Zagadnienia językoznawstwa iberyjskiego II 3305-ZJI-SEM-MGR-2U
Seminarium poświęcone jest przygotowaniu uczestników do pisania pracy magisterskiej. Program przewiduje zapoznanie studentów z najważniejszymi kierunkami współczesnej lingwistyki, zasadami opisu języka naturalnego oraz działami językoznawstwa.
Seminarium obejmuje szeroki zakres tematów, w tym lingwistykę tekstu, socjolingwistykę, pragmatykę, gramatykę funkcjonalną (SFL) oraz analizę dyskursu. Zagadnienia te zgłębiane w oparciu o podstawową literaturę przedmiotu oraz literaturę dodatkową dostosowaną do wybranych przez studentów zagadnień.
Tematy prac magisterskich mogą obejmować takie zagadnienia, jak: fonologia, morfologia, składnia, gramatyka funkcjonalna (SFL), dostępność leksykalna, lingwistyka stosowana, lingwistyka kontrastywna, socjolingwistyka wariacyjna, lingwistyka tekstu oraz analiza dyskursu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2025: |
Efekty kształcenia
Absolwent ma wiedzę na temat podstawowych zagadnień językoznawstwa ogólnego oraz kierunków we współczesnej lingwistyce oraz pogłębioną wiedzę na temat związany z pracą magisterską.
• Wiedza
Absolwent zna i rozumie:
- miejsce i znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01);
- podstawową terminologię nauk humanistycznych w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, jej źródła, oraz zastosowania (K_K02);
- metodologię badań w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów(K_W03);
- miejsce studiów nad portugalskim i/lub hiszpańskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi (K_W04);
- zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka kierunkowego (portugalski lub hiszpański) (K_W05).
• Umiejętności
Absolwent potrafi:
- z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje (K_U01);
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U02);
- stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów (K_U03);
- rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym (K_U05);
- merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U06).
• Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
- uczenia się przez całe życie (K_K01);
- podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego i/lub hiszpańskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności (K_K02);
- śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym i/lub hiszpańskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów.
Kryteria oceniania
• Semestr 1: Opracowanie wstępu i przeglądu literatury
• Semestr 2: Zakończenie i złożenie pracy magisterskiej
Literatura
• Crystal, D. (2010). The Cambridge Encyclopedia of Language (3rd ed.). Cambridge. CUP.
• Cunha, C. & Cintra, L. (2016). Nova gramática do português contemporâneo (7ª ed.). Rio de Janeiro: Lexikon.
• Escandell, M. V. (2013). Introducción a la pragmática (3.ª ed.). Barcelona: Ariel.
• Halliday, M.A.K. & Matthiessen, C.M.I.M. (2014). An Introduction to Halliday's Functional Grammar. London: Routledge.
• Koch, I.G.V. (2013). Introdução à lingüística textual. São Paulo: wmfmartinsfontes.
• Lyons, J. (1968). Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge: CUP.
• Lyons, J. (1981). Language and Linguistics: an Introduction. Cambridge: CUP.
• Marçalo, M.J.B.M. (1992). Introdução à linguística funcional. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa.
• Perry, F. R. (2017). Research in Applied Linguistics. London: Routledge.
• RAE & AALE (2010). Nueva gramática de la lengua española. México: Espasa.
• Simone, R. (2013). Nuovi fondamenti di linguistica. Milano: McGraw Hill.
• Weinsberg, A. (1983). Językoznawstwo ogólne. Warszawa: PWN.
• Yule, G. (2007). El lenguaje. Madrid: Akal.
Ponadto literatura dostosowana indywidualnie, w zależności od tematu pracy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: