Religie we współczesnej Ameryce Łacińskiej 3305-RWAL-SEM-LIC
Zajęcia poświęcone są współczesnym zjawiskom i procesom dotyczącym sfery religii i duchowości mającym miejsce lub korzenie w Ameryce Łacińskiej oraz przygotowaniu do napisania pracy na ten temat, w zakresie wymogów formalnych, kompozycji, bibliografii.
Zajęcia wymagają aktywnego przygotowania: systematycznej lektury i opracowywania tekstów teoretycznych.
Tematyka seminarium jest ściśle związana z zainteresowaniami studentek i studentów i tematyką ich prac licencjackich. Proponowane są następujące zagadnienia:
Związki religii z polityką (państwo wyznaniowe, pluralizm religijny, różnorodność religijna, wolność religijna, laickość).
Proces sekularyzacji (tezy o sekularyzacji José Casanovy i ich zakwestionowanie).
Rola Kościoła katolickiego w przemianach społeczno-politycznych (teologia wyzwolenia, teologia indiańska, Kościół wobec dyktatur i w procesie demokratyzacji).
Kościoły ewangelickie jako nowy aktor polityczny.
Konflikt wokół praw reprodukcyjnych i seksualnych (polityzacja religii i sekularyzm retroaktywny według Juana Vaggione).
Zmiany w afiliacji religijnej (klasyczne i najnowsze interpretacje wzrostu popularności wyznań protestanckich).
Zjawisko synkretyzmu i hybrydowości (religie o korzeniach afrykańskich).
Praktyki magiczno-religijne.
Religijność ludowa.
(Neo)szamanizm.
Rola roślin enteogennych (religie tubylcze).
Nowe ruchy religijne (Camino Rojo, New Mexican Church).
Internacjonalizacja rytuałów (przegląd koncepcji rytuału, proces transferu rytuałów w obrębie i poza Amerykę Łacińską).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące nauki o kulturze i religii, właściwe dla kierunków iberystycznych; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
(K_W03; K_W09)
Student potrafi
przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim; rozpoznawać różne rodzaje zjawisk i procesów religijnych w Ameryce Łacińskiej, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z obszaru nauk o kulturze i religii, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną licencjacką w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych naukom o kulturze i religii, właściwych dla studiów hispanistycznych; przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych naukom o kulturze i religii, właściwych dla studiów hispanistycznych; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk o kulturze i religii, właściwych dla studiów hispanistycznych.
(K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07 )
Student jest gotów do
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze Ameryki Łacińskiej.
(K_K01, K_K02, K_K03, K_K04)
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Ocenie podlega:
1) aktywność w trakcie zajęć: 50% oceny końcowej.
Aktywność ta polega na opracowaniu materiałów związanych z tematyką pracy licencjackiej i ich przedstawieniu w trakcie zajęć.
2) postępy w tworzeniu pracy: 50% oceny końcowej.
Koniec 1 semestru: należy mieć określony temat badawczy, ukończyć kwerendę biblioteczno-archiwalną, ustalić i zapoznać się z podstawową bibliografią. Oceniany jest zasięg i kompletność tej kwerendy. Następnie należy stworzyć plan pracy.
Najpóźniej po weekendzie majowym należy oddać gotowy jeden z rozdziałów pracy wraz z planem pracy oraz bibliografią. W procesie pisania pracy autor/autorka zobowiązani są uwzględniać/odnieść się do uwag i wskazówek prowadzącej. Rok akademicki należy zakończyć przedstawieniem gotowej pracy.
W trakcie seminarium, zgodnie z planem ustalanym na bieżąco, należy referować poszczególne zagadnienia dotyczące pracy, poddając je dyskusji osób uczestniczących w zajęciach.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Arias Yerena, A (2011) La Danza del Sol de Ajijic: un ritual nodo en la red de espiritualidad alternativa. Master diss. Centro de Investigaciones en Antropología Social Occidente.
Berger P. (2014) The Many Altars of Modernity: Toward a Paradigm for Religion in a Pluralist Age. Walter de Gruyter.
Berger P; Luckmann T. (1995) Modernity, Pluralism and the Crisis of Meaning: The Orientation of Modern Man. Bertelsmann.
Berryman P., Teología de la Liberación. Los hechos esenciales en torno al movimiento revolucionario en América Latina y otros lugares https://www.ensayistas.org/critica/liberacion/berryman/
Brown J. (2015) Actores políticos y aborto. ¿Clericales versus anticlericales? Buscando puntos de fuga en el debate político-ideológico. En: Silvina Ramos (comp.) Investigación sobre aborto en América Latina y El Caribe: una agenda renovada para informar políticas públicas e incidencia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Centro de Estudios de Estado y Sociedad-CEDES; Mexico, DF: Population Council; Lima: Promsex, 77-94.
Casanova J. (1994) Public Religions in the Modern World, University of Chicago Press.
Casanova J. (2008) Reconsiderar la secularización: una perspectiva comparada mundial, “Relaciones internacionales: Revista académica cuatrimestral de publicación electrónica”, no 7, http://www.relacionesinternacionales.info/ojs/article/viewFile/85/75.html.
Casanova J., Berger Peter L. (2004) Debate: las religiones en la era de la globalización,. 63-86,
https://www.researchgate.net/publication/28072420_Debate_las_religiones_en_la_era_de_la_globalizacion.
Cayón, L. (2013) Pienso, luego creo: Teoría Makuna del mundo. Colombia: Icanh.
Cruz y Contreras M. A., Ramírez C., (2015) Memorias Subalternas sobre la Dictadura Militar en Chile. El Caso de la Corriente Liberadora de la Iglesia Católica. Religions et dictatures (170), 17-35. https://journals.openedition.org/assr/26834
Dąsal, M. (2018) Rytuały, obrzędy, ceremonie. Kraków: Nomos.
De la Torre R.; Zúñiga C.;Juárez Huet N. (coords.) (2013) Variaciones y apropiaciones latinoamericanas del New Age. México: Publicaciones de la Casa Chata.
De La Torre, R.; Zuñiga, C. (2005) Lógica del mercado y lógica de la creencia
en la creación de mercancías simbólicas. Desacatos, (18), 53-70.
Dubois, T. (2009) An Introduction to Shamanism (Introduction to Religion). Cambridge University Press.
Encuentros-Talleres de Teología India: Teología India (1994) CENAMI/ABYA YALA, Ecuador.
Espinosa G.L. (2014) Pentecostals in America, faith and politics in action. Harvard University Press, Cambridge.
Heelas P., Lock A. (1981) (eds), Indigenous Psychologies: The Anthropology of the Self. Academic Press.
Heelas P. (1996) The New Age Movement: Religion, Culture and Society in the Age of Postmodernity. Blackwell.
Hervieu-Leger D. (2000) Religion as a Chain of Memory. Polity.
Htun M. (2003). Sex and the State: Abortion, Divorce, and the Family Under Latin American Dictatorships and Democracies, Cambridge: Cambridge University Press
Labate B.C., Cavnar C., Alex K., Gearin AK (2016) The World Ayahuasca. Diaspora, Reinventions and Controversies. New York: Routledge.
Labate B.C., Jungaberle H (eds.) (2011) The internationalization of Ayahuasca. LIT Verlag, Münster.
Gallinier J.; Molinié A. (2013) Los neo-indios. Una religión del tercer milenio. Quito: Ediciones Abya-Yala.
Luckmann T. (1967) The Invisible Religion. Macmillan.
Luhrmann et al. (2020) Sensing spirits and gods across cultures and faiths. PNAS (118).
Murrell N.S. (2010) Afro-Caribbean Religions. An Introduction to their Historical, Cultural, and Sacred Traditions. Temple University.
Peña, F. de la (2001) Milenarismo, nativismo y neotradicionalismo en el Mexico actual. Ciencias sociales y religion. (3), 95-113.
Saranyana J. I. (2002) Teología en América Latina: El siglo de las teologías latinoamericanistas (1899-2001). Iberoamericana Editorial.
Suárez H., Bárcenas Barajas K., Delgado Molina C. (coord.) (2019) Estudiar el fenómeno religioso hoy : caminos metodológicos. UNAM, Ciudad de México.
Touris C., (2015) Iglesia católica, dictaduras y memorias en conflicto en Brasil y Argentina. Itinerario y agenda de una pesquisa de historia, Archives de sciences sociales des religions (170): Religions et dictatures, 97-115.
Vaggione, J. (2013) Laicidad y sexualidad. México: UNAM.
Wójtowicz-Wcisło M. (2016) El concepto de laicidad en el contexto de cambios constitucionales recientes en materia de religión y política en México, "Anuario Latinoamericano - Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales", (3), 107-125.
Wójtowicz-Wcisło M. (2016) Dwie władze. Studium z dziejów relacji Państwo-Kościół w Meksyku. Kraków: Universitas.
Znamenski A. (2007) The Beauty of the Primitive: Shamanism and Western Imagination. Oxford Academic Book.
Źródła internetowe:
Latinobarómetro Database (latinobarometro.org)
Religion in LatinAmerica | Pew Research Center (pewforum.org)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: