Zagadnienia językoznawcze portugalskiego obszaru językowego 3305-ZJP-SEM-LIC
Celem zajęć jest pomoc w przygotowaniu studentów do napisania pracy licencjackiej w obrębie wybranych przez studentów tematów. Na zajęciach omawiane będą wybrane metody badawcze, etapy procesu badawczego, oraz metody gromadzenia i analizy danych.
Studenci zapoznają się z metodami badawczymi i z wymaganiami redagowania prac akademickich. Na zajęciach studenci przedstawią swoje zainteresowania naukowe na podstawie wiedzy zdobytej w toku studiów I stopnia. Celem kursu jest również rozwijanie umiejętności zarówno redagowania tekstów naukowych w języku portugalskim, jak i krytycznej lektury tekstów w zakresie językoznawstwa.
Dodatkowo studenci zapoznają się ze sposobem wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji powiązanych z wybranym tematem pracy licencjackiej.
Przykładowe zagadnienia prac licencjackich:
1. Fonetyka i fonologia języka portugalskiego,
2. Historia języka portugalskiego,
3. Składnia języka portugalskiego,
4. Morfologia języka portugalskiego,
5. Dialektologia obszaru portugalskojęzycznego,
6. Językoznawstwo porównawcze portugalsko-polskie,
7. Językoznawstwo porównawcze portugalsko-dodatkowy/e język/i romański/e,
8. Język mirandyjski,
9. Język galisyjski,
10. Inne romańskie języki mniejszościowe,
11. Leksykografia portugalska.
Przyjmowane są osoby studenckie, które chciałyby napisać pracę związaną z zagadnieniami językoznawczymi z języków minoryzowanych.
Korzystanie ze SI nie jest dozwolone przy pisaniu pracy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Wiedza:
Student zna i rozumie
- podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W03);
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W09).
• Umiejętności:
Student potrafi
- czytać ze zrozumieniem teksty w języku portugalskimskim (K_U01);
- przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku portugalskim (K_U02);
- rozpoznawać różne rodzaje tekstów portugalskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U03);
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów portugalistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.) (K_U04);
- napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku portugalskim (semestralną, roczną, a także licencjacką) z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów portugalistycznych (K_U05);
- przygotować wystąpienia ustne w języku portugalskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów portugalistycznych (K_U06);
- posługiwać się podstawową terminologią z zakresu językoznawstwa i innych dziedzin właściwych studiom portugalistycznym (K_U07)
• Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju (K_K01);
- planowania i organizacji pracy, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K02);
- aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz potrafi pracować w zespole pełniąc różne role (K_K03);
- śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Portugalii, krajów PALOP i Brazylii (K_K04)
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na podstawie:
• obecności i aktywności na zajęciach;
• prezentacji zainteresowań naukowych;
• opracowania szczegółowego konspektu pracy licencjackiej;
• zgromadzenia i przestudiowania literatury przedmiotu;
• przygotowania i przekazywania odpowiednich części pracy (wstęp, rozdział I, rozdział II, zakończenie, bibliografia).
Literatura
Literatura dostosowana jest do indywidualnych zainteresowań badawczych uczestników proseminarium. Jest ona dostosowana do wybranych tematów prac.
Dodatkowo zajęcia będą się opierały na poniższych pozycjach:
• Crystal, D. (2008). A Dictionary of Linguistics and Phonetics. 6th ed. Singapore: Blackwell.
• de Saussure, F. (2013). Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix.
• Gardella, M. & Jakubecki, N. (eds.) (2014). Material de apoyo para la redacción de trabajos académicos. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
• Lyons, J. (1981). Language and Linguistics: an Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
• Nowikow, W. (ed.) (2017). Gramática contrastiva español-polaco. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
• Simone, R. (2013). Nuovi fondamenti di linguistica. Milano: McGraw Hill.
• Campos, M.H.C., Xavier, M.F., Sintaxe e Semântica do Português, Universidade Aberta, Lisboa, 1991.
• Cegalla, D.P., Novíssima gramática da língua portuguesa, Companhia Editora nacional, São Paulo, 1991.
• Cuesta, P. V., Mendes da Luz, M. A., Gramática da Língua Portuguesa, Edições 70, Lisboa, 1971.
• Cunha, C., Cintra, L., Nova gramática do português contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1984.
• Mateus, M. H. M., Brito, A. M., Duarte, I., Faria, I. Hub, Gramática da Língua Portuguesa, Caminho, Lisboa, 1989.
• Vilela, M., Gramática da Língua Portuguesa, Almedina,Coimbra, 1995
• F. Espada Manual de Fonética. Exercícios e explicações;
• Cardeira E., O essencial sobre a história do português, Lisboa, 2006;
• Castro I., Curso de história da língua portuguesa, Lisboa, 1991;
• Silva Neto S., Textos medievais portugueses e seus problemas, Lisboa, 1956;
• Teyssier P., História da língua portuguesa, Lisboa, 1982;
• Williams E.B., Do Latim ao Português, Oxford, 1938.
• Literatura uzupełniająca:
• Castro I., Introdução à história do português, Lisboa, 2006;
• Silva Dias A.E., Sintaxe histórica portuguesa, Lisboa, 1985.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: