Wiedza o literaturze krajów hiszpańskiego obszaru językowego 3305-WOLKH-11W
Wiedza o literaturze krajów hiszpańskiego obszaru językowego I to przedmiot obowiązkowy dla studentów I roku studiów I stopnia w ISIiI, mający zapoznać ich z głównymi zagadnieniami z zakresu poetyki tekstów prozatorskich (na tle wybranych zagadnień z teorii literatury) oraz z technikami analizy tekstów prozatorskich w kontekście kultur i literatur hiszpańskiego obszaru językowego. W trakcie zajęć studenci pod kierunkiem prowadzącego analizują teksty teoretyczne prezentujące podstawowe problemy poetyki, a uzyskane dzięki temu narzędzia analityczne przykładają do wybranych tekstów literackich, reprezentujących literaturę zachodniego kręgu kulturowego ze szczególnym naciskiem na literatury krajów hiszpańskojęzycznych. Zdobyte w ten sposób umiejętności uczestnicy zajęć wykorzystują przygotowując na koniec zajęć analizę wymiarów dzieła literackiego wybranego przez siebie tekstu.
Tematy omawiane na zajęciach:
• Podstawowe kategorie epiki: narrator, świat przedstawiony i czytelnik
• Narrator i teorie punktów widzenia
• Opis wydarzeń w powieści: fabuła i jej przemiany
• Postać literacka
• Czas w powieści
• Przestrzeń w powieści
• Podstawowe kody literackie: realizm, modernizm i postmodernizm
• Podstawy genologii
• Główne terminy literackie niezbędne do poprawnej analizy i interpretacji tekstu literackiego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie: podstawowe metody analizy tekstów literackich reprezentujących różne style; podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań literaturoznawczych; w sposób usystematyzowany historię literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej (tendencje, prądy danej epoki, głównych autorów oraz ich twórczość); w sposób podstawowy powiązania literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi zachodzącymi w innych obszarach kultury zachodniej; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W02, K_W03, K_W04, K_W05; K_W09).
Student/ka potrafi: czytać ze zrozumieniem teksty literackie; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia na temat tekstów literackich; rozpoznawać różne rodzaje tekstów literackich, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i metod właściwych literaturoznawstwu; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł literaturoznawczych (słowników, leksykonów, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod oraz źródeł właściwych literaturoznawstwu; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod oraz źródeł właściwych literaturoznawstwu i studiom iberystycznym; posługiwać się podstawową terminologią z zakresu literaturoznawstwa i studiów hispanistycznych (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07).
Student/ka jest gotów/owa do: krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie; planowania i organizacji pracy, przedsiębiorczości i współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole pełniąc różne role; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia i podstawą do wystawienia oceny w przypadku nauczania w trybie stacjonarnym jest:
1) regularne uczestnictwo w zajęciach (powyżej dwóch nieobecności, usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych, zajęcia należy odrobić na dyżurze lub dodatkowym zadaniem);
2) wywiązywanie się z zadanych prac domowych i obowiązkowych lektur;
3) zaliczenie wejściówek;
4) aktywność na zajęciach (udział w analizie i interpretacji tekstów);
5) zaliczenie końcowego kolokwium na ocenę pozytywną.
Wykonywanie prac dodatkowych w trakcie semestru i uzyskanie odpowiedniej liczby punktów za ich wykonanie może zwolnić z kolokwium końcowego.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Warunkiem zaliczenia i podstawą do wystawienia oceny w przypadku nauczania w trybie zdalnym jest:
1) regularne uczestnictwo w zajęciach (powyżej dwóch nieobecności, usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych, zajęcia należy odrobić na dyżurze lub dodatkowym zadaniem);
2) wywiązywanie się z zadanych prac domowych i obowiązkowych lektur;
4) aktywność na zajęciach (udział w analizie i interpretacji tekstów);
5) zaliczenie końcowego kolokwium ustnego na ocenę pozytywną.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Podręczniki podstawowe (omawiane będą wybrane rozdziały):
• Chrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna. Poetyka stosowana. Warszawa: WSiP, 2000.
• Korwin-Piotrowska. Poetyka. Przewodnik po świecie tekstów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011.
Dodatkowa literatura teoretyczna
Artykuły:
• Burzyńska, Anna i Markowski, Michał Paweł. Formalizm rosyjski. [W:] tychże, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Znak: Kraków, 2006. 111-131.
• Burzyńska, Anna i Markowski, Michał Paweł. Bachtin. [W:] tychże, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Znak: Kraków, 2006. 155-170.
• Chrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna. Epika [W:] tychże, Poetyka stosowana. Warszawa: WSiP, 2000. 363-459.
• Culler, Jonathan. Co to jest literatura i czy to pytanie ma jakiekolwiek znaczenie?; Język, znaczenie i interpretacja; Narracja; Dodatek. [W:], tegoż Teoria literatury. Warszawa: Prószyński i S-ka, 1998. 27-53, 67-82, 97-109, 139-150.
• Eco, Umberto. O paru funkcjach literatury. [W:] tegoż, O literaturze. Warszawa: Muza, 2003. 7-20.
• Fokkema, Douwe. Historia literatury – modernizm i postmodernizm. Warszawa: Instytut Kultury, 1994.
• Jasińska, Maria. Narrator w powieści. [W:] Markiewicz, Henryk [wyd.] Problemy teorii literatury. Seria 1. Wrocław: Ossolineum, 1987. 222-242.
• Jauss, Hans Robert. Zmiany paradygmatów w nauce o literaturze. [W:] Orłowski, Hubert [wyd.] Współczesna myśl literaturoznawcza w RFN. Antologia. Warszawa: Czytelnik, 1986. 151-162.
• Krzyżanowski, Julian. Problematyka powieści. [W:] Markiewicz, Henryk [wyd.] Problemy teorii literatury. Seria 1. Wrocław: Ossolineum, 1987. 210-221.
• Szkłowski, Wiktor. Sztuka jako chwyt. [W:] Burzyńska, Anna i Markowski, Michał Paweł, Teorie literatury XX wieku. Antologia. Znak: Kraków, 2006. 95-111.
• Todorov, Tzvetan. Definicja Poetyki; Analiza tekstu literackiego; Perspektywy. [W:] tegoż, Poetyka. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1984. 7-106.
• Wellek, René. Pojęcie realizmu w badaniach literackich. [W:] tegoż, Pojęcia i problemy nauki o literaturze. Warszawa: PIW, 1979. 317-343.
Monografie:
• Burzyńska A., Markowski M. P. Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
• Eco, Umberto. Sześć przechadzek po lesie fikcji, Kraków 2007.
• Genette Gérard. Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą, Kraków 1996.
• Głowiński M. Powieść jako metodologia powieści, [w:] tegoż, Porządek, chaos, znaczenie, Warszawa 1968.
• Głowiski M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Słownik terminów literackich, Wrocław 2008.
• Kulawik A. Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1994.
• Mitosek, Z. Teorie badań literackich, Warszawa, 2004.
• Stanzel F., Typowe formy powieści, [w:] Poetyka. Materiały do ćwiczeń, Warszawa 1996.
• Wellek R., Warren A. Teoria literatury, Warszawa 1970.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: