Ucieleśnione zapisy życia i pamięci: argentyńska literatura auto(bio)graficzna XXI wieku 3305-UZZP-01
Pytania badawcze:
a) Jaki obraz rzeczywistości społecznej wyłania się z najnowszych argentyńskich autonarracji?
b)W jaki sposób zwrot w stronę ciała i cielesności modyfikuje narrację autobiograficzną i jakie nowe elementy do niej wnosi?
c) W jaki sposób nowe, ucieleśnione autonarracje traktują kwestię historii i
pamięci?
d) Jakie gry społeczne toczą się w literaturze autobiograficznej Argentyny XXI wieku?
Hipotezy badawcze:
a) W XXI wieku następuje zwrot w stronę nowych, politycznych narracji
autobiograficznych;
b) Wraz ze zwrotem w stronę politycznej autonarracji ciało staje się kluczowym
elementem oraz wyłania się nowy rodzaj podmiotu (podmiot przeżywający cieleśnie rzeczywistość, relacyjny
i zaangażowany społecznie),
c) Mamy do czynienia z odnową gatunku, ścieraniem się
różnych tendencji i stopniowym odrzuceniem typowych dla wcześniejszych autobiografii egoizmu, ndywidualizmu oraz ponowoczesnych koncepcji końca historii i końca ideologii.
Cele kursu:
a) rekonceptualizacja głównych problemów badań nad life- and memory- writing w Argentynie
b) wstępne poznanie autobiograficznej literatury argentyńskiej ostatnich dwudziestu lat,
c) rozpoznanie jej miejsca i specyfiki na tle literatury argentyńskiej
d) wyodrębnienie najbardziej charakterystycznych nurtów ucieleśnionej autobiografii
e) analiza zawartego w niej obrazu rzeczywistości społecznej oraz kwestii zaangażowania społecznego.
Zastrzeżenie: Niektóre teksty auto(bio)graficzne omawiane w ramach kursu mogą zawierać elementy trudne do odbioru dla osób bardzo wrażliwych (np. przemoc, wulgarny język lub treści erotyczne). Prosimy o uwzględnienie tego przy podejmowaniu decyzji o udziale w kursie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(K_W02, K_W03, K_W04, K_W06; K_W11);
Wiedza:
Po ukończeniu kursu studenci mają:
- wiedzę z zakresu współczesnej kultury i literatury argentynskiej
- wiedzę o autobiografiźmie w badaniach literatury
- nawyk śledzenia współczesnych procesów zachodzących w kulturze
- wiedzę na temat dyskursu akademickiego (academic wrting)
Umiejętności:
Studenci potrafią:
- dokonać analizy dzieła kultury
-napisać abstract, referat naukowy zgodnie z zasadami "academic writing"
- posługiwać się pojęciami teoretycznymi właściwymi dla teorii dot. dykursów autobiograficznych i autofikcyjnych
Kompetencje:
Studenci posiadają:
- podstawowe kompetencje tworzenia dyskursu naukowego (academic writing)
-podstawowe kompetencje krytyczno-literackie
-podstawowe kompetencje społeczne i kulturowe
-podstawowe kompetencje analityczne.
Kryteria oceniania
1. Prezentacja (referat w formie ustnej oraz power point) przygotowana zgodnie z omówionymi zasadami konstruowania dyskursu naukowego
2. Opracowanie pisemne dwóch kwestionariuszy czytelniczych
3. Aktywne i systematyczne uczestnictwo w zajęciach
Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności. W przypadku przekroczenia tego limitu osoba studiująca zobowiązana jest do skontaktowania się z prowadzącą celem uzgodnienia formy zaliczenia materiału z opuszczonych zajęć (dodatkowa prezentacja lub dodatkowa analiza tekstu źródłowego- kwestionariusz czytelniczy). W przypadku nieobecności pow. 50 % osoba studiująca jest nieklasyfikowana (NK).
Literatura
Ahmed, S. (2010) The Promise of Happiness. Durham and London: Duke University Press;
Alberca, M. (2007) El pacto ambiguo. Madrid, Biblioteca Nueva.
Anderson, L. (2011) Autobiography. London, Routledge;
Arendt, H. (2004) La tradición oculta. Barcelona, Paidós;
Ares, C., Montes, A. (2017) Cuerpos presentes. Figuraciones de la
muerte, la enfermedad, la anomalía y el sacrificio. Buenos Aires, Argus-a. Arfuch, L. (2018) La vida narrada. Memoria, subjetividad y política. Villa María, Eduvim;
Arfuch, L. (2002) El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica; Arnés, Laura, De Leone, Lucía,
Punte, María José (eds.) (2020) En la intemperie. Poéticas de la fragilidad y la revuelta (Historia feminista de la literatura argentina, vol. 5). Villa María, Eduvim.
Assmann, A. (2003) Espacios del recuerdo. Formas y mutaciones de la memoria cultural. Munich: C. H. Beck;
Butler, J. (2005) Giving An Account of Oneself.
New York, Fordham University Press;
Butler, J. (2002) Cuerpos que importan: sobre los límites materiales
y discursivos del sexo. Buenos Aires, Paidós;
Caruth, C. (1995) Trauma: Explorations in Memory. Baltimore,
MD, Johns Hopkins University Press;
Casas, A. (2012) “El simulacro del yo: la autoficción en la narrativa
actual.”. In: A. Casas (ed.) La autoficción. Reflexiones teóricas. Madrid, Arcolibros: 9-42.
Catelli, N. (1991) El Espacio Autobiográfico. Barcelona, Lumen. Cavarero, A. (2000) Relating Narratives: Storytelling and Selfhood. London, Routledge; Colonna, V. (1990) L´autofiction. Essai sur la fictionalisation de soi en
litterature. Linguistique, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales; De Certau, M. (1982) “Historias de cuerpos”, In: G. Vigarello, “Histoires des corps: entretien avec Michel de Certeau”, Esprit, 62 (2): 179-90; De
Man, P. (1979) “Autobiograpy as De-Facement”. Modern Language Notes, 94: 919–30; Eakin, P. J. (1994) En contacto con el mundo: autobiografía y realidad. Madrid, Megazul/Endymion; Erll, A. (2011) Memory in
Culture. Basingstoke: Palgrave Macmillan; Esposito, R. (2003) Communitas. Origen y destino de la
comunidad. Buenos Aires, Amorrortu Editores. Foucault, M. (1988a) Technologies of the Self. Amherst, The
University of Massachusetts. Foucault, M. (2017) Discurso y verdad: Conferencias sobre el coraje de decirlo
todo. Buenos Aires, Siglo XXI Editores. Gilmore, L. (2001) The Limits of Autobiography. Trauma and
Testimony. Ithaca/London, Cornell University Press; Giordano, A. (2008) El giro autobiográfico de la literatura argentina actual. Buenos Aires, Mansalva; Halbwachs, M. (1925) Les cadres sociaux de la
mémoire. Collection Les Travaux de l’Année sociologique. Paris: Félix Alcan; Hirsch, M. (2012) The
Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture After the Holocaust. Columbia: Columbia University
Press; Hobsbawm, E. & Ranger, T. (2002) La invención de la tradición. Barcelona: Editorial Crítica;
Leibovici, M. (2011) “Le «Verstehen» narratif du transfuge: Incursions chez Richard Wright, Albert Memmi
et Assia Djebar”. Tumultes, 36: 91-109. Lejeune, P. (1973) “Le pacte autobiographique”. Poétique, 14: 137-
161; Loureiro, Á. G. (1991) “La autobiografía como literatura, arte y pensamiento. Teoría literaria y textos
autobiográficos”. Anthropos, 125: 2-16; Nora, P. (1997) Lieux de mémoire. Paris: Gallimard; Nussbaum, M.
C. (2008) Paisajes del pensamiento. Barcelona: Paidós; Ranciere, J. (2008) El espectador emancipado. Buenos
Aires, Manantial; Sarlo, B. (2005) Tiempo pasado: Cultura de la memoria y giro subjetivo. Buenos Aires,
Siglo XXI Editores. Sibilia, P. (2005) El hombre postorgánico, Cuerpo, subjetividad y tecnologías digitales,
Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica; Smith, S. (1993) Subjectivity, Identity and the Body: Women’s
Autobiographical Practices in the Twentieth Century, Bloomington, Indiana University Press; Smith, S.
Watson, J. (2001) Reading Autobiography: A Guide for Interpreting Life Narratives. Minneapolis, Minnesota
University Press; Stanton, D. (1987) The Female Autograph: theory and practice of autobiography from the
tenth to the twentieth century. Chicago, University of Chicago Press. Sabadell Nieto, J. and Segarra, M.
(2014) Differences in common. Gender, vulnerability and community. New York, Amsterdam: Rodopi Critical
Studies; Segarra, M. (2014) Teoría de los cuerpos agujerados. Santa Cruz: Melusina; Torras, M, Pérez, A.,
(2019) ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría. Barcelona: Icaria.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: