Wypowiedź ustna w języku portugalskim I 3305-WUP-1U
Przedmiot składa się z zajęć praktycznych, które koncentrują się na prezentacji i omówieniu lektur przygotowanych przez studentów.
Tematyka:
-Oratorstwo: struktura skutecznych wypowiedzi; zastosowanie środków retorycznych w celu wzmocnienia wpływu na odbiorców.
-Techniki wystąpień publicznych: podstawy prezentacji publicznej; kontrola obecności na scenie i pewności siebie.
-Strategie wypowiedzi akademickiej: organizacja argumentów i kontrargumentów; dostosowanie języka do formalnych kontekstów akademickich.
-Gatunki ustnych tekstów akademickich: typologie gatunków ustnych akademickich; rejestry formalne i nieformalne.
-Techniki argumentacji: stosowanie pathos, ethos i logos; budowanie logicznych i przekonujących argumentów.
-Elementy językowe i paralingwistyczne: ton, intonacja i mowa ciała; doskonalenie komunikacji za pomocą sygnałów niewerbalnych.
-Tworzenie materiałów prezentacyjnych: tworzenie zasobów wizualnych i materiałów wspomagających; planowanie prezentacji dla różnych odbiorców (konferencje naukowe, popularyzacja nauki).
- Prezentacje na wydarzeniach naukowych: dostosowanie stylu do konferencji akademickich; zaangażowanie w różnorodne grupy odbiorców akademickich.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Student zna podstawowe pojęcia dotyczące technik wypowiedzi ustnej w języku portugalskim w kontekście akademickim (K_W05 i K_W06, S3K_W05, S3K_W06, S4K_W05, S4K_W06).
- Student rozumie strukturę i specyfikę gatunków ustnych akademickich oraz zastosowanie środków retorycznych w wypowiedziach akademickich (K_W01, S1K_W01, S2K_W01, S3K_W01, S4K_W01).
KOMPETENCJE
- Student potrafi aktywnie i biernie posługiwać się językiem portugalskim (wariant brazylijski i/lub europejski) na poziomie zaawansowanym, co umożliwia mu komunikację ustną i przygotowanie prezentacji akademickich (K_U05, S3K_U05, S3K_U06, S4K_U05, S4K_U06).
- Student umie samodzielnie przygotować i przedstawić badania naukowe w języku portugalskim, stosując techniki argumentacji oraz wykorzystując elementy paralingwistyczne (K_U01, S3K_U01, S4K_U01).
- Student potrafi posługiwać się terminologią zawodową i wykorzystać zdobyte kompetencje językowe do rozumienia i tworzenia tekstów ustnych w języku portugalskim w kontekście akademickim (K_W01 i K_W03, S1K_W01, S2K_W01, S3K_W01, S4K_W01).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- Student wykazuje znajomość głównych cech i specyficznych aspektów gatunków ustnych w języku portugalskim, zwłaszcza w kontekście akademickim i naukowym (K_K02, K02 S3K_, K02 S4K_).
- Student rozwija zaawansowane umiejętności komunikacyjne w języku portugalskim, współpracując w aktywnościach i dyskusjach w grupie (K_K01, S3K_K01, S4K_K01).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceny:
-Aktywny udział w zajęciach
- Końcowa prezentacja ustna
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Albaladejo, Tomás. Retórica y oralidad. Oralia: análisis del discurso oral 2, 7-25, 1999.
Cavalcante, Mônica Magalhães. Abordagens da argumentação nos estudos de Linguística Textual. Revista Virtual de Estudos da Linguagem - ReVEL, edição especial, v. 14, n. 12, p. 106-124, 2016.
Cavalvante, Mônica Magalhães et al.. Linguística textual e argumentação. Campinas, SP: Pontes editores, 2020)
Gregório, Sérgio Biagi. Falar em público. Clube de Autores, 2009.
Hansen, João Adolfo. Instituição retórica, técnica retórica, discurso. In: Matraga-Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ 20.33, 2013.
Magalhães, Ana Lúcia. Oratória Grega e Romana Algumas Considerações. Artimanhas do dizer: retórica, oratória e eloquência. No. 1. Blucher Open Access, 2021.
Marcuschi, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2010.
Pacheco, Gustavo de Britto Freire. Retórica e nova retórica: a tradição grega e a teoria da argumentação de Chaim Perelman. In: Revista e-gov UFSC. Florianópolis, SC 5.12 (1997): 72-92.
Paulinelli, Maysa de Pádua Teixeira. Retórica, argumentação e discurso em retrospectiva. Linguagem em (Dis) curso 14, 381-409, 2014.
Literatura będzie udostępniana przez prowadzącego w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: