Wypowiedź ustna w języku hiszpańskim II 3305-WUH2-1U
Podstawowymi celem kształcenia tego modułu jest nabycie i pogłębienie wiedzy dotyczącej języka hiszpańskiego z zakresu wystąpień ustnych. Studenci nabywają umiejętności z dziedziny wypowiedzi i prezentacji ustnych na tematy merytoryczne. Zapoznają się z dyskursem akademickim naukowców, pisarzy i twórców kultury hiszpanskich i latynoamerykanskich. Nauczą się sztuki artykułowania dyskursu zarówno na tematy społeczne, polityczne, kulturowe jak i merytoryczne, związane z kierunkiem ich badań prowadzonych w ramach FILOLOGII iBERYJSKIEJ Precyzja wypowiedzi, synteza informacji, praktyczne zastosowanie reguł wypowiedzi ustnej poprzez użycie odpowiednich rejestrów językowych, leksyki i stylistyki.
Celem niniejszych zajęc jest zastosowanie przez studenta reguł wypowiedzi ustnej w językiu hiszpańskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego,. Student posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka hiszpańskiego, potrafi z łatwością zrozumieć wszystkie rodzaje tekstów języka pisanego i mówionego, posługiwać się wyrażeniami idiomatycznymi i kolokwializmami oraz posiada znajomość reguł pragmatyki komunikacji językowej. wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych z wykorzystaniem terminologii fachowej. Po ukonczeniu kursu student, za posrednictwem dyskursu oralnego, jest w stanie porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami w języku hiszpańskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych.
Zakres tematów:
Studenci otrzymają listę tematów, należącą do autorskich materiałów wykładowcy , dotyczących wyzwań ludzkości w XXI wieku (zagadnień o charakterze społecznym, politycznym i kulturowym, takich jak np.):
- eurosceptycyzm
- modele rodziny, niż demograficzny
- pamięć historyczna, tożsamość narodowa
- nowoczesne style życia, wyznawane wartości
- ekologia
- sposoby efektywnego porozumiewania się
- społeczeństwo konsumpcyjne
- kult ciała
-wyzwania XXI wieku
-konflikty zbrojne
- internet i mass media
-najważniejsze wydarzenia dla ludzkiści
W nawiązaniu do efektów kształcenia przypisanych do przedmiotu, podczas zajęć podejmowana będzie także tematyka dotycząca gramatyki i leksyki języka hiszpańskiego na poziomie C2.
Korzystanie ze sztucznej inteligencji dopuszczalne będzie w ramach ogólnych wytycznych stosowanych na UW, podanych pod linkiem https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/Lists/Dziennik/Attachments/134/DURK.2023.98.UURK.98.pdf
|
W cyklu 2024L:
Podstawowymi celem kształcenia tego modułu jest nabycie i pogłębienie wiedzy dotyczącej języka hiszpańskiego z zakresu wystąpień ustnych. Studenci nabywają umiejętności z dziedziny wypowiedzi i prezentacji ustnych na tematy merytoryczne. Zapoznają się z dyskursem kademickim naukowców, pisarzy i twórców kultury hiszpanskich i latynoamerykanskich. Nauczą się sztuki artykułowania dyskursu zarówno na tematy społeczne, polityczne, kulturowe jak i merytoryczne, związane z kierunkiem ich badań. Precyzja wypowiedzi, synteza informacji, praktyczne zastosowanie reguł wypowiedzi ustnej poprzez użycie odpowiednich rejestrów językowych, leksyki i stylistyki. Celem niniejszych zajęc jest zastosowanie przez studenta reguł wypowiedzi ustnej w językiu hiszpańskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego,. Student posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka hiszpańskiego, potrafi z łatwością zrozumieć wszystkie rodzaje tekstów języka pisanego i mówionego, posługiwać się wyrażeniami idiomatycznymi i kolokwializmami oraz posiada znajomość reguł pragmatyki komunikacji językowej. wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych z wykorzystaniem terminologii fachowej. Po ukonczeniu kursu student, za posrednictwem dyskursu oralnego, jest w stanie porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami w języku hiszpańskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie:
Wiedza
S1K_W01, S2K_W01 specyfikę przedmiotową właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej z zakresu posługiwania się językiem hiszpańskim w mowie na poziomie rozszerzonym; metody skutecznej redakcji wystąpień ustnych
S1K_W05, S2K_W05 terminologię właściwą dyskursowi mówionemu w języku hiszpańskim w powiązaniu z tematami z zakresu studiów iberystycznych podejmowanymi na zajęciach
S1K_W06, S2K_W06 współczesne trendy w stylistyce, retoryce i leksyce w hiszpańskojęzycznym dyskursie oralnym na poziomie zaawansowanym; rejestry języka hiszpańskiego mówionego, wraz z implikacjami ich zastosowań
Umiejętności
Osoba studiująca potrafi
S1K_U02, S2K_U02 samodzielnie przygotować odpowiednią pod względem formalnym i merytorycznym krótszą i dłuższą prezentację na podany temat, trafnie i w sposób przemyślany wybierając źródła na bazie których zredagowana zostanie wypowiedź; wykorzystać pracę w ramach zajęć do rozwoju zainteresowań badawczych
S1K_U03, S2K_U03 wykorzystywać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych z wykorzystaniem terminologii fachowej; odnieść się ze zrozumieniem do wypowiedzi innej Uczestniczki i Uczestnika zajęć
S1K_U05, S2K_U05 posługiwać się językiem hiszpańskim, w jego rejestrze ustnym, w szczególności zaś podczas wystąpień publicznych, na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego, tj. posiada kompetencję językową czynną i bierną (niezbędną do przygotowania wystąpienia) w zakresie języka hiszpańskiego, potrafi z łatwością zrozumieć wszystkie rodzaje źródeł wykorzystywanych do redakcji wypowiedzi, a także posługiwać się wyrażeniami odpowiednimi formalnie i merytorycznie ze względu na jej temat, z akcentem położonym na tematykę o wyższym niż potoczny stopniu złożoności
Kompetencje społeczne
Osoba studiująca potrafi
S1K_K01, S2K_K01 przedstawić swoje wystąpienie przed grupą i z szacunkiem odnosić się do prezentacji innych Uczestniczek i Uczestników zajęć
:
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć: studenci indywidualnie lub w grupach opracowują słownictwo i formę przedstawienia tematu zaproponowanego przez wykładowcę.
Aktywny udział w zajęciach: przedstawienie krótkiej i dłuższej prezentacji na temat merytoryczny (odpowiednio 20% i 40% oceny); uczestnictwo w dyskusjach (10% oceny).
Projekt końcowy: prezentacja ustna na temat z listy przedstawionej przez wykładowcę (30 % oceny).
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Alcoba S., Léxico literario español, Ariel, Barcelona 1987.
Busquets L., Bonzi L., Curso de conversación y redacción, SGEL, Madrid 1995.
Castro F., Uso de la gramática española: avanzado, Edelsa, Madrid 2005.
Colección: Problemas fundamentales del español, Colegio de España Editorial.
Coronado González M. L., García González J., Zarzalejos Alonso A. R., A fondo: curso superior de español para extranjeros: lengua y civilización, SGEL, Madrid 2002.
González Hermoso A., Cuenot J. R., Sánchez Alfaro M, Gramática de español, lengua extranjera, Edelsa, Madrid, 2011.
Maldonado González M. C [red.]., Clave: diccionario de uso del español actual, Ediciones SM, Madrid 2003.
Marcos Llorach E., Gramática de la lengua española, Espasa Calpe, Madrid 2002.
Matte Bon F., Gramática comunicativa del español, Difusión, Madrid 1998.
Millares S., Método de español para extranjeros: nivel superior, Edinumen, Madrid 2001.
Miquel López L., Sans N., ¿A qué no sabes?, Edelsa, Madrid 1994.
Moreno García C., Curso de Perfeccionamiento. Hablar, escribir y pensar en español, SGEL, Madrid 1994.
Moreno García C., Curso Superior de Español. Ejercicios. Notas Gramaticales. Textos. Ediciones Colegio de España, Salamanca 1985.
Navas Ruiz R., Alegre J. M., López P. L., Español avanzado, Colegio de España, Salamanca 2000.
Real Academia Española, Diccionario de la Lengua Española, Espasa Calpe, Madrid 2014.
Autorska lista tematów przygotowana przez wykładowce, która jest podstawą dla przygotowywanych prezentacji i dyskusji.
Nagrania, podcasty i artykuły w języku hiszpańskim odpowiadające tematyce poszczególnych zajęć, wybierane przez prowadzącego lub studentów
Fragmenty lektur, które nie znajdują się w zasobach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, zostaną udostępnione studentom przez prowadzącego w zależności od potrzeb,
|
W cyklu 2024L:
L.Busquets, L.Bonzi, Curso de conversación y redacción, SGEL, Madrid R.Navas Ruiz, J.M.Alegre, P.L.López, Espańol avanzado, ed.Colegio de Espańa, Salamanca S.Alcoba, Léxico literario espańol, Ariel Linguística , Borna L.Miguel López, N.Sans, ? A qué no sabes?, Edelsa, Madrid E.Marcos Llorach, Gramática de la lengua espańola, Espasa Calpe, Madrid F.Matte Bon, Gramática comunicativa del espańol, Difusión, Madrid Colección: Problemas fundamentales del espańol, SGEL,Colegio de Espańa Moreno García Concha,Curso de Perfeccionamiento. Hablar, escribir y pensar en espa?ol, SGEL. Moreno García Concha, Curso Superior de Espa?ol. Ejercicios. Notas Gramaticales. Textos. Colegio de Salamanca. Diccionario de uso del Espa?ol Actual, Clave, SM. Diccionario de la Lengua Espa?ola, RAE., Tomos I y II, vigésima primera edición. A. González Hermoso, J. R. Cuenot,M. Sánchez Alfaro, Gramática de espańol ,lengua extranjera .Edelsa. Método de Espa?ol para Extranjeros, Nivel superior, Clave. Francisca Castro,Uso de la gramática espa?ola. Avanzado, Edelsa. A fondo, curso superior de espa?ol, SGEL S.Alcoba, Léxico literario espańol, Ariel Linguistica, Boma |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: