Sztuka Ameryki Łacińskiej XX wieku 3305-SALXX-01
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat sztuki latynoamerykańskiej XX w. poprzez przedstawienie wybranych dzieł sztuki i architektury oraz prądów artystycznych.
Podczas zajęć przydatna jest ogólna znajomość kierunków sztuki oraz znajomość historii Ameryki Łacińskiej.
Prowadzący konwersatorium przedstawia na zajęciach prezentacje multimedialne oraz dzieła sztuki w albumach książkowych.
Studenci biorą czynny udział w konwersatorium przygotowując prezentację na temat wybranego przez siebie artysty lub prądu artystycznego Ameryki Łacińskiej XX w.
Przygotowują również plakat, który zostanie wyeksponowany na wystawie kończącej zajęcia.
Po ukończeniu zajęć student powinien orientować się w wybranych prądach artystycznych w sztuce Ameryki Łacińskiej XX w., rozpoznawać i analizować dzieła artystów oraz dostrzegać powiązania sztuki z historią czy literaturą Ameryki Łacińskiej XX w.
1. Meksyk: prekursorzy muralizmu José Guadalupe Posada, Gerardo Murillo (Dr. Atl), Wystawa na stulecie niepodległości 1910
2. Meksyk: trzech wielkich muralistów Diego Riviera, José Clemente Orozco, David Alfaro Siqueiros
3. Meksyk: ewolucja muralizmu, czwarty wielki muralista Rufino Tamayo; Muralizm w innych krajach Ameryki Łacińskiej
4. Meksyk: surrealizm Remedios Varó i Leonora Carrington, malarstwo i rzeźba Juana Soriano
5. Argentyna: od surrealizmu Xul Solar, przez muralizm do sztuki społecznej Antonio Berni
6. Abstrakcyjny amerykanizm: Boliwia andyjskie pejzaże María Luisa Pacheco, Kolumbia ekspresyjny figuratywizm Alejandro Obregón
7. Sztuka polityczna: Argentyna arte peronista; Chile plakaty okresu dyktatury, graffiti; Kuba plakaty rewolucyjne
8. Sztuka Karaibów: Kuba surrealizm afrokubański Wifredo Lam; Haiti fenomen malarstwa naiwnego
9. Sztuka optyczna i kinetyczna: Venezuela Jesús Rafael Soto, Carlos Cruz Diaz; Argentyna Julio Le Parc, Kolumbia Felicia Bursztyn “chatarras”
10. Rzeźba: korzenie prekolumbijskie u Marty Colvin Chile i Mariny Nuñez del Prado Boliwia
11. Rzeźba: abstrakcja geometryczna Kolumbia Eduardo Ramírez Villamizar i Meksyk Mathiaz Goeritz
12. Architektura: Brazylia wpływ Le Corbusiera, betonowe krzywizny Oscara Niemeyera; Meksyk funkcjonalizm Jaun O’Gorman, konstrukcje hypar Felix Candela
13. Sztuka Ameryki Środkowej: muralizm abstrakcyjny Carlos Mérida Gwatemala, rzeźbiarz i malarz Francisco Zúñiga Kostaryka
14. Arte „chicano”: sztuka artystów pochodzenia meksykańskiego w Stanach Zjednoczonych
15. Omówienie prac, wernisaż plakatów studentów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02
Student zna podstawową terminologię nauk humanistycznych w szczególności dotyczącą kulturoznawstwa i historii
K_W03
Student zna elementarną terminologię używaną w opisie sztuki i architektury latynoamerykańskiej oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania
K_W08
Student ma podstawową wiedzę z zakresu historii kultury Ameryki Łacińskiej
K_W13
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do dokonania opisu i analizy dzieł oraz procesów artystycznych na obszarze Ameryki Łacińskiej
Umiejętności:
K_U01
Student potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje na temat sztuki latynoamerykańskiej
K_U02
Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, formułuje i analizuje problemy badawcze, umie opracować i zaprezentować swoją pracę dotyczącą sztuki latynoamerykańskiej
K_U06
Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K_U07
Student potrafi wykorzystywać różne media komunikacyjne z zakresu kulturoznawstwa i historii sztuki w języku polskim i hiszpańskim
K_U09
Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku hiszpańskim, z zakresu problematyki sztuki latynoamerykańskiej i zagadnień z nią związanych
Kompetencje społeczne:
K_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K02
Student potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób
K_K06
Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu świata
K_K08
Student ma nawyk śledzenia informacji dotyczących sztuki dawnej oraz współczesnych procesów artystycznych zachodzących w kulturze Ameryki Łacińskiej
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
obecność na zajęciach (do 3 nieobecności nieusprawiedliwionych)
70% przygotowanie i wygłoszenie prezentacji na temat wybranego działu sztuki latynoamerykańskiej bądź wybranego artysty z krajów Ameryki Łacińskiej
20% wykonanie prac zamieszczonych na google classroom
10% przygotowanie plakatu na wystawę kończącą zajęcia
Literatura
Castedo Leopold, „Historia del arte iberoamericano”, t. 2, Madrid 1988.
Gutiérrez Viñuales Rodrigo, Gutiérrez Ramón (coord.), „Pintura, escultura y fotografía en Iberoamérica, siglos XIX y XX”, Madrid 1997.
Leticia de La Casa [et al.], „Sztuka Ameryki Łacińskiej”, red. tekstów Dariusz Fedor; Kraków 2010
Damián Bayón, „América Latina en sus artes”, (narrator) , México, 2000.
Damián Bayón, „Artistas contemporáneos de América Latina”, Barcelona, 1981.
„Malarstwo haitańskie w zbiorach polskich”, Aleksander Kawalec, Marian T. Kutiak, Warszawa, 2013.
„Malarstwo haitańskie”, Warszawa, marzec 2004, Pałac Kazimierzowski, Uniwersytet Warszawski : katalog wystawy
Internet:
„Mestizo. Una historia del arte latinoamericano”:
http://encuentro.gob.ar/programas/serie/8043
“Arte en América Latina”, Arango Clemencia,
http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/todaslasartes/artlat/indice.htm
Lektura dodatkowa:
Damián Bayón, “Historia del arte hispanoamericano”, t. 3. Siglos XIX y XX, España 1988.
Justino Fernández, „Arte moderno y contemporáneo de México”, t. 1, El arte del siglo XIX, México 1993.
Justino Fernández, „Arte moderno y contemporáneo de México”, t. 2, El arte del siglo XX, México, 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: