Historia literatury węgierskiej II 3320-LHLW4
Wykład przedstawia każdą kolejną epokę w kontekście kultury europejskiej, akcentując jej wpływ na kulturę i literaturę węgierską. Przez pryzmat życia i twórczości najwybitniejszych pisarzy ukazuje specyfikę literatury węgierskiej, akcentując zarazem analogie. Odwołuje się do tekstów w polskim przekładzie, lecz również - w miarę potrzeb - do tekstów oryginalnych, tłumaczonych na poziomie filologicznym i objaśnianych przez wykładowcę
Wykaz tematów, jakie obejmuje wykład, zawierają odpowiednie sekcje sylabuaa
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- po zaliczeniu wykładu oraz związanych z nim ćwiczeń, przewidzianych w programie II roku studiów I stopnia w Katedrze Hungarystyki UW, student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii literatury węgierskiej od zarania po koniec epoki oświecenia;
Umiejętności:
- student potrafi przedstawić najważniejsze aspekty dorobku pisarzy węgierskich wspomnianych epok
- analizuje ich utwory dostępne w polskim tłumaczeniu
- objaśnia specyfikę gatunków literackich, operując terminologią literacką, w niezbędnym zakresie również węgierską
- identyfikuje kanon cytatów z danej epoki.
Kompetencje społeczne:
- student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie problematyki podjętej na wykładzie i ćwiczeniach, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i wyznaczyć kierunki dalszego rozwoju
STUDENT
• zna i rozumie elementarne zjawiska zachodzące w obszarach literatury, kultury i historii oraz elementarną terminologię używaną w opisie literatury, kultury i historii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania (K_W05)
• ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą i kierunkach badań w literaturoznawstwie (K_W06)
• ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii literatury węgierskiej, potrafi ją odnieść do procesów i faktów z historii Węgier w kontekście europejskim (K_W07)
• potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod (K_U03)
• potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U04)
• posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac (K_U05)
• posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (K_U06)
• potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje kompetencje badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U13)
Kryteria oceniania
Obecność na wykładzie obowiązkowa, dopuszczalne są max. 3 nieusprawiedliwione nieobecności)
Ocena na bieżąco - na podstawie kontroli obecności, na koniec rocznego cyklu dydaktycznego na podstawie egzaminu, sprawdzającego znajomość materiału podanego w toku wykładu oraz towarzyszących mu lektur.
Egzamin pisemny lub ustny.
Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie obu semestrów ćwiczeń z tego przedmiotu.
Praktyki zawodowe
nie sa przewidziane
Literatura
T.Klaniczay, J.Szauder, M.Szabolcsi: Historia literatury węgierskiej. Zarys, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966
J.Snopek: Węgry. Zarys dziejów i kultury, Warszawa 2002
Antologia poezji węgierskiej, PIW, Warszawa 1975
A.Lange i A.Tom: Panteon literatury wszechświatowej. Węgry, Warszawa 1821
T.Klaniczay: Renesans Manieryzm Barok, PWN, Warszawa 1972
Mały słownik pisarzy węgierskich, Warszawa 1972
Lista lektur figuruje w sylabusie opisującym ćwiczenia z historii literatury węgierskiej, komplementarnych w stosunku do wykładu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: