Zagadnienia językoznawstwa iberyjskiego II 3305-ZJI-SEM-MGR-2U
Seminarium poświęcone jest przygotowaniu uczestników do pisania pracy magisterskiej. Program przewiduje zapoznanie studentów z najważniejszymi kierunkami współczesnej lingwistyki, zasadami opisu języka naturalnego oraz działami językoznawstwa.
Seminarium obejmuje szeroki zakres tematów, w tym lingwistykę tekstu, socjolingwistykę, pragmatykę, gramatykę funkcjonalną (SFL) oraz analizę dyskursu. Zagadnienia te zgłębiane w oparciu o podstawową literaturę przedmiotu oraz literaturę dodatkową dostosowaną do wybranych przez studentów zagadnień.
Tematy prac magisterskich mogą obejmować takie zagadnienia, jak: fonologia, morfologia, składnia, gramatyka funkcjonalna (SFL), dostępność leksykalna, lingwistyka stosowana, lingwistyka kontrastywna, socjolingwistyka wariacyjna, lingwistyka tekstu oraz analiza dyskursu.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2025: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu kursu student zna i rozumie:
• specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiów iberystycznych, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, oraz terminologię z zakresu językoznawstwa iberyjskiego (K_W01);
• powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02);
• podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03);
• zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu językoznawstwa z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04);
• terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W05);
• współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary językoznawstwa, także z perspektywy hiszpańskiego/portugalskiego obszaru językowego (K_W06).
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu kursu student potrafi:
• wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego/portugalskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu językoznawstwa iberyjskiego (K_U01);
• samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie językoznawstwa, a także poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową jako nauczyciel lub badacz w dziedzinie językoznawstwa iberyjskiego (K_U02);
• wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem fachowej terminologii z zakresu językoznawstwa (K_U03);
• merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U06).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po ukończeniu kursu student jest gotów do:
• współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01);
• rozstrzygania dylematów związanych z wykorzystaniem przyszłego zawodu (K_K02);
• krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju (K_K03);
• aktywnego uczesnictwa w kulturze iberystycznej korzystając z różnych form i mediów oraz potrafi pracować w zespole pełniąc różne role (K_K04).
Kryteria oceniania
• Semestr 1: Opracowanie wstępu i przeglądu literatury
• Semestr 2: Zakończenie i złożenie pracy magisterskiej
Zgodnie z Uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r., korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji (SI) w ramach zajęć oraz przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych jest dozwolone wyłącznie w sposób uzgodniony z prowadzącym i zgodny z celami przedmiotu. Zakres i sposób wykorzystania SI muszą być jasno określone, a użycie tych narzędzi należy opisać w pracy, z wyraźnym oznaczeniem miejsc ich zastosowania. Użycie SI nie zwalnia studenta z odpowiedzialności za treść pracy, w tym zgodności z prawem autorskim, rzetelności źródeł, unikania uprzedzeń oraz przestrzegania zasad etyki akademickiej.
Literatura
• Crystal, D. (2010). The Cambridge Encyclopedia of Language (3rd ed.). Cambridge. CUP.
• Cunha, C. & Cintra, L. (2016). Nova gramática do português contemporâneo (7ª ed.). Rio de Janeiro: Lexikon.
• Escandell, M. V. (2013). Introducción a la pragmática (3.ª ed.). Barcelona: Ariel.
• Halliday, M.A.K. & Matthiessen, C.M.I.M. (2014). An Introduction to Halliday's Functional Grammar. London: Routledge.
• Koch, I.G.V. (2013). Introdução à lingüística textual. São Paulo: wmfmartinsfontes.
• Lyons, J. (1968). Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge: CUP.
• Lyons, J. (1981). Language and Linguistics: an Introduction. Cambridge: CUP.
• Marçalo, M.J.B.M. (1992). Introdução à linguística funcional. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa.
• Perry, F. R. (2017). Research in Applied Linguistics. London: Routledge.
• RAE & AALE (2010). Nueva gramática de la lengua española. México: Espasa.
• Simone, R. (2013). Nuovi fondamenti di linguistica. Milano: McGraw Hill.
• Weinsberg, A. (1983). Językoznawstwo ogólne. Warszawa: PWN.
• Yule, G. (2007). El lenguaje. Madrid: Akal.
Ponadto literatura dostosowana indywidualnie, w zależności od tematu pracy.
Uwagi
W cyklu 2025:
Zgodnie z Uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r., korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji (SI) w ramach zajęć oraz przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych jest dozwolone wyłącznie w sposób uzgodniony z prowadzącym i zgodny z celami przedmiotu. Zakres i sposób wykorzystania SI muszą być jasno określone, a użycie tych narzędzi należy opisać w pracy, z wyraźnym oznaczeniem miejsc ich zastosowania. Użycie SI nie zwalnia studenta z odpowiedzialności za treść pracy, w tym zgodności z prawem autorskim, rzetelności źródeł, unikania uprzedzeń oraz przestrzegania zasad etyki akademickiej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: