Teorie literatury XX wieku 3305-TLXX1-P-1U
Zapoznanie z wybranymi poglądami na literaturę w XX w. i współcześnie, takimi jak.: fenomenologia, formalizm rosyjski i amerykański, hermeneutyka, strukturalizm, semiotyka, poststrukturalizm, dekonstrukcja, feminizm, gender, queer, historyzm, badania kulturowe, postkolonializm. Rozważania zostaną poszerzone o filozoficzny aspekt spotkania z innym (filozofia dialogu) „w świecie, w którym ludziom – nawet podobnym do siebie, należącym do jednej wspólnoty, ukształtowanym przez tę samą tradycję – coraz trudniej się spotkać”. Interdyscyplinarne spojrzenie na poruszane na zajęciach zagadnienia ma na celu wymianę myśli i zachęcenie do rozwoju własnego warsztatu badawczego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
K_W03 – metodologię badań w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów;
K_W04 – miejsce studiów nad portugalskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi.
Absolwent potrafi:
K_U02 – samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
K_U04 – posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów, w typowych sytuacjach profesjonalnych;
K_U05 – rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
K_U06 – merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski.
Absolwent jest gotów do:
K_K01 – uczenia się przez całe życie;
K_K02 – podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności;
K_K08 – śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieobecności; lektura tekstów i aktywny udział w dyskusji (ok. 60% oceny końcowej); esej końcowy na jeden z podanych tematów i referat na jego podstawie przedstawiony w trakcje zajęć (ok. 40 % oceny końcowej).
Literatura
Obowiązkowa:
BURZYŃSKA, Anna; MARKOWSKI, Michał Paweł, Teorie literatury XX w.: podręcznik, Znak, Kraków, 2006.
BURZYŃSKA, Anna; MARKOWSKI, Michał Paweł, Teorie literatury XX w.: antologia, Znak, Kraków, 2006.
CIXOUS, Hélène, Śmiech meduzy, "Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja", nr 4/5/6 (22/23/24), 1993.
DERRIDA, Jacques, Ta dziwna instytucja zwana literaturą. Z J. Derridą rozmawia Derek Attridge, [w:] Dekonstrukcja w badaniach literackich, Wydawnictwo Słowo/ Obraz Terytoria, Gdańsk 2000.
TISCHNER, Józef, Inny. Eseje o spotkaniu, Znak, Kraków 2017.
Teksty filozoficzne. Twarz innego, red. Bogdan Baran, Tadeusz Gadacz, Józef Tischner, Papieska Akademia Teologiczna, Wydział Filozoficzny, Kraków 1985.
DĄBROWSKI, Mieczysław, Swój/ obcy/ inny. Z problemów interferencji i komunikacji międzykulturowej, Świat Literacki, Izabelin 2001.
Uzupełniająca:
ECO, Umberto, Dzieło otwarte, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2008.
KAPUŚCIŃSKI, Ryszard, Ten Inny, Znak, Kraków 2007.
MITOSEK, Zofia, Teorie badań literackich, PWN, Warszawa 1995.
Dodatkowo: krótkie teksty literackie, elementy kultury krajów portugalskojęzycznych, przedstawiane na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: