Sztuka w kulturze Hiszpanii 3305-SKH-31
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii. Podczas zajęć są przedstawiane i analizowane najważniejsze dzieła sztuki i architektury hiszpańskiej od czasów prehistorycznych do XX w. Po ukończeniu zajęć student powinien znać główne okresy w sztuce i architekturze Hiszpanii, najbardziej znaczące prądy artystyczne dla poszczególnych epok, rozpoznawać, opisywać i analizować dzieła wybitnych artystów, a także dostrzegać wzajemne powiązania sztuki Hiszpanii z innymi dziedzinami takimi jak historia czy kultura.
1. Sztuka prehistoryczna – malowidła naskalne.
2. Sztuka Iberów i Celtów.
3. Sztuka rzymska i wizygocka.
4. Architektura okresu kalifatu – Wielki Meczet w Kordobie.
5. Architektura nasrydzka – Alhambra.
6. Katedra w Santiago de Compostela - architektura i rzeźba romańska i gotycka.
7. Gotyk Królów Katolickich. Styl plateresco.
8. El Escorial – styl herreriano.
9. Malarstwo manierystyczne. El Greco.
10. Malarstwo barokowe. Diego de Velázquez.
11. Między neoklasycyzmem i romantyzmem. Malarstwo Francisco Goi.
12. Malarstwo impresjonistyczne. Joaquín Sorolla.
13. Antonio Gaudí i kataloński modernizm.
14. Pablo Picasso i malarstwo kubistyczne.
15. Salvador Dalí i malarstwo surrealistyczne.
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii. Podczas zajęć są przedstawiane i analizowane najważniejsze dzieła sztuki i architektury hiszpańskiej od czasów prehistorycznych do XX w. Po ukończeniu zajęć student powinien znać główne okresy w sztuce i architekturze Hiszpanii, najbardziej znaczące prądy artystyczne dla poszczególnych epok, rozpoznawać, opisywać i analizować dzieła wybitnych artystów, a także dostrzegać wzajemne powiązania sztuki Hiszpanii z innymi dziedzinami takimi jak historia czy kultura. 1. Sztuka prehistoryczna – malowidła naskalne. |
W cyklu 2025Z:
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii. Podczas zajęć są przedstawiane i analizowane najważniejsze dzieła sztuki i architektury hiszpańskiej od czasów prehistorycznych do XX w. Po ukończeniu zajęć student powinien znać główne okresy w sztuce i architekturze Hiszpanii, najbardziej znaczące prądy artystyczne dla poszczególnych epok, rozpoznawać, opisywać i analizować dzieła wybitnych artystów, a także dostrzegać wzajemne powiązania sztuki Hiszpanii z innymi dziedzinami takimi jak historia czy kultura. 1. Sztuka prehistoryczna – malowidła naskalne. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w podstawowym stopniu miejsce i znaczenie sztuki hiszpańskiej, jej powiązania z historią czy kulturą oraz podstawową terminologię i metodologię z zakresu historii sztuki hiszpańskiej (K_W01, K_W03).
Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące sztuki hiszpańskiej w języku hiszpańskim oraz przedstawiać własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia na temat dzieł sztuki hiszpańskiej. Potrafi umiejscowić dzieła i zabytki sztuki w kontekście historyczno-kulturowym i przeprowadzić ich analizę z użyciem terminologii z zakresu historii sztuki oraz samodzielnie zdobywać wiedzę na temat sztuki hiszpańskiej i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł; potrafi napisać krótką pracę poświęconą sztuce hiszpańskiej i przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod, korzystając z właściwych źródeł i posługując się terminami z zakresu historii sztuki w celu opisu dzieł i zabytków sztuki hiszpańskiej (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie studiowania sztuki hiszpańskiej oraz do współpracy w zespole w celu opracowania projektów dotyczących zagadnień z nią związanych. Jest gotów do aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu, korzystając z różnych form i mediów, do dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego oraz do śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w sztuce hiszpańskiej (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).
Kryteria oceniania
Część wiedzy przekazywana w formie ilustrowanego slajdami wykładu i materiałów audiowizualnych, część w formie dyskusji, opartej na lekturze wybranych materiałów, mającej na celu przeprowadzenie opisu i analizy hiszpańskich dzieł sztuki. Praca w grupach.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywność (20% oceny), przygotowanie projektu związanego z tematyką zajęć (40% oceny) oraz zaliczenie kolokwium pisemnego (40% oceny). Do przygotowania zadań na zajęcia dopuszcza się korzystanie z narzędzi SI, co należy opisać/ zacytować. Student ponosi odpowiedzialność za wygenerowane treści.
Literatura
J. Babelon, El arte español, Barcelona, Plaza & Janés, 1970
V.Bozal, Historia del arte en España, Madrid, Istmo, 1991.
J. M. Caaramaño, Historia del arte español, Madrid, Editorial La Muralla, 1993
V. Aguilera Cerni, Panorama del nuevo arte español, Madrid, Ediciones Guadarrama, 1966
J. A. Gaya Nuño, Historia del arte español, Madrid, Ed. Plus-Ultra, 1963
A.Vergara , Diccionario de arte español, Madrid, Alianza Editorial, 1996.
J.Brown, Velázquez: painter and courier, New Haven, London, Yale University Press, 1986.
J. Gallego, Velázquez, Madrid, Alianza Editorial, 1994.
J.Ortega y Gasset, Velázquez, Madrid, Espasa Calpe, 1970.
J.Ortega y Gasset, Goya, Madrid, Espasa Calpe, 1970.
V.Bozal, Goya, Madrid, Alianza Editorial, 1994.
M.P.McDonald, Renaissance to Goya: prints and drawings from Spain, London, The British Museum Press, 2012.
W.H.Robinson, Barcelona and modernity: Picasso, Gaudí, Miró, Dalí, Cleveland, Cleveland Museum of Art, 2006.
M.A. Crippa, Antoni Gaudí: from nature to architecture, Koln, Taschen, 2003.
I.Walther, Pablo Picasso: genius of the century, Berlin, Benedikt Taschen, 1986.
F. Weyers, Salvador Dalí: life and work, Cologne, Konemann, 2000.
Museo del Prado
https://www.museodelprado.es/
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía
https://www.museoreinasofia.es/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: