Teatr, literatura i kinematografia hiszpańska: wzajemne wpływy i inspiracje II 3305-TLKH-SEM-MGR-2U
W trakcie seminarium studenci prowadzą badania naukowe z zakresu literatury hiszpańskiej i jej związków z kinem i sztukami wizualnymi. Szerokie spektrum tematów prac magisterskich obejmuje zagadnienia związane z literaturą hiszpańską, teatrem i dramatem hiszpańskim na przestrzeni wieków, ze szczególnym uwzględnieniem literatury i teatru XX i XXI w. Oprócz prac na temat historii literatury i teatru, realizowane są również studia z zakresu teorii dramatu i teatru, a także studia porównawcze dotyczące szeroko rozumianych związków między literaturą i teatrem a sztuką filmową, w tym kwestie adaptacji filmowych, wzajemnych wpływów i inspiracji, a także wspólnych tematów i problemów podejmowanych zarówno przez teatr, literaturę i kino hiszpańskie. Istnieje również możliwość przygotowania pracy magisterskiej wyłącznie na temat kina hiszpańskiego.
Program seminarium obejmuje zagadnienia związane z procesem pisania pracy magisterskiej, tj. wybór i uzasadnienie tematu, dobór metodologii i literatury przedmiotu, selekcja i krytyczne wykorzystanie źródeł, opracowanie struktury pracy, klarowność i zasadność stawianych tez, etc. Ważną częścią seminarium będą stanowić warsztaty poświęcone pisaniu na użytek akademicki, tj. zagadnienia związane z konstrukcją tekstu akademickiego, frazeologii dla tekstu akademickiego, etc. W tym celu na zajęciach będą omawiane przykładowe teksty naukowe z literaturoznawstwa, teatrologii i filmoznawstwa pod kątem ich układu, kompozycji, użytych sformułowań, sposobu sporządzenia przypisów i bibliografii, etc.
Zajęcia na pierwszym roku seminarium są prowadzone w formie spotkań seminaryjnych, opartych na: prezentacjach indywidualnych uczestników dotyczących postępów w pracy badawczej i pisarskiej; dyskusjach grupowych nad problematyką badawczą i konstrukcją prac magisterskich; konsultacjach zbiorowych i indywidualnych, służących dopracowaniu warsztatu naukowego, doboru literatury, metodyki badań oraz poprawności struktury i języka pracy.
Formuła zajęć na drugim roku seminarium ma charakter indywidualnych konsultacji poświęconych omawianiu konkretnych fragmentów pracy oraz postępów w przygotowaniu pracy dyplomowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Słuchacz ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk. Zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w opisie literatury, teatru, dramatu i kina, jak również ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad literaturą. Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. Posiada pogłębioną wiedzę na temat hiszpańskiej literatury, teatru, dramatu i kina. Zna główne nurty, konwencje i tematy w hiszpańskiej literaturze, teatrze i kinie. Zna twórców hiszpańskiej literatury, teatru i kina i potrafi usytuować je w szerszym kontekście kulturowym. Zna współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych zajmujących się literaturą, teatrem i kinem hiszpańskim. Ma pogłębioną wiedzę o projektowaniu, metodologii i prezentacji badań naukowych wystarczającą do przygotowania pracy magisterskiej (S1K_W01, S1K_W02, S1K_W03, S1K_W04, S1K_W 05, S1K_W 06).
Umiejętności:
Student umie formułować krytyczne sądy i opinie na temat zagadnień związanych z tematyką seminarium, przeprowadzić analizę hiszpańskich tekstów kultury. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie tematyki seminarium. W zakresie pracy dyplomowej potrafi określić i dobrać odpowiednią metodologię i narzędzia badawcze do wybranego badania, zastosować odpowiednie parametry badawcze do wybranego tematu, opisać i uargumentować wybraną tezę pracy, zanalizować zagadnienia związane z wybranym tematem, wyciągnąć odpowiednie wnioski z przeprowadzonych badań i analiz. Potrafi zredagować tekst w języku hiszpańskim zgodnie ze standardami stylu akademickiego i z wykorzystaniem terminologii fachowej. (S1K_U01, S1K_U02, S1K_U03, S1K_U06)
Kompetencje społeczne:
Student współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania. Krytycznie ocenia własną wiedzę i umiejętności, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju. Jest gotów do aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów (S1K_K01, S1K_K02, S1K_W03, S1K_K04).
Kryteria oceniania
Uczestnicy konwersatorium będą oceniani na podstawie postępów badań. Pod uwagę będą brane: regularne i merytoryczne prezentowanie kolejnych etapów pracy w formie ustnej lub pisemnej, przedstawianie poszczególnych części pracy dyplomowej (konspekt, bibliografia, rozdziały, etc.) w ustalonych terminach (w tym reagowanie na uwagi promotora i ich systematyczne uwzględnianie w poprawkach). Podstawą do zaliczenia czwartego semestru seminarium będzie złożenie pracy magisterskiej.
Zabrania się korzystania z narzędzi Sztucznej Inteligencji (np. ChatGPT, Gemini, Claude, Copilot) w zakresie generowania treści pracy magisterskiej. Praca powinna być w pełni samodzielna. Naruszenie tej zasady może skutkować skierowaniem sprawy do komisji ds. dyscyplinarnych.
Literatura
Bibliografia jest opracowywana indywidualnie w zależności od tematu wybranego przez magistranta.
Bibliografia ogólna na temat zasad redakcji i pisania tekstów akademickich:
1. Siuda, P., Wasalczyk, P. (2018). Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Warszawa, PWN.
2. Stępień, B. (2016). Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły. Warszawa, PWN.
3. Eco, U. (2001). Como se hace una tesis. Barcelona, Gedisa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: