Wybrane zagadnienia społeczno-polityczne Brazylii 3305-WZSB-01
Tematyka zajęć obejmuje szereg kwestii społeczno-politycznych dotyczących Brazylii, takich jak:
- profil demograficzny społeczeństwa brazylijskiego;
- system polityczny Brazylii;
- aktualna sytuacja polityczna;
- główne problemy społeczne ostatniego dwudziestolecia (m.in. nierówności ekonomiczno-społeczne);
- sytuacja ludności autochtonicznej;
- sytuacja ludności czarnoskórej;
- życie religijne;
- zasoby naturalne oraz kwestia ochrony środowiska;
- rola mediów w życiu społeczno-politycznym
- znaczenie społeczno-kulturowe futbolu i karnawału.
Tematyka części zajęć zostanie dobrana zgodnie z zainteresowaniami grupy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna pojęcia z zakresu nauk społeczno-politycznych dotyczące Brazylii oraz terminologię związaną ze specyfiką kulturową tego kraju. (K_W01, K_W02)
Ma wiedzę na temat sytuacji Brazylii wewnątrz światowego porządku gospodarczego i politycznego. (K_W09, K_W13)
Student orientuje się w aktualnych problemach społeczno-polityczno-kulturalnych, które dotyczą Brazylii. (KW_17)
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi przy użyciu zdobytej wiedzy wyszukiwać samodzielnie i analizować informacje dotyczące stosunków społeczno-polityczno-kulturalnych w Brazylii. (K_U01, K_U02, K_U05)
Student potrafi na podstawie zdobytych informacji trafnie analizować i interpretować udział Brazylii w światowej polityce gospodarczo-ekonomicznej. (K_U01, K_U02, K_U05)
Student potrafi trafnie problematyzować sytuację polityczno-społeczną Brazylii i odnosić się do kwestii kulturowych przy użyciu odpowiednio dobranych źródeł. (K_U03, K_U04)
Potrafi sięgać po teoretyczne opisy problematyki gospodarczej zarówno portugalskojęzyczne, jak i światowe. (K_U03, K_U08)
Potrafi wypowiadać się w znane tematyce za pomocą różnych kanałów (teksty, prezentacje ustne, artykuły, etc.). (K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student rozumie konieczność aktualizowania informacji na temat dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości Brazylii, ale także sytuacji światowej w ogóle. (K_K01, K_K08)
Rozumie istotność zabierania głosu na forum publicznym, dzięki czemu może swoją specjalistyczną wiedzę przekazywać innym. (K_K05, K_K06, K_K07)
Kryteria oceniania
Ocena ciągła w trakcie semestru.
Ocenie poddane zostaną następujące elementy: zadania wykonane na platformie Google Classroom; prezentacje (ustne i pisemne) wiadomości, tematów, lektur; uczestnictwo w dyskusjach podczas zajęć.
Szczegółowe zasady i kryteria oceniania zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach.
Literatura
• Almeida, Angela Mendes de, "Violência e cordialidade", em: Revista Estudos – Sociedade e Agricultura, Rio de Janeiro, nº 9, 1997. http://r1.ufrrj.br/esa/V2/ojs/index.php/esa/article/view/118/114
• DaMatta Roberto, "Antropologia do óbvio: notas em torno do significado social do futebol", em: Revista USP, São Paulo, v.22, p.10-17, 1994. http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/26954/28732
• DaMatta Roberto, O que faz o brasil, Brasil, Editora Rocco, Rio de Janeiro, 1986. (wybrane rozdziały) https://docs.google.com/file/d/0B46vjiRI8hGuX2VqckY3UmdDYjA/edit
• Gawrycki M.F. (red.) Brazylia jako mocarstwo wschodzące, Biblioteka Iberyjska, Warszawa, 2000. (wybrane artykuły)
• Kwartalnik Ameryka Łacińska, wyd. CESLA UW (wybrane artykuły)
• Petelczyc, Janina; Cichy, Marek (red.), Brazylia, kraj przyszłości?, Książka i Prasa, Warszawa, 2016. (wybrane rozdziały)
• Santos, G., Relações raciais e desigualdade no Brasil: Consciência em Debate. São Paulo: Selo Negro, 2009.
Filmy dokumentalne (dostępne online) :
• Lutas.doc, reż. Luiz Bolognesi, Daniel Augusto, prod. Gullane, Buriti Filmes/TV Brasil, 2010.
• Caminhos da Reportagem - Indígenas - a luta dos povos esquecidos, prod. TV Brasil, 2013.
Wybrane reportaże, programy informacyjne i publicystyczne.
Źródła internetowe:
• portal Instituto de Pesquisa da Economia Aplicada: http://www.ipea.gov.br/
• portal Instituto Brasileiro da Geografia e Estatística: http://ibge.gov.br/
• wydania cyfrowe dzienników i tygodników opinii
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: