Seminarium magisterskie literaturoznawcze - linia węgierska 3320-LMW13S-L
Po szczegółowym zaznajomieniu studenta z metodyką i technikami pisania pracy naukowej (kwerenda, konspekt, przypisy, bibliografia, cytaty, redagowanie, podsumowanie obszernego tekstu naukowego, formułowanie tezy, uzasadnienie opinii, itd.) praca na seminarium polega na referowaniu literatury przedmiotu wybranej przez magistranta tematyki, na prezentacji bieżących wyników badań oraz na dyskusji nad tekstem pracy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, którą jest w stanie samodzielnie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej;
- w pogłębionym stopniu zjawiska zachodzące w obszarach literatury i kultury, zna terminologię używaną w ich opisie, ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad literaturą i kulturą oraz o kierunkach badań w literaturoznawstwie;
- w pogłębionym stopniu projektowanie, metodykę, pragmatykę i prezentację badań naukowych wystarczające do przygotowania pracy magisterskiej, zna zasady ochrony własności intelektualnej i nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych;
- w pogłębionym stopniu miejsce hungarystyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi;
- w pogłębionym stopniu metodologię, pragmatykę, zasady projektowania i prezentacji badań naukowych zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Absolwent potrafi:
- z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów – samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy, dąży do ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych;
- projektować i prowadzić badania, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych;
- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych metod, uwzględniających nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
- merytorycznie argumentować, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne podsumowania;
- samodzielnie przygotować różne prace pisemne oraz wystąpienia ustne w języku polskim i węgierskim dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki hungarystycznej, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi informatycznych;
- stosować zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi.
Absolwent jest gotów do:
- samodzielnego ustalania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej;
- uczestniczenia w kulturze studiowanego regionu (Węgier), korzystając z różnych mediów i form, potrafi inspirować inne osoby i organizować odpowiednie przedsięwzięcia, działać w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym;
- zastosowania regulacji prawnych związanych z ochroną własności intelektualnych.
K_W01; K_W03; K_W05; K_W06; K_W11; K_U01; K_U02; K_U04; K_U05; K_U07; K_U11; K_K03; K_K05;K_K08
Kryteria oceniania
Systematyczne przygotowanie pracy magisterskiej oraz aktywny udział w zajęciach.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Aczel, R.: Hogyan írjunk esszét? 2006.
Eco U.: Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. 2007.
Gambarelli G., Łucki Z.: Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską. 2001.
Gyurgyák, J.: Szerkesztők és szerzők kézikönyve. 1996.
Zaczyński W.P.: Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich. 1995.
Zendrowski J.: Jak pisać i bronić? Wskazówki metodologiczne. 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: