Praktyczna nauka języka fińskiego III - konwersacje 3320-ZLF52C-PF3K
Słuchanie programów radiowych i telewizyjnych: wiadomości, blogów radiowych, programów informacyjnych. Student przygotowuje ustny referat z prasy fińskiej. Ustne wystąpienia na różne tematy i dyskusje w grupach. Różne sposoby reagowania na wypowiedzi współrozmówcy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest osiągnięcie przez studenta znajomości języka fińskiego na poziomie B2+. Umie wypowiadać się w sposób płynny i zrozumiały w różnych sytuacjach językowych. Rozumie potoczny język fiński w różnych zastosowaniach i potrafi uczestniczyć w rozmowie z rodzimym użytkownikiem języka fińskiego.
Student
- ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego oraz gramatyki, stylistyki, historii języka kierunkowego/fińskiego (J) (K_W02)
- ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów / także w języku fińskim (L) (K_W08)
- ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego (K_W10)
- potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu fennistyki w języku polskim i fińskim (K_U07)
- posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i fińskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U08)
- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i fińskim z zakresu problematyki fennistycznej i problemów z nią związanych (K_U09)
- posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka fińskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym – (po I roku A2, po II - A2+, III - B2) po IV roku - poziom C1. Potrafi zrozumieć dłuższą wypowiedź, napisać tekst w podstawowych stylach funkcjonalnych (w tym styl urzędowy), i gatunkach (list, sprawozdanie, esej), zna podstawowe języki specjalistyczne (ze szczególnym uwzględnieniem terminologii z prawnej i prawniczej, języka biznesu i administracji publicznej). Potrafi konstruować różne rodzaje tekstu zgodnie z regułami pragmatyki komunikacji językowej (K_U10)
- jest gotów do samodzielnego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka fińskiego rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, śledzi procesy zachodzące w języku (J) (K_K01)
- ma nawyk samodzielnego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze, kulturze Finlandii, ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego (L) (K_K02)
- jest gotów do wykorzystania swoich kompetencji społecznych i językowych w zakresie komunikacji w języku fińskim, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role (K_K04)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie testów rozumienia ze słuchu i wykonania zadań ustnych w trakcie semestru.
Literatura
Berg, Maarit & Silfverberg, Leena: Kato hei – puhekielen alkeet. Finn Lectura, 1997.
Hart, Susanna: Tarinoita Suomesta. Finn Lectura, 2009.
Kuparinen, Kristiina & Tapaninen, Terhi: Hyvin kuuluu. Otava, 2009.
Lappalainen, Hanna & Raevaara, Liisa: Kieli kioskilla. Tutkimuksia kioskiasioinnin rutiineista. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2009.
Sorjonen, Marja-Leena & Raevaara, Liisa: Arjen asiointia. Keskusteluja Kelan tiskin äärellä. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2006.
Tukia, Kaisa & Mustonen, Sanna & Aalto, Eija & Taalas, Peppi : Suomi2.
Minä ja yhteiskunta. Otava, 2009.
www.hs.fi
www.kielitoimistonsanakirja.fi/.
www.yle.fi/areena
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/15/asiointisuomea
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: