Wprowadzenie do literatury węgierskiej 3320-ZLW12-WLW
Konwersatorium ma dostarczyć studentowi elementarnej wiedzy o literaturze węgierskiej. Niejako z lotu ptaka pokazać mu główne tendencje, najważniejsze zjawiska i kluczowe postaci. Pomyślane jest jako rodzaj przepustki do świadomego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych, budujących recepcję literatury węgierskiej w Polsce, oraz jako fundament do poszerzania wiedzy na kolejnych etapach kształcenia. Zajęcia ilustrowane są tekstami, odsyłają też studenta do samodzielnych lektur.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna i rozumie elementarne zjawiska zachodzące w obszarach literatury, kultury i historii oraz elementarną terminologię używaną w opisie literatury, kultury i historii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania;
- ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą i kierunkach badań w literaturoznawstwie;
- ma wiedzę o współczesnych zjawiskach w literaturze węgierskiej oraz orientację w zakresie współczesnych procesów i zjawisk w kulturze węgierskiej w odniesieniu do literatury;
- potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod;
- potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach;
- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac;
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków;
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje kompetencje badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy.
Kryteria oceniania
Niezależnie od semestru:
- obecność na zajęciach (maks. 3 nieobecności w semestrze)
- aktywność dyskusyjna
po I semestrze:
- przygotowanie prezentacji na zadany temat
- zaliczenie pisemne ze znajomości lektur
po II semestrze:
- przygotowanie prezentacji na zadany temat
- zaliczenie pisemne ze znajomości lektur
- zaliczenie pisemne w sali (krótki esej poświęcony dowolnie wybranemu utworowi węgierskiemu w polskim tłumaczeniu)
Literatura
Antologia poezji węgierskiej, PIW, Warszawa 1975
13 poetów. Antologia współczesnej poezji węgierskiej, Warszawa 1983
Antologia współczesnego dramatu węgierskiego, Warszawa 1982
Antologia współczesnego dramatu węgierskiego, Kraków 2004
Antologia współczesnej poezji węgierskiej, Studio Emka, Warszawa 2010
Bohdan Zadura: Węgierskie lato, Wrocław 2010
Wybrane materiały z prasy literackiej: Borussia, Akcent, Zeszyty Literackie, Książki, Nowe książki, Literatura na świecie
Lektury:
Balassi Bálint, Poezje, Warszawa 1994.
Balassi Bálint, Poeta i żołnierz: 450-lecie urodzin, Krosno 2004.
Bodor Johanna, Nie szkodzi, kiedyś zrozumiem, Warszawa 2016.
Bożek Renata, Madame Sinobroda, Warszawa 2005.
Csáth Géza, Opium: opowiadania i dzienniki, Warszawa 2016.
Cudowny jeleń: baśnie węgierskie, wybów, opracowanie i posłowie M. Gedeon, Poznań 2016.
Dragomán György, Biały król, Wołowiec 2007.
Esterházy Péter, Czasowniki posiłkowe serca: wstęp do literatury pięknej, Warszawa 1994.
Esterházy Péter, Harmonia Caelestis, Warszawa 2007.
Galgóczi Erzsébet, W granicach prawa, „Literatura na Świecie”, nr 03-04/2014 (512-513).
Garajszki Margit, Bartók i drewniany książę, Wrocław 2016.
Horváth Viktor, Mój czołg, Wrocław 2018.
Jókai Mór, Kamienne serce, Warszawa 2010.
Kaffka Margit, Barwy i lata, Warszawa 1960.
Kaffka Margit, Neurastenia, „Literatura na świecie”, nr 07-09/2002 (372-374).
Kemény István, Programy w labiryncie, Szczecin – Bezrzecze 2017.
Kertész Imre, Los utracony, Warszawa 2010.
Kiss Tibor Noé, Incognito, Warszawa 2017.
Kondor Vilmos, Budapeszt noir, Warszawa 2009.
Kosztolányi Dezső, Ptaszyna, Warszawa 2011.
Krasznahorkai László, Szatańskie tango, Warszawa 2004.
Kristof Agota, Duży zeszyt; Dowód; Trzecie kłamstwo, Warszawa 1994.
Kristof Agota, Analfabetka: opowieść autobiograficzna, Warszawa 2005.
Krúdy Gyula, Miasto uśpionych kobiet, Warszawa 2019.
„Literatura na świecie” nr 11-12/2006 (424-425) [awangarda]
Márai Sándor, Żar, Warszawa 2000.
Nadj Abonji Melinda, Gołębie wzlatują, Wołowiec 2012.
Ottlik Géza, Szkoła na granicy, Warszawa 2014.
Petőfi Sándor, Lutnia i miecz, Kraków 2019.
Polgár Anikó, Archeolożka w czółenkach, Gdańsk 2015.
Rakovszky Zsuzsa, Cień węża, Rok spadającej gwiazdy (fragmenty), „Literatura na świecie” nr 11-12/2007 (436-437).
Spiró György, Mesjasze, Warszawa 2009.
Spiró György, Iksowie, Warszawa 2013.
Szabó Magda, Zamknięte drzwi, Kraków 2013.
Szécsi Noémi, Ugrofińska wampirzyca, Wołowiec 2005.
Szilágyi István, Dudni kamień dudni, Sejny 2001.
Tolnai Ottó, Poeta ze smalcu: powieść z wywiadu radiowego, Warszawa 2012.
Tompa Andrea, Dom kata, Wrocław 2016.
Tóth Krisztina, Linie kodu kreskowego: piętnaście historii, Wrocław 2016.
Varga Krzysztof, Gulasz z turula, Wołowiec 2008.
Varga Krzysztof, Czardasz z mangalicą, Wołowiec 2014.
Varga Krzysztof, Langosz w jurcie, Wołowiec 2016.
Varró Dániel, Szívdesszert, Budapest 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: