Teoria literatury II (H) 3305-TL2-H-1U
Zakres tematów w II semestrze:
I. Przełom poststrukturalistyczny
1. Poststrukturalizm i postmodernizm
2. Tekst i dyskurs / Intertekstualność i interdyskursywność (Gérard Genette, Julia Kristeva)
3. Główne założenia dekonstrukcji (Jacques Derrida, Jonathan Culler)
II. Teoria ponowoczesności
1. Postmodernizm jako logika kulturowa późnego kapitalizmu (Frederic Jameson)
2. „Małe narracje“ ponowoczesne wobec „wielkich narracji“ nowoczesności (François Lyotard)
3. Modernistyczne i postmodernistyczne konwencje literackie (Douwe Fokkema)
4. Modernistyczna i posmodernistyczna dominanta (Brian McHale)
5. Postmodernizm jako kultura symulakru (Jean Baudrillard)
III. Poetyka i teoria kulturowa
1. „Mikrofizyka władzy“ (Michel Foucault)
2. Studia postkolonialne: etniczność a literatura; analityka inności i problem reprezentacji (Edward Said, Gayatri Ch. Spivak)
3. “New Historicism”: retoryczny i fabularny charakter dyskursu historycznego (Hayden White)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla literaturoznawstwa, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej; terminologię z zakresu teorii literatury na poziomie rozszerzonym; powiązania teorii literatury z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych z krajów hiszpańskiego obszaru językowego, obejmujące studia literaturoznawcze (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06).
Student potrafi: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę tekstów literackich; syntetyzować idee i poglądy, dobierać metody i konstruować literaturoznawcze narzędzia badawcze; opracowywać i prezentować wyniki badań, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie literaturoznawstwa; samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie literaturoznawstwa i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; wykorzystać nabyte umiejętności w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii właściwej teorii literatury (K_U01, K_U02, K_U03).
Student jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01).
Kryteria oceniania
1. Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność- 30%
2. Egzamin pisemny - 70%
Literatura
Dla I i II semestru:
BAJTÍN, M., Teoría y estética de la novela, Madrid, Taurus, 1989.
----, Problemas de la poética de Dostoievski, México, FCE, 2005.
BARTHES, B.: “La muerte del autor”, en: El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura, Barcelona, Paidós, 1999, pp. 65-71.
---- “Introducción al análisis estructural de los relatos”, en: Silvia Niccolini (comp.) El análisis estructural, Buenos Aires, CEAL, 1977, pp. 65-101.
BAUDRILLARD, J.: “Precesión de simulacros”, en: Cultura y simulacro, Editorial Kairós, Barcelona 1978, pp. 9-24.
BENJAMIN, W. “El narrador”, en: Para una crítica de la violencia y otros ensayos, Iluminaciones IV, Madrid, Taurus, 1999, pp. 111-134.
BURZYŃSKA, A i MARKOWSKI, M. P. Teorie literatury XX wieku, Kraków, Znak, 2006.
CULLER, J.: Sobre la deconstrucción, Madrid, Cátedra, 1984.
ECO, U. “El extraño caso de la intentio lectoris”, en: Los límites de la interpretación, Barcelona, Ed. Lumen, 1990, pp. 19-46.
EAGLETON, T. Una introducción a la teoría literaria, Madrid, Fondo de Cultura Económica, 1993.
FOUCAULT, M.: El orden del discurso, Barcelona, Tusquets, 1999.
---- Vigilar y castigar, Buenos Aires, Siglo XXI, 2003.
FREUD, S.: “El poeta y los sueños diurnos” [en:] Obras completas, t. 2, Madrid, Biblioteca Nueva, 1973, pp. 1343-1348.
---- “Lo siniestro” [en:] Obras completas, t. 3, Madrid, Biblioteca Nueva, 1973, pp. 2483-2505.
GENETTE, G.: “La literatura a la segunda potencia”, [en:] Intertextualité. Francia en el origen de un término y el desarrollo de un concepto, selección y traducción de Desiderio, UNEAC, Casa de las Américas, Embajada de Francia en Cuba, La Habana 1997, pp. 53-62.
HUTCHEON, L.: The Politics of Postmodernism, Londres, Routledge, 1989.
INGARDEN, R.: “Z teorii dzieła literackiego”, w: A. Burzyńska i M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków, Znak, 2006, pp. 43-72.
JAMESON, F.: Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism, Durharm, Duke University Press, 1991.
LACAN, J.: El seminario de Jacques Lacan, Libro 20, Aun, 1972-1973. Texto establecido por Jacques-Alain Miller, Barcelona, Paidós, 1985.
McHALE, Brian, Postmodernist Fiction, London, Metuen, 1987.
NAVARRO, D. (ed.): Intertextualité. Francia en el origen de un término y el desarrollo de un concepto, UNEAC, Casa de las Américas, Embajada de Francia en Cuba, La Habana 1997.
RICŒUR, P.: „O interpretacji”, w: A. Burzyńska i M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków, Znak, 2006, pp.193-212.
WHITE, H.: El texto histórico como artefacto literario y otros textos, Barcelona, Ed. Paidós Ibérica, 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: