Praktyczna nauka języka fińskiego jako języka I - I rok - teksty naukowe i pisanie 3320-LMF13C-JF-TN
Ćwiczenia mają na celu wielostronny rozwój umiejętności językowych w zakresie pisania, czytania i rozumienia ze słuchu, a także wypowiedzi i konwersacji. Ćwiczenia związane z tekstami koncentrują się na tekstach akademickich.
Łączny nakład pracy 360 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Kurs wzmacnia kompetencje językowe studentów na poziomie C1. Po jego ukończeniu student rozumie zróżnicowane teksty, również bardziej wymagające, i potrafi je krytycznie analizować. Jest w stanie pisać dobrze skomponowane teksty na różne tematy. Sprawnie i elastycznie posługuje się językiem fińskim zarówno w sytuacjach towarzyskich, jak i szkolno-zawodowych.
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, którą jest w stanie samodzielnie rozwijać i twórczo stosować w działalności
profesjonalnej
K_W04 w zaawansowanym stopniu procesy komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego,
K_W06 w pogłębionym stopniu miejsce fennistyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
K_W07 w zaawansowanym stopniu gramatykę, stylistykę, historię języka kierunkowego – fińskiego , jego złożoność i historyczną zmienność jego znaczeń
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów – samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy, dąży do ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych
K_U05 merytorycznie argumentować, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne podsumowania
K_U06 porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu fennistyki w języku polskim i fińskim, współdziałać z nimi w popularyzacji wiedzy o wytworach
kultury, literatury, zjawiskach historycznych
K_U07 samodzielnie przygotować różne prace pisemne oraz wystąpienia ustne w języku polskim i fińskim dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki fennistycznej, z wykorzystaniem ujęć
teoretycznych, a także różnych źródeł, przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi informatycznych
K_U08 posługiwać się językiem fińskim czynnie i biernie na poziomie C2. Potrafi z łatwością zrozumieć wszystkie
rodzaje tekstów języka pisanego i mówionego, teksty złożone strukturalnie i językowo, posługiwać się wyrażeniami idiomatycznymi i kolokwializmami. Potrafi napisać tekst naukowy i publicystyczny, streszczenie i recenzję pracy specjalistycznej i literackiej. Posiada pogłębioną znajomość reguł pragmatyki komunikacji językowej
K_U11 stosować zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 świadomego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie językafińskiego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób
K_K02 wykorzystania pogłębionych kompetencji społecznych i językowych w zakresie komunikacji w społecznościach językowych fińskich potrafi je stosować we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role
K_K03 samodzielnego ustalania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej
K_K04 aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy
K_K05 uczestniczenia w kulturze studiowanego regionu (Finlandii), korzystając z różnych mediów i form, potrafi inspirować inne osoby i organizować odpowiednie przedsięwzięcia, działać w sposób przedsiębiorczy w
kontekście wielokulturowym
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę po każdym semestrze.
Egzamin na koniec roku.
Literatura
Fińskie czasopisma naukowe, np. Virittäjä, Kielikello, Avain.
www.kotus.fi
Iisa, Katariina – Oittinen, Hannu – Piehl, Aino: Kielenhuollon käsikirja (6., laajennettu ja päivitetty painos.). Yrityskirjat Oy, 2006.
Andersson, Sari & Kylänpää, Esa: Käytännön puheviestintä. Gummerus, 2002.
Hakala, Juha T.: Uusi graduopas. Gaudeamus, 2009.
Hakulinen, Auli (toim.): Suomalaisen keskustelun keinoja I. Helsingin yliopiston suomen kielen laitos, 1989.
Hakulinen, Auli (toim.): Suomalaisen keskustelun keinoja II. Helsingin yliopiston suomen kielen laitos, 1996.
Hirsjärvi, Sirkka – Remes, Pirkko – Sajavaara, Paula: Tutki ja kirjoita. 15., uudistettu painos. Tammi, 2009.
Lappalainen, Hanna & Raevaara, Liisa: Kieli kioskilla. Tutkimuksia kioskiasioinnin rutiineista. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2009.
Lonka, Irma – Lonka, Kirsti – Karvonen, Pirkko & Leino, Pirkko: Taitava kirjoittaja. Opiskelijan opas. Palmenia, 2006.
Sorjonen, Marja-Leena & Raevaara, Liisa: Arjen asiointia. Keskusteluja Kelan tiskin äärellä. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2006.
Valo, Maarit & Almonkari, Merja: Puheviestinnän tietoa ja taitoa. Otava, 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: