Podstawy ugrofinistyki 3320-ZLF32K-PU
Na zajęciach poruszone będą zagadnienia dotyczące dziejów ludów ugrofińskich i samojedzkich, historii dyferencjacji ich języków, rozwoju ich kultury (w tym wierzeń) i współczesnej sytuacji politycznej.
Na kolejnych zajęciach omawiane będą poszczególne grupy języków uralskich, ich cechy charakterystyczne oraz podstawowe informacje dotyczące kultury posługujących się nimi narodów, w następującej kolejności: samojedzkie, ugryjskie, permskie, wołżańskie, samskie (lapońskie) oraz bałtycko-fińskie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu absolwent:
[wiedza]
• zna rodzinę języków uralskich (samojedzkich i ugrofińskich) oraz wewnętrzne podziały tej rodziny,
• zna obecną sytuację, w jakiej znajdują się poszczególne języki uralskie (przybliżoną liczbę użytkowników, status języka).
• zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zjawiska zachodzące w obszarach języka oraz terminologię używaną w opisie języka oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania (K_W01)
• zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia z zakresu językoznawstwa ogólnego oraz gramatyki, stylistyki, historii języka kierunkowego (K_W02)
• zna i rozumie w sposób usystematyzowany metodologię badań nad językiem i kierunki badań w językoznawstwie (K_W03)
[umiejętności]
• potrafi wskazać na mapie zasięg posługiwania się poszczególnymi językami uralskimi,
• potrafi przedstawić podstawowe informacje etnograficzne dotyczące przykładowo wyznania i organizacji społecznej poszczególnych narodów uralskich.
[postawy]
• ma świadomość zróżnicowania kultur narodów posługujących się językami uralskimi w Europie i Azji.
• potrafi posługiwać się w sposób zaawansowany ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa (K_U01)
• potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U04)
• potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje kompetencje badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U13)
Kryteria oceniania
Test pisemny na koniec semestru z materiału omówionego na zajęciach.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- Péter Hajdú, 1971, Narody i języki uralskie, przeł. Jolanta Jastrzębska-Helder, Warszawa.
- Kerezsi Ágnes, 2009, Az uráli népek néprajza, Piliscsaba.
- Nanovfszky György, red., 1996, Nyelvrokonaink, Budapest, Moszkva.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: