Praktyczna nauka języka węgierskiego III - gramatyka i pisanie tekstów 3320-LPNW56G
Nacisk położony jest głównie na utrwalanie tych struktur gramatycznych języka węgierskiego, które studenci Hungarystyki poznali w I i II roku nauki.
Zagadnienia gramatyczne, które zostaną dalej rozwinięte:
- czasowniki z rekcjami
-użycie trybu przypuszczającego w zdaniach złożonych
-podmiotowa, przedmiotowa koniugacja
-przedrostki czasownikowe
-kohezja tekstu
-zdania złożone
Zajęcia mają również na celu rozwinięcie kompetencji językowych w piśmie.
-pisanie krótkich tekstów
-pisanie wypracowań na różne tematy
-streszczenia na piśmie
-pisanie e-maili
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student
wiedza
- ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego
umiejętności
- potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem języka
- potrafi w zakresie omawianych na zajęciach tematów formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne lub pisemne, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań
- potrafi formułować jasne, dobrze zbudowane wypowiedzi ustne i pisemne, sprawnie i właściwie posługując się regułami organizacji wypowiedzi, zwracając szczególną uwagę na prawidłową rekcję czasowników
kompetencje społeczne
- posiada kompetencje społeczne i językowe w zakresie komunikacji w społecznościach językowych węgierskich, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w grupie i przyjmować w niej różne role
STUDENT
• ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego oraz gramatyki, stylistyki, historii języka kierunkowego/węgierskiego (K_W02)
• ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów / także w języku węgierskim (K_W08)
• ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego (K_W10)
• potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu hungarystyki w języku polskim i węgierskim (K_U07)
• posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i węgierskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U08)
• posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i węgierskim z zakresu problematyki hungarystycznej i problemów z nią związanych (K_U09)
• posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka węgierskiego na poziomie B2 w języku pisanym i mówionym. Potrafi zrozumieć dłuższą wypowiedź, napisać tekst w podstawowych stylach funkcjonalnych i gatunkach (list), Potrafi konstruować różne rodzaje tekstu zgodnie z regułami pragmatyki komunikacji językowej (K _U10)
• jest gotów do samodzielnego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka węgierskiego rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, śledzi procesy zachodzące w języku (K_K01)
• jest gotów do wykorzystania swoich kompetencji społecznych i językowych w zakresie komunikacji w języku węgierskim, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role (K_K04)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na koniec obu semestrów oraz egzamin ustny i pisemny na koniec roku akademickiego.
W razie potrzeby nauczanie, konsultacje oraz egzamin będą się odbywać online.
W przypadku nauczania zdalnego, prowadzący będzie korzystać z programu Skype, Google Meet lub Zoom.us, / Google Classroom/ Moodle
Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie obu semestrów u wszystkich prowadzących ćwiczenia z tego przedmiotu.
Na ocenę semestralną wpływ mają:
- ocena ciagła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
- śródsemestralne pisemne testy kontrolne
- śródsemestralne pisemne prace domowe
- obecność na zajęciach
-kolokwia - ze wszystkich należy otrzymać pozytywne oceny,
-prac pisemnych podsumowujących tematy
Ze wszystkich kolokwiów i prac pisemnych podsumowujących tematy należy otrzymać pozytywne oceny.
Praktyki zawodowe
nie przewidujemy praktyk zawodowych
Literatura
Durst Péter: Lépésenként magyarul
SzTE Hungarológia Központ, 2001
Szita Szilvia - Görbe Tamás: Gyakorló magyar nyelvtan
Akadémiai Kiadó 2009
Molnár Ilona-Kiss Gabriella: Jó szórakozást magyarul!
Molilla Kiadó, 2012
Materiały własne: teksty internetowe kulturalne i prasowe
Uwagi
W cyklu 2023L:
|
W cyklu 2024L:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: