Praktyczna nauka języka fińskiego III - analiza i pisanie tekstów 3320-ZLF52C-PF3A
Zapoznanie się z różnymi rodzajami tekstów – przedmiotem analizy będą teksty prasowe i teksty popularnonaukowe z różnych dziedzin nauki. Pisanie własnych tekstów – referatów, omówień i konspektów. Zapoznanie się ze środkami spójności tekstu. Poszerzenie wiedzy z gramatyki (równoważniki zdań).
Po ukończeniu kursu student będzie potrafił rozpoznawać i analizować charakterystyczne cechy różnych rodzajów tekstów, pisać referaty i streszczenia oraz krytycznie analizować własne teksty.
Student
- ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego oraz gramatyki, stylistyki, historii języka kierunkowego/fińskiego (J) (K_W02)
- ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów / także w języku fińskim (L) (K_W08)
- ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego (K_W10)
- potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu fennistyki w języku polskim i fińskim (K_U07)
- posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i fińskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U08)
- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i fińskim z zakresu problematyki fennistycznej i problemów z nią związanych (K_U09)
- posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka fińskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym – (po I roku A2, po II - A2+, III - B2) po IV roku - poziom C1. Potrafi zrozumieć dłuższą wypowiedź, napisać tekst w podstawowych stylach funkcjonalnych (w tym styl urzędowy), i gatunkach (list, sprawozdanie, esej), zna podstawowe języki specjalistyczne (ze szczególnym uwzględnieniem terminologii z prawnej i prawniczej, języka biznesu i administracji publicznej). Potrafi konstruować różne rodzaje tekstu zgodnie z regułami pragmatyki komunikacji językowej (K_U10)
- jest gotów do samodzielnego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka fińskiego rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, śledzi procesy zachodzące w języku (J) (K_K01)
- jest gotów do wykorzystania swoich kompetencji społecznych i językowych w zakresie komunikacji w języku fińskim, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role (K_K04)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest osiągnięcie przez studenta znajomości języka fińskiego na poziomie B2+. Po ukończeniu zajęć student czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty z różnych dziedzin i potrafi zreferować ich podstawową treść. Potrafi pisać zrozumiałe, a zarazem szczegółowe teksty, o charakterze zarówno formalnym, jak i nieformalnym.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie testów i opracowań w trakcie semestru.
Literatura
Bessonoff, Salli-Marja & Hämäläinen, Eila: Kielitaitoa kirjoittamalla. Kirjoitusharjoituksia suomea toisena ja vieraana kielenä opiskeleville. - Helsingin yliopisto, suomen kielen laitos, 2002.
Eichhorn, Maila, Nykänen, Jaana, Päivärinne, Sari (toim.): Uusi tekstitulkki. Laatusana 2013.
www.hs.fi
www.yle.fi
http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/.
Rantonen, Pirjo: Kynä käteen! Finn Lectura 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: