Świat Iberoamerykański w literaturze dokumentu osobistego 3305-SILD-SEM-MGR-2U
Wieloetniczne i wielokulturowe społeczeństwa Iberoameryki, opierające się na języku hiszpańskim i portugalskim oraz wspólnocie doświadczeń, stworzyło niezwykle oryginalną i ciekawą kulturę (styl życia, kuchnia, muzyka, taniec, literatura, zwyczaje) oraz specyficzne dla regionu organizmy polityczne (cesarstwo, republika, dyktatura, demokracja), które dostarczają wielu inspirujących tematów do badań naukowych. Ponadto uczestnicy zajęć zapoznają się z metodami pogłębionej analizy naukoznawczej i źródłoznawczej w zakresie dziejów Iberoameryki oraz z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę magisterską z wybranego przez siebie tematu. Jednym z elementów zajęć będzie indywidualna praca z każdym z uczestników nad poszczególnymi tematami prac magisterskich. Studenci będą także przygotowywać referaty z interesujących ich dziedzin, w tym omówienia postępów w pisaniu pracy. Dodatkowym elementem zajęć będą projekcje filmów o ogólnej naturze historyczno-społeczno-kulturowej; dyskusja nad mini pozwoli studentom na poszerzenie horyzontów myślowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student winien opanować wiedzę na temat historii Iberoameryki w kontekście zjawisk politycznych i społeczno-ekonomicznych Europy i świata. W efekcie uczestnictwa w zajęciach student:
K_W01: ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej;
K_W02: zna podstawową terminologię nauk humanistycznych (w szczególności językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa, filozofii i historii);
K_W03: zna elementarną terminologię używaną w opisie języka, literatury, kultury, historii, filozofii, rozumie jej źródła oraz zastosowania;
K_W04: ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą, kulturą, historią i językiem;
K_W05: ma podstawową wiedzę o procesach i faktach z historii kultury Iberoameryki z perspektywy literatury dokumentu osobistego;
K_W06: ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka hiszpańskiego i portugalskiego;
K_W07: ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie procesów literackich, kulturowych i historycznych w obszarze Iberoameryki.
Uczestnik zajęć:
K_U01: potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje;
K_U03: posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa, filozofii i historii;
K_U04: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii w typowych sytuacjach profesjonalnych;
K_U05: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
K_U06: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków;
K_U07: potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii w języku polskim i portugalskim;
K_U08: posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim, hiszpańskim i portugalskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Uczestnik zajęć:
K_K02: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata;
K_K03: posiada kompetencje społeczne i językowe w zakresie komunikacji w społecznościach językowych portugalskich, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w grupie i przyjmować w niej różne role;
K_K07: potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w naukę studiowanego regionu (Iberoameryki), korzystając z różnych mediów i form;
K_K08: ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Iberoameryki
Kryteria oceniania
Na ocenę z seminarium wpływa:
• obecność na zajęciach
• aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur)
Literatura
Indywidualnie dobrana do konkretnej dziedziny reprezentowanej przez opiekuna naukowego i słuchaczy. Prace ogólne dla wszystkich uczestników zajęć:
Opracowania ogólne:
• Brasil, 500 anos em documentos, (org.) Ivan Alves Filho, Rio de Janeiro, Mauad 1999.
• Andrzej Dembicz, Filozofia poznawania Ameryki. Studium idei i koncepcji poznawania i interpretowania Ameryki od czasów najdawniejszych po współczesne studia latynoamerykańskie, CESLA, Warszawa 2006.
• Borys Fausto, História do Brasil, 10ª edição [albo późniejsze], São Paulo, Editora da Universidade de São Paulo 2002.
• Tadeusz Miłkowski, Paweł Machcewicz, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009.
• Henry Kamen, Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku, Bellona, Warszawa 2008.
• Simon Barton, Historia Hiszpanii, Książka i Wiedza, Warszawa 2011
• Marcin Kula (red), Dzieje Polonii w Ameryce Łacińskiej, Wrocław: Ossolineum 1987.
• M. Tuñón de Lara (red.), Historia Hiszpanii, Universitas, Kraków 1999 i następne wydania.
• Marian Małowist, Konkwistadorzy portugalscy, PIW, Warszawa 1992.
Opracowania szczegółowe:
• Listy o odkryciu Ameryki, wybór, wstęp i przypisy J. Kieniewicz, Gdańsk: Novus Orbis, 1995.
• Juan Pimentel, Testigos del mundo. Ciencia, literatura y viajes en la ilustración, Macial Pons Historia, Madrid 2003.
• Neil Rennie, Far-Fetched Facts. The Literature of Travel and the Idea of the South Seas, Oxford University Press, New York 1998.
• Edward Kołodziej, Ryszard Mrowiec, Ameryka Łacińska, Hiszpania i Portugalia w źródłach Archiwum Akt Nowych do roku 1945, CESLA, Warszawa 1996;
• J. Kieniewicz, Hiszpania w zwierciadle polskim, Novus Orbis, Gdańsk 2001
• Márcio de Oliveira, Brasília: o mito na trajetória da nação, Brasília: Paralelo 15, 2005.
• Octavio Ianni, Raças e classes sociais no Brasil, São Paulo: Editora Brasiliense, 2004.
• Mariusz Malinowski, W poszukiwaniu brazylijskości. Główne nurty brazylijskiej myśli społecznej, Warszawa 2011.
• Mary Louise Pratt, Imperialne spojrzenie. Pisarstwo podróżnicze a transkulturacja, WUJ, Kraków 2011.
Metodologia badan historycznych
• Małgorzata Czermańska, Autobiograficzny trójkąt – świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Universitas, Kraków 2000.
• Regina Lubas-Bartoszyńska, Style wypowiedzi pamiętnikarskiej, Wydawnictwo Naukowe,
Krakow 1983.
• Paul Ricoeur, Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Universitas, Krakow 2006.
• Marc Bloch, Pochwała historii, przeł. Wanda Jedlicka; przedmowa Witold Kula, PWN, Warszawa 1960 (wyd. 2, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2009)
• Edward H. Carr, Historia. Czym jest, przeł. Piotr Kuć, Zysk i S-ka, Poznań 1999
• Jerzy Topolski, Metodologia historii, PWN, Warszawa 1984
• Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007
• Georg G. Iggers, Historiografia XX wieku, PWN, Warszawa 2010
• Marian Pawlak, Jerzy Serczyk, Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku, WSP, Bydgoszcz 1999
• Aleksander Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, WSP, Częstochowa 2001
• Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: