
Podręcznik dodatkowy:
• Görbe Tamás, Szita Szilvia, Pelcz Katalin. Rendszerező magyar nyelvtan sok-sok példával és gyakorlattal (Systematic Hungarian grammar with many examples and exercises). t. 1. Pécs: Pécsi Tudományegyetem, 2023.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: