Gramatyka opisowa języka fińskiego II - składnia 3320-ZLF72C-GOF
Celem ćwiczeń jest praktyczne zastosowanie wiedzy nabytej w trakcie wykładów poprzez różnego rodzaju zadania (analiza zdań i wypowiedzeń, analiza typów modalnych i syntaktycznych zdań, struktura argumentowa czasowników, analiza różnych typów orzeczeń, analiza różnych typów fraz / grup składniowych, analiza relacji składniowych wewnątrz fraz, analiza części zdania: podmiot, dopełnienie, okolicznik, orzeczenie imienne oraz przypadki graniczne).
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu ćwiczeń student:
- zna i rozumie elementarne zjawiska zachodzące w obszarach języka oraz elementarną terminologię używaną w opisie języka oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania (K_W01);
- ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego oraz gramatyki, stylistyki, historii języka fińskiego (K_W02);
- ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem i kierunkach badań w językoznawstwie (K_W03);
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa (K_U01);
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje kompetencje badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U13);
- jest gotów do samodzielnego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka fińskiego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, śledzi procesy zachodzące w języku (K_K01);
- jest gotów do wykorzystania swoich kompetencji społecznych i językowych w zakresie komunikacji w języku fińskim, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role (K_K04).
Szczegółowe efekty kształcenia:
Student:
- zna podstawową metodologię badań składniowych;
- rozumie zasady budowy zdań w języku fińskim;
- umie analizować zdania i frazy;
- potrafi wskazać role syntaktyczne i semantyczne wyrazów w zdaniu;
- potrafi analizować złożone konstrukcje składniowe;
- potrafi logicznie argumentować i wyciągać wnioski.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach, bieżące wykonywanie ćwiczeń i prac domowych, dwa lub trzy testy kontrolne.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Hakulinen, Auli & Karlsson, Fred. 1979. Nykysuomen lauseoppia. Jyväskylä: SKS, Gummerus.
Iso suomen kielioppi (ISK). 2004. Auli Hakulinen (toim.). Helsinki: SKS, s. 425-543, 825-953.
http://kaino.kotus.fi/visk/etusivu.php
Jönsson-Korhola, Hannele & White, Leila. 2004. Tarkista tästä. Suomen sanojen rektioita suomea vieraana kielenä opiskeleville. Helsinki: Finn Lectura.
Shore, Susanna. 2020. Lauseita ja vesinokkaeläimiä: Perinteisestä funktionaaliseen lauseoppiin. Helsinki: SKS.
Vilkuna, Maria. 2003. Suomen lauseopin perusteet. Helsinki: Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, Edita.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: