- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Światowe systemy pisma (glotto- i semasiograficzne) w ujęciu teoretycznym II 3305-SSP2-OG
Celem kursu jest zapoznanie się z różnorodnymi systemami pisma na świecie oraz z możliwościami oferowanymi przez graficzne formy komunikacji. W pierwszej części (która obejmie 1. semestr i część 2.) student poznaje zasady rządzące systemami pism pochodzących z różnych stron świata: pismo klinowe, egipskie, chińskie, japońskie, koreańskie, arabskie, hebrajskie, fenickie, pisma Majów, tzw. pismo azteckie oraz starsze formy pisma ze środkowego Meksyku (Teotihuacan i tzw. pismo epiklasyczne). W drugiej części kursu (2. semestr) analizowane będą formy przekazu graficznego nie mieszczące się w klasycznej definicji pisma, począwszy od systemu komunikacji graficznej używanego w środkowomeksykańskich przedhiszpańskich księgach historycznych i wróżebnych, poprzez andyjskie kipu, ceramiczne przedstawienia Moche i alfabet Braille’a. Po tym panoramicznym zapoznaniu się z różnorodnymi formami komunikacji graficznej na świecie i po wprowadzeniu kategorii semasiografii, poddany dyskusji zostanie termin i definicja “pisma” i kwestia ewolucyjnego rozwoju pisma. Zanalizowane zostaną implikacje używania pisma alfabetycznego i porównane z implikacjami systemów semasiograficznych. Kurs zakończy dyskusja dot. pozycji pisma wobec sztuk wizualnych.
Kurs wymaga znacznego wkładu pracy pod kątem lektur i przygotowania do zajęć (ok. 4h/tydz.). Większość lektur jest obcojęzyczna. Bardzo pożyteczne dla wszystkich uczestników byłoby, gdyby w kursie brali udział studenci posiadający znajomość innych (poza alfabetycznym) systemów pisma z różnych stron świata, co zapewniłoby lepszy wgląd w poznawane systemy.
Pierwsza i druga część kursu (pierwszy i drugi semestr) stanowią integralną część, w drugiej bowiem celem są wspólne dyskusje teoretyczne, na bazie poznanych uprzednio systemów pisma i lektur dot. teorii systemów pisma.
1. Zajęcia wstępne. Program i organizacja pracy.
2. Pisma fonograficzne na Bliskim Wschodzie.
3. Pisma egipskie.
4. Sztuka pisma w starożytnych Chinach.
5. Sztuka pisma na Dalekim Wschodzie (pismo japońskie i koreańskie)
6. Pisma egejskie
7. Pisma konsonantyczne (arabskie, hebrajskie)
8. Pisma alfabetyczne (greckie, runiczne, pismo łacińskie wobec języków francuskiego i angielskiego).
9. Inne pisma w Amerykach.
10. Pismo Majów:
11. Pismo Azteków.
12. Starożytne historie i sztuka wróżenia w przedhiszpańskich księgach mezoamerykańskich.
13. Czy może istnieć pismo niegraficzne? Andyjskie kipu i System Braille’a.
14. Semasiografia.
15. Co to jest pismo?
16. Alfabet i ewolucyjny model pisma: użyteczny czy nie?
17. Pismo a sztuki wizualne.
Rodzaj przedmiotu
nieobowiązkowe
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA:
K_W09: ma pogłębioną wiedzę z zakresu współczesnych zjawisk społeczno-politycznych i kulturowych Półwyspu Iberyjskiego oraz Ameryki Łacińskiej
K_W11: ma uporządkowaną wiedzę o miejscu filologii iberyjskiej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
K_W20: ma wiedzę z zakresu kultury i historii obszaru drugiego języka iberyjskiego
UMIEJĘTNOŚCI:
K_U01: potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
K_U02: posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych
K_U05: potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (pismo) z zastosowaniem oryginalnych metod, uwzględniających nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U06: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań
K_U07: potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu kulturoznawstwa w języku polskim
K_U08: posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej oraz doświadczenia, a także umiejetniość prezentacji opracowań krytycznych w rożnych formach i rożnych mediach
K_U09: posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku polskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem szczegółowych ujęć teoretycznych, a także różnorodnych źródeł
K_U10: posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych
K_U16 Umie zastosować kompleksowa wiedze o naturze języka i pisma
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K_K01: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K02: potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób.
K_K04: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania
K_K06: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata
K_K07: potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Ameryka Łacińska i inne regiony świata), korzystając z różnych mediów i form potrafi inspirować inne osoby i organizować odpowiednie przedsięwzięcia
Ponadto:
- Student rozróżnia podstawowe mechanizmy operacyjne stosowane w pismach logograficznych, sylabicznych, konsonantycznych i fonetycznych,
- swobodnie posługuje się kategoriami logogram, fonogram, sylabogram, determinant fonetyczny, determinant semantyczny, homofon, homograf,
- posiada podstawową wiedzę na temat pism egipskiego, chińskiego, japońskiego, koreańskiego, arabskiego, hebrajskiego i innych pism konsonantycznych, linearnego B i innych pism egejskich, pisma Majów, tzw. pisma Azteków i innych pism mezoamerykańskich, pisma alfabetycznego i runicznego,
- rozróżnia kategorię semasiografii
- posiada podstawową wiedzę na temat systemów niegraficznych, np. andyjskiego kipu czy systemu Braille’a
- podchodzi krytycznie do tradycyjnych definicji i dogmatu o ewolucyjnym rozwoju pisma
- zna społeczną rolę pisma,
- wskazuje konsekwencje i implikacje używania systemów glottograficznych i semasiograficznych
- posiada ugruntowaną wiedzę na temat sposobu przekazywania wiedzy drogą graficzną w mezoamerykańskich księgach historycznych i wróżebnych,
- orientuje się w bogactwie współczesnych form przekazu graficznego, nie należących do kategorii sztuki
- sytuuje pisma glottograficzne i systemy semasiograficzne na tle innych sztuk wizualnych
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest:
- aktywny udział studenta w zajęciach, w dyskusjach na temat analizowanych systemów pisma (30% oceny końcowej z poszczególnych semestrów),
- zaliczenie testu weryfikującego znajomość tekstów teoretycznych (30% oceny końcowej z poszczególnych semestrów).
- referat prezentujący wybrany system pisma (40 % oceny końcowej z 1. semestru / Część 1. kursu)
- napisanie pracy semestralnej, traktującej o nieodszyfrowanym systemie pisma bądź krytyczną analizą jednego z poznanych systemów komunikacji graficznej (40 % oceny końcowej z 2. semestru / Część 2. kursu).
Uwaga: kurs podzielony jest na dwie części ze względów formalnych, jednak stanowi konceptualną całość.
Kurs wymaga znacznego wkładu pracy pod kątem lektur i przygotowania do zajęć (ok. 4h/tydz.). Większość lektur jest obcojęzyczna.
Literatura
Adéẹ̀kọ́, Adélékè (2010) “«Writing» and «Reference» in Ifá Divination Chants”. Oral Tradition. 25 (2): 283-303. http://journal.oraltradition.org/files/articles/25ii/03_25.2.pdf
Bagley, Robert W. (2004) “Anyang writing and the origin of the Chinese writing system”. In Stephen Houston (ed.) The First Writing: Script Invention as History and Process. Cambridge University Press, Cambridge: 190-200, 226-236.
Boone, Elizabeth Hill (2008) “Beyond writing”. En: Stephen Houston (ed.) The First Writing. Script Invention as History and Process. New York, Cambridge University Press: 313-348.
Chadwick, John (1987) Pismo linearne B i pisma pokrewne. RTW, Warszawa: 24-34.
Chrisomalis, Stephen (2014) “Six Unresolved Questions in the Early History of Numeration”. Signs of Writing: The Cultural, Social, and Linguistic Contexts of the World’s First Writing Systems Neubauer Collegium for Culture and Society (Chicago, IL). November 8, 2014: https://www.academia.edu/9441323/Six_Unresolved_Questions_in_the_Early_History_of_Numeration
Cook, B. F. (2003) Inscripciones griegas. AKAL, Madrid: 283-351.
Cooper, Jerrold S. (2004) “Babylonian beginnings: the origin of the cuneiform writing system in comparative perspective”. In Stephen Houston (ed.) The First Writing: Script Invention as History and Process. Cambridge University Press, Cambridge: 71-80.
Coulmas, Florian (1993 [1989]) (2003 [1997]) Writing Systems. An Introduction to their Linguistic Analysis. Cambridge, University Press: 69-74., http://www.eki.ee/knab/lat/kblchr2.pdf
Cummings, Thomas (2011) „What Is It, What Does It Do, and Why Is It Not a Knot?”. W: Elizabeth Hill Boone y Gary Urton (eds.) Their Way of Writing. Scripts, Signs, and Pictographies in Pre-Columbian America. Washington D.C., Dumbarton Oaks Research Library and Collection: 277-317. http://histomesoamericana.files.wordpress.com/2013/09/cummins-tocapu.pdf
Davies, W.V. (2003) Jeroglifico egipcio. Madrid, AKAL, rozdz.: “Los principios” (str. 114-127).
Denise Schmandt-Besserat (1991), Two Precursors of Writing: Plain and Complex Tokens, [w:] The Origins of Writing, ed. Wayne M. Senner, str. 27-41, http://en.finaly.org/index.php/Two_precursors_of_writing:_plain_and_complex_tokens
Dixon, Judith (1990) World Braille Usage. National Library Service for the Blind and Physically Handicapped. UNESCO, Library of Congress, Washington D.C. http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000872/087242eb.pdf
Elkins, James (1999) The Domain of Images. Ithaca – Londyn, Cornell University Press (fragmenty)
Englund, Robert K., Recenzja How writing came about, Denise Schmandt-Besserat, Austin: University of Texas Press, 1996. http://www.jbe-platform.com/content/journals/10.1075/wll.1.2.08eng
Fossa, Lydia (2000) “Two Khipu, One narrative: Answering Urton’s Questions”. Ethnohistory. 47 (2): 453-468. https://muse.jhu.edu/article/11651/summary
Gelb, Ignace (1963 [1952]) A Study of Writing. The University of Chicago Press, Chicago. Rozdz. II (“Forerunners of Writing”), str. 24-36. https://oi.uchicago.edu/sites/oi.uchicago.edu/files/uploads/shared/docs/study_writng.pdf
Griffen, Toby D. “Deciphering the Vinca Script”, http://www.fanad.net/vincascript.pdf , pre-print.
Harald Haarmann (2001) “El área de influencia de la cultura escrita cirílica”. W [tegoż]: Historia universal de la escritura. Str. 514-529.
Harris, Roy (1995) Signs of Writing. Routledge, London (fragmenty) https://books.google.pl/books?id=Zf6WBlT2mBYC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false
Healey, John (2003) El alfabeto primitivo. AKAL, Madrid: 225-274.
Houston, Stephen (2004b) “Writing in Early Mesoamerica”. In Stephen Houston (ed.) The First Writing: Script Invention as History and Process.Cambridge University Press, Cambridge: 274-309.
Jackson, Margaret A. (2011) “Moche as Visual Notation: Semasiographic Elements in Moche Ceramic Imagery”. W: Elizabeth Hill Boone y Gary Urton (eds.) Their Way of Writing. Scripts, Signs, and Pictographies in Pre-Columbian America. Washington D.C., Dumbarton Oaks Research Library and Collection: 227-249.
Jackson, Margaret A. (2012) “The Mediated Image: Reflections on Semasiographic Notation in the Ancient Americas”. In: Joshua Englehardt (ed.) Agency and Epigraphy. University Press of Colorado: 21-43. https://books.google.pl/books?id=Q8y9AwAAQBAJ&pg=PT45&lpg=PT45&dq=Jackson,+Margaret+A.+%22The+Mediated+Image:+Reflections+on+Semasiographic+Notation+in+the+Ancient+Americas%E2%80%9D&source=bl&ots=oJ1-7Bu3DP&sig=pGI8iYb3WmndaakBggHQ39fE8eU&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwjKgpXlzpzSAhWGVywKHSUqBeAQ6AEILDAB#v=onepage&q=Jackson%2C%20Margaret%20A.%20%22The%20Mediated%20Image%3A%20Reflections%20on%20Semasiographic%20Notation%20in%20the%20Ancient%20Americas%E2%80%9D&f=false
Kettunen, Harri & Christophe Helmke (2004) Introducción a los jeroglíficos mayas. Manual para el Taller de Escritura. Traducción al español de Juan Ignacio Cases Martín. Segunda Edición, 2004: 7-21, 45-50. http://www.mesoweb.com/resources/handbook/WH2010.pdf
Leroi-Gourham, Andre (1993) Gesture and Speech. Trans. by Anna Bostcok Berger. Cambridge (Massachusetts) – London, The MIT Press. Rozdz. “Language Symbols” (do “Writing and Linearization of Symbols”). https://daughtersofchaos.files.wordpress.com/2014/05/leroi-gourhan-andre-gesture-and-speech.pdf
Mikulska, Katarzyna (2010) “«Secret Language» in Oral and Graphic Form. Religious-magic Discourse in Aztec Speeches and Manuscripts”. Oral Tradition, 25 (2): 325-363. http://journal.oraltradition.org/
Moore, Oliver, (2000) Reading the Past: Chinese. Londres, British Museum Press, 2000: 11-17, 54-72.
OUDIJK, Michel R. (2011) “Elaboration and Abbreviation in Mexican Pictorial Manuscripts: Their Use in Literary Themes”. En: Elizabeth Hill Boone y Gary Urton (eds.) Their Way of Writing. Scripts, Signs, and Pictographies in Pre-Columbian America. Washington D.C., Dumbarton Oaks Research Library and Collection: 149-174. https://www.academia.edu/8066243/Elaboration_and_Abbreviation_in_Mexican_Pictorial_Manuscripts_Their_Use_in_Literary_Themes
Salomon, Frank (2001) “How an Andean «Writing Without Words» Works”. Current Anthropology. 42 (1): 1-27 https://www.researchgate.net/publication/249179290_How_an_Andean_Writing_Without_Words_Works
Sampson, Geoffrey (1997 [1985]) Sistemas de escritura. Análisis lingüístico. Barcelona, Gedisa. Rozdz. 10, “La ortografía inglesa” , str. 281-309. https://books.google.pl/books?id=tVcdNRvwoDkC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false
Sampson, Geoffrey (1997) Sistemas de escritura. Análisis lingüístico. Barcelona, Gedisa: rozdz. 8: 249-280. https://books.google.pl/books?id=tVcdNRvwoDkC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false
Sampson, Geoffrey (1997) Sistemas de escritura. Análisis lingüístico. Barcelona, Gedisa: rozdz. 7: 173-208. https://books.google.pl/books?id=tVcdNRvwoDkC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false
Severi, Carlo (1997) “The kuna picture-writing. A study in Iconography and Memory”. En: Mari Lyn Salvador (ed.) The Art of Being Kuna, Layers of meaning Among the Kuna of Panama, Exhibition Catalogue, Fowler Museum de la University of California. Los Angeles: 245-273. https://www.academia.edu/3027726/_The_kuna_picture-writing._A_study_in_Iconography_and_Memory_1997_in_M.Salvador_ed._The_Art_of_Being_Kuna_Layers_of_meaning_Among_the_Kuna_of_Panama_Catalogue_de_lExposition_Fowler_Museum_of_the_University_of_California_at_Los_Angeles_Los_Angeles_245-273
Urton, Gary (2003) Signs of the Inka Khipu. Binary Coding in teh Andean Knotted-String Records. Austin, University of Texas Press: 101-121.
Urton, Gary i Carrie J. Brezine (2011) “Khipu Typologies”. W: Elizabeth Hill Boone y Gary Urton (eds.) Their Way of Writing. Scripts, Signs, and Pictographies in Pre-Columbian America. Washington D.C., Dumbarton Oaks Research Library and Collection: 319-349 (do przeczytania str. 319-344).
Walker, C.B.F. (1998) Pismo klinowe. Warszawa: Wydawnictwo RTW. Rodz. 1 (“Początek i rozwój”), rozdz. 4 („Rozprzestrzenienie geograficzne”).
Whittaker, Gordon (2009) “The principles of Nahuatl Writing”. Göttinger Beiträge zur Sprachwissenschaft. 16: 47-81. https://www.academia.edu/1026927/The_Principles_of_Nahuatl_Writing
Williams, Henrik (2008) “Reason for Runes”. En: Stephen Houston (ed.) The First Writing. Script Invention as History and Process. New York, Cambridge University Press: 262-273.
Dla chętnych (bibliografia dostępna on-line lub u prowadzącej):
Boone, H. Elizabeth &Walter D. Mignolo (1994) “Writing and Recording Knowledge”. In: Elizabeth H. Boone & Walter D. Mignolo (eds.) Writing Without Words: Alternative Literacies in Mesoamerica and the Andes. Duke University Press, Durham: 3-26.
Chadwick, John (1985) Linear B and Related Scripts. Londres, British Museum Publications, 1987.
Chadwick, John (19859) El enigma micénico. Barcelona, Taurus.
Coe, Michael (1976) “Early Steps in the Evolution of Maya Writing”. In: Origins of Religious Art and Iconography in Preclassic Mesoamerica. UCLA Latin American Studies Series 31. California.
Dibble, Charles E. (1971) “Writing in Central Mexico”. Handbook of Middle American Indians. University of Texas Press, Austin. 10: 322-332.
Helmke, Christophe & Jesper Nielsen (2011) “The Writing System of Cacaxtla, Tlaxcala, Mexico”. Boundary End Archaeology Research Center. Ancient America No 2.
Jansen, Marteen (1988) “The Art of Writing in Ancient Mexico: An Ethno-iconological Perspective”. Visible Religion. 6: 86-113.
Justeson, John (1986) “The origin of writing systems: Preclassic Mesoamerica”. World Archaeology. 17 (3): 437-458.
Kettunen, Harri & Christophe Helmke (2004) Introducción a los jeroglíficos mayas. Manual para el Taller de Escritura. Traducción al español de Juan Ignacio Cases Martín. Segunda Edición, 2004; http://www.mesoweb.com.
Marcus, Joyce (1976) “The Origins of Mesoamerican Writing”. Annual Review of Anthropology. 5: 35-67.
Nicholson, Henry (1973) “Phoneticism in the Late Pre-Hispanic Central Mexican Writing System”. In: Elizabeth P. Benson (ed.) Mesoamerican Writing Systems. Dumbarton Oaks, Washington D. C.: pp. 1-46.
Nielsen, Jesper y Helmke, Christophe (2011) “Reinterpreting the Plaza de Los Glifos, La Ventilla, Teotihuacan”. Ancient Mesoamerica. 22 (2): 345-370.
Rodríguez Martínez et al. (2006) “Oldest Writing in the Old World”. Science. 313: 1610-1614.
Taube, Karl (1999) “The Writing System of Ancient Teotihuacan”. In: Ancient American Art and Writing, Washington DC.
Urton, Gary (1998) From Knots to Narratives: Reconstructing the Art of Historical Record Keeping in the Andes from Spanish Transcriptions of Inka Khipus.
Bibliografia rozszerzona do własnego wyszukania:
- Anawalt. R. Patricia & Frances F. Berdan (1992) The Codex Mendoza. Scientific American,
- Boone, H. Elizabeth &Walter D. Mignolo (1994) “Writing and Recording Knowledge”. In: Elizabeth H. Boone & Walter D. Mignolo (eds.) Writing Without Words: Alternative Literacies in Mesoamerica and the Andes. Duke University Press, Durham: 3-26.
- Boone, H. Elizabeth (1996) “Manuscript Painting in Service of Imperial Ideology”. In: Emily Umberger, Michael E. Smith, Mary G. Hodge, Elizabeth Hill Boone, Richard E. Blanton, Frances F. Berdan (eds.) Aztec Imperial Strategies. Dumbarton Oaks, Washington D.C.: 181-206.
- Chadwick, John (1958) The Decipherment of Linear B. Random House, New York.
- Coe, Michael (1976) “Early Steps in the Evolution of Maya Writing”. In: Origins of Religious Art and Iconography in Preclassic Mesoamerica. UCLA Latin American Studies Series 31. California.
- Coe, Michael (1991) “A Triumph of Spirit. How Yuri Knorosov cracked the Maya hieroglyphic code from far-off Leningrad”. Archaeology. 44 (5): 39-44.
- Coulmas, Florian (1989) “Units of Speech and Units of Writing”. In: The Writing Systems of the World. Blackwell, Oxford: 37-54.
- Dalby, David (1970) “The Historical Problem of the Indigenous Scripts of West Africa and Surinam”. In: David Dalby (ed.) Language and History in Africa: 109-119.
- De Francis, John (1989) Visible Speech. The Diverse Oneness of Writing Systems. University of Hawaii Press, Honolulu.
- Dibble, Charles E. (1971) “Writing in Central Mexico”. Handbook of Middle American Indians. University of Texas Press, Austin. 10: 322-332.
- Dixon, Judith (1990) World Braille Usage. National Library Service for the Blind and Physically Handicapped. UNESCO, Library of Congress, Washington D.C.
- Donnan, Christopher B. (1976) Moche art and iconography. Los Angeles: UCLA Latin American Center, University of California.
- Elkins, James (1999) The Domain of Images. Ithaca – Londyn, Cornell University Press.
- Elliott, Ralph W. V. (1989) Runes: An Introduction. Manchester, Manchester University Press.
- Fossa, Lydia (2000) “Two Khipu, One narrative: Answering Urton’s Questions”. Ethnohistory. 47 (2): 453-468.
- Gelb, Ignace (1963 [1952]) A Study of Writing. The University of Chicago Press, Chicago.
- Goody, Jack (1987) The interface between the written and the oral. New York: Cambridge University Press.
- Goody, Jack (1999) The Power of the Written Tradition. Smithsonian Institution Press, Washington D.C.
- Harris, Roy (1995) Signs of Writing. Routledge, London.
- Helmke, Christophe & Jesper Nielsen (2011) “The Writing System of Cacaxtla, Tlaxcala, Mexico”. Boundary End Archaeology Research Center. Ancient America No 2.
- Hill, Archibald A. (1967) “The Typology of Writing Systems”. In: William M. Austin (ed.). Papers in Linguistics in Honor of Leon Dostert. The Hague, Mouton: 92-99.
- Holenstein, Elmar (1983) Double Articulation in Writing. In Writing in Focus. Coulmas, Florian and Konrad Ehlich, eds., pp. 45-62. Mouton Publishers, New York.
- Houston, Stephen & David Stuart (1996) “Of gods, glyphs and kings: divinity and rulership among the Classic Maya”. Antiquity. 70 (268): 289-312.
- Houston, Stephen & Michael Coe (2003) “Has Isthmian Writing Been Deciphered?”. Mexicon. XXV (6): 151-161.
- Houston, Stephen (2000) “Into the Mind of Ancients: Advances in Maya Glyph Studies”. Journal of World Prehistory. 14 (2): 121-2001.
- Houston, Stephen (2004a) “The Archaeology of Communication Technologies”. Annual Review of Anthropology. 33: 223-250.
- Houston, Stephen (2004b) “Writing in Early Mesoamerica”. In Stephen Houston (ed.) The First Writing: Script Invention as History and Process.Cambridge University Press, Cambridge: 274-309.
- Jackson, Margaret A. (2012) “The Mediated Image: Reflections on Semasiographic Notation in the Ancient Americas”. In: Joshua Englehardt (ed.) Agency and Epigraphy. University Press of Colorado: 21-43.
- Jansen, Marteen (1988) “The Art of Writing in Ancient Mexico: An Ethno-iconological Perspective”. Visible Religion. 6: 86-113.
- Justeson, John & L.D. Stephens (1993) “The evolution of syllabaries from alphabets”. Die Sprache. (35) 1: 2-46.
- Justeson, John & Terrence Kaufman (1993) “A Decipherment of Epi-Olmec Hieroglyphic Writing”. Science 259: 1703-1711.
- Justeson, John (1986) “The origin of writing systems: Preclassic Mesoamerica”. World Archaeology. 17 (3): 437-458.
- León-Portilla, Miguel (1992) “Have We Really Translated the Mesoamerican «Ancient Word»?”. In: Brian Swann (ed.) On the Translation of Native American Literatures. Smithsonian Institution Press, Washington D.C.: 313-338.
- Leroi-Gourham, Andre (1993) Gesture and Speech. Trans. by Anna Bostcok Berger. Camridge (Massachusetts) – London, The MIT Press.
- Marcus, Joyce (1976) “The Origins of Mesoamerican Writing”. Annual Review of Anthropology. 5: 35-67.
- Marcus, Joyce (1980) “Zapotec Writing”. Scientific American. 242 (2): 50-64.
- Marcus, Joyce (1983) “Teotihuacan Visitors on Monte Alban Monuments and Murals”. In: Kent V. Flannery & Joyce Marcus (eds.) The Cloud People. Divergent Evolution of the Zapotec and Mixtec Civilizations. Academic Press, New York: 175-181.
- Moore, Oliver, (2000) Reading the Past: Chinese. Londres, British Museum Press, 2000.
- Nicholson, Henry (1973) “Phoneticism in the Late Pre-Hispanic Central Mexican Writing System”. In: Elizabeth P. Benson (ed.) Mesoamerican Writing Systems. Dumbarton Oaks, Washington D. C.: pp. 1-46.
- Nielsen, Jesper y Helmke, Christophe (2011) “Reinterpreting the Plaza de Los Glifos, La Ventilla, Teotihuacan”. Ancient Mesoamerica. 22 (2): 345-370.
- Ong, J. Walter (1986) “Writing is a Technology that Restructures Thought”. In: Gerd Baumann (ed.) The Written Word. Literacy in Transition. Clarendon Press, Oxford: 23-50.
- Pasztory, Esther (1989) Texts, Archaeology, Art, and History in the Templo Mayor: Reflections. In: Elizabeth Boone (ed.) The Aztec Templo Mayor: 451-462.
- Pohl, John & Bruce Byland (1990) “Mixtec Landscape: Perception and Archaeological Settlement Patterns”. Ancient Mesoamerica (Cambridge University Press, London). 1: 113-31.
- Postgate, Nicholas, Tao Wang & Toby Wilkinson (1995) “The Evidence for Early Writing: Utilitarian or Ceremonial?”. Antiquity. 69: 459-480.
- Quirke, S. & C. Andrews (1988) The Rosetta Stone. Facsimile drawing. Trustees of the British Museum, Great Britain.
- Robinson, Andrew (1995) The Story of Writing. Thames and Hudson, London.
- Rodríguez Martínez et al. (2006) “Oldest Writing in the Old World”. Science. 313: 1610-1614.
- Salomon, Frank (2001) “How an Andean «Writing Without Words» Works”. Current Anthropology. 42 (1): 1-27.
- Sampson, Geoffrey (1985) Writing Systems: A Linguistic Introduction. Stanford University Press, California.
- Scancarelli, Janine (1996) “Cherokee Writing”. In: Peter Daniels and William Bright (eds.) The World's Writing Systems. Oxford University Press, Oxford: 587-592.
- Schmandt-Besserat, Denise (1992) Before Writing: From Counting to Cuneiform. University of Texas Press, Austin.
- Shlain, Leonard (1998) The Alphabet Versus the Goddess: The Conflict Between Word and Image. Penguin Putnam.
- Smalley, William A., Chia Koa Vang & Gnia Yee Yang (1990) Mother of Writing: The Origin and development of a Hmong Messianic Script. The University of Chicago Press, Chicago.
- Stuart, David & Stephen Houston (1989) “Maya Writing”. Scientific American. 261 (2): 82-89.
- Stuart, David (1984) “Royal auto-scarifice among the Maya”. Res 7/8: 7-20. Lounsbury, Floyd.
- Stuart, David (1991) Recent Work in the Decipherment of Palenque's Hieroglyphic Inscriptions. Distinguished Lecture at the 89th annual meeting of the American Anthropological Association en New Orleans, Louisiana. American Anthropologist. 93(4):809-825.
- Taube, Karl (1999) “The Writing System of Ancient Teotihuacan”. In: Ancient American Art and Writing, Washington DC.
- Troike, Nancy (1990) “Pre-hispanic Pictorial Communication: the codex system of the Mixtec of Oaxaca, Mexico”. In: Visible Language: 75-87.
- Urcid, Javier (2001) “Problems in Reconstructing the Ancient Zapotec Calendar”. In: Zapotec Hieroglyphic Writing, chapter 3. Dumbarton Oaks, Washington D.C.
- Urton, Gary (1990) “Andean Social organization and the Maintenance of the Nazca Lines”. In: Anthony Aveni (ed.) The lines of Nazca. The American Philosophical Society. Philadelphia: 175-206.
- Urton, Gary (1998) From Knots to Narratives: Reconstructing the Art of Historical Record Keeping in the Andes from Spanish Transcriptions of Inka Khipus.
- Walker, C.B.F. (1987) Cuneiform. University of California Press, Berkeley
- Winfield, Capitaine, Fernando (1988) “La Estela 1 de la Mojarra, Veracruz, México”. Research Reports on Ancient Maya Writing. No. 16. Center for Maya Research, Washington, D.C.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: