Wiedza i władza pod lupą: laboratorium książki dawnej 3305-WWPL-U
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z prawidłami pracy w zakresie szeroko pojętej iberyjskiej książki dawnej, w szczególności książki drukowanej. W trakcie zajęć zapoznamy się z: terminologią właściwą dla pracy ze starymi drukami; podstawowymi zasadami i wytycznymi dotyczącymi pracy ze starymi drukami; bazami danych, bibliotekami cyfrowymi, katalogami, tematycznymi stronami i projektami, w tym projektami z zakresu digital humanities; kontekstem historycznym (np. cenzura, sieci społecznościowe); przykładowymi drukami z interesującego nas zakresu tematycznego - wiedza i władza w obszarze iberyjskim. W tym kontekście przyjrzymy się m.in. spotkaniom z "Innym", transmisji wiedzy oraz propagandzie i wykorzystaniu książek w kontekście politycznym, także z perspektywy "długiego trwania". Podczas zajęć przewidziana jest nie tylko praca w sali, ale także wizyty w Zbiorach Specjalnych BUW, w szczególności w Gabinecie Starych Druków, i praca z autentycznymi kolekcjami historycznymi. W ramach zajęć poznamy również techniczne zaplecze obsługi baz danych (tworzenie rekordów w ramach Polskiej Bazy Proweniencyjnej: https://data.cerl.org/polish-provenance). Zajęcia mają stanowić bezpieczną przestrzeń do wymiany myśli, wzajemnej inspiracji i "odczarowania" tematów związanych z kulturą dawną. Kurs jest pomyślany jako przestrzeń dla studentów wszystkich specjalności.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: fakultatywne | W cyklu 2025L: nieobowiązkowe |
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie terminologię związaną z kierunkami badań obejmującymi starodruki iberyjskie oraz szeroko pojęte iberyjskie dziedzictwo kulturowe; umie wykorzystać terminologię w życiu zawodowym; zna specyfikę metodologiczną i teoretyczną badań nad książką drukowaną; wie, w jaki sposób badacze zajmujący się iberyjską książką dawną wpisują się najnowsze trendy badawcze oraz zna miejsce i znaczenie badań nad iberyjską książką dawną z uwzględnieniem kontekstu interdyscyplinarnego; zna podstawowe trendy badawcze w ramach badań nad iberyjską książką dawną oraz umie rozwijać i stosować tą wiedzę w działalności zawodowej.
(K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W06)
Absolwent potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swój potencjał naukowy dotyczący szeroko pojętego dziedzictwa kulturowego krajów portugalsko- i hiszpańskojęzycznych oraz świadomie kierować procesem badawczym; umie opracować i przedstawić w formie ustnej i pisemnej wyniki będące efektem samodzielnie przeprowadzonej kwerendy/badań nad książką dawną; potrafi przeprowadzić analizę naukową z użyciem terminologii właściwej dla badań nad książką dawną oraz skorzystać ze stosownych metod i narzędzi badawczych; wliczając w to naukowe bazy danych.
(K_U01, K_U02, K_U03)
Absolwent jest gotów do pracy w grupie i przyjmuje w niej różne role.
(K_K01)
Kryteria oceniania
Uczestnicy zajęć są oceniani w sposób ciągły.
Metody bieżącej weryfikacji:
- udział w zajęciach: obecność, aktywność i realizacja prac podczas zajęć (karty pracy)..
Praca końcowa: poster dotyczący wybranego iberyjskiego druku z kolekcji Gabinetu Starych Druków BUW i prezentacja podczas wewnętrznej sesji posterowej oraz opracowanie odnośnego, pojedynczego rekordu do Polskiej Bazy Proweniencyjnej (https://data.cerl.org/polish-provenance).
Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w skali semestru. Wymagana frekwencja to co najmniej 60%.
Ocena zostanie wystawiona na podstawie następującej skali:
100%–ocena 5!
92%–99% – ocena 5
85%–91% – ocena 4,5
77%–84% – ocena 4
71%–76% – ocena 3,5
60%–70 % – ocena 3
Poniżej 60% – ocena 2
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- R. Chartier (2019): "Czy książki wywołują rewolucje?", Warszawa, WUW.
- R. Darnton (1990): "The kiss of Lamourette: reflections in cultural history", Wilkinson, New York, W.W. Norton & Company.
- R. Darnton (2014): "Censors at work: how states shaped literature", London, The British Library.
- L. Febvre i H.J Marin (2015): "Narodziny książki", Warszawa, WUW.
- K. Houston (2017): "Książka: najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski", Kraków, Wydawnictwo Karakter.
- K. Setkowicz (2020): "Romans rycerski a początki zawodu pisarza w Hiszpanii. Przypadek Feliciano de Silva (ok. 1489-1554)", Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
- A.S. Wilkinson (ed.) (2010): "Iberian books: books published in Spanish and Portuguese or on the Iberian Peninsula before 1601", Leiden-Boston, Brill.
A.D. Wilkinson e A. Ulla Lorenzo (2015): "Iberian books. Volumes II and III: books published in Spain, Portugal and the New World or elsewhere in Spanish or Portuguese between 1601 and 1650", Leiden-Boston, Brill.
Bazy danych, biblioteki cyfrowe, katalogi, specjalistyczne strony, materiały audiowizualne, a także przykładowe źródła (głównie w językach portugalskim i hiszpańskim) w formacie pdf oraz in-situ, tj. w Zbiorach Specjalnych BUW, w szczególności w Gabinecie Starych Druków. Dodatkowe lektury dostosowane do zainteresowań i potrzeb studentów - możliwość rekomendacji i udostępnienia tekstów w językach kierunkowych (hiszpański, portugalski).
Wszystkie materiały są udostępniane studentom w Moodle.
Uwagi
|
W cyklu 2025L:
Podczas zajęć używamy Moodla, prośba o rejestrację. Używanie narzędzi sztucznej inteligencji tylko po uprzedniej konsultacji z prowadzącą, w sposób uprawniony i etyczny oraz w zgodzie z wytycznymi URK: https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/Lists/Dziennik/Attachments/134/DURK.2023.98.UURK.98.pdf. Zastrzeżenie: bardzo ograniczone treści zawarte w analizowanych materiałach źródłowych mogą zawierać elementy trudne do odbioru dla osób wrażliwych (np. dyskryminacja rasowa). Podczas zajęć możliwy jest udział w 1-2 inicjatywach wydziałowych (konferencje, spotkania eksperckie, etc.) zgodnych z efektami programowymi i z zainteresowaniami studentów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: