Redakcja tekstów naukowych w języku hiszpańskim II 3305-RTNH2-31W
Podczas zajęć Studenci będą przedstawiać plany swoich prac, ich tematykę, bibliografię, stosowane metody badawcze, oraz gotowe fragmenty. W odniesieniu do nich, wspólnie będziemy omawiali następujące kwestie:
1. Możliwe sposoby ujęcia badanego zagadnienia. Jaką funkcję pełni metoda badawcza?
2. Porządkowanie w sposób logiczny całości zebranego materiału.
3. Strategie rozwoju argumentacji, z zastosowaniem elementów analizy semiotycznej. Weryfikacja stopnia, w jakim poszczególne zdania pomagają odnieść się do sensu opisywanych zjawisk oraz logiki cechującej sposób ich uporządkowania w ramach akapitu, podrozdziału i rozdziału.
4. Poprawność zastosowania instrumentarium narzędziowego właściwego danemu przedmiotowi badań.
5. Etyczny wymiar pisania prac naukowych: krytyka i korekta jako wskazywanie potencjału pracy.
Studenci otrzymają konkretne wskazówki dotyczące możliwości pełniejszego naświetlenia stawianych tez oraz nadania klarowności przeprowadzanym wywodom.
Alternatywą dla pracy nad elementami powstających rozpraw będzie dyskusja na bazie prezentacji wykonanych przez Studentów w oparciu o ich zainteresowania naukowe.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Osoba studiująca zna i rozumie:
K_W02 metody analizy tekstów źródłowych wykonywanej w ramach badań naukowych
K_W03 sposoby zastosowania narzędzi badawczych podczas pisania pracy licencjackiej
Osoba studiująca potrafi:
K_U01 czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim posiadające charakter teoretyczny i odnoszące się do badanego zagadnienia
K_U02 odnieść się do uwag krytycznych na temat przedstawianych przez siebie ustaleń o charakterze naukowym
K_U03 dokonać, w ramach dyskursu naukowego, adekwatnej i koherentnie wyłożonej interpretacji wybranego tekstu kultury
K_U04 skutecznie umieszczać w pracy licencjackiej odpowiedzi na stawiane w niej pytania badawcze w oparciu o dostępne źródła naukowe
K_U05 wskazywać na relacje pomiędzy faktami zaczerpniętymi z różnorakich źródeł przypisanych do dyscypliny w ramach której umiejscowione jest badanie prowadzone w celu zredagowania pracy licencjackiej
K_U06 wykonać, także spontanicznie, prezentację całości lub fragmentu prowadzonych badań
K_U07 definiować pojęcia stosowane w tekście będącym częścią pracy badawczej
K_U08 zachować poprawność językową w wypowiedzi złożonej pod względem merytorycznym
Osoba studiująca jest gotowa do:
K_K01 korygowania niejasności we własnych wypowiedziach, pojmując korektę jako rozwijanie zawartego w nich potencjału
K_K02 włączania do własnego tekstu sformułowań sugerowanych przez innych uczestników zajęć
K_K03 wykorzystywania tekstów kultury jako ilustracji lub uzupełnienia podjętego przez siebie toku rozumowania
K_K04 włączenia do swojej pracy licencjackiej informacji o charakterze diachronicznym, dotyczących procesów zachodzących w ramach badanego zagadnienia oraz zmian w jego pojmowaniu przez innych badaczy
Kryteria oceniania
W procesie oceniania zastosowane zostaną następujące kryteria:
1. Obecność na zajęciach (25%).
2. Aktywność, np. udział w dyskusjach i/lub przedstawienie fragmentu pracy licencjackiej (25%).
3. Wynik egzaminu końcowego, w formie rozmowy mającej stanowić symulację obrony pracy licencjackiej (50%).
Literatura
Studenci będą przedstawiali źródła leżące u podstaw ich prac badawczych. Pozostali uczestnicy zajęć oraz nauczyciel prowadzący będą mogli zaproponować dodanie do nich harmonizujących z tematem pracy pozycji.
Poniższa lista lektur, o charakterze wyłącznie orientacyjnym, zawiera opracowania mogące posłużyć ugruntowaniu argumentacji prowadzonej w ramach badań humanistycznych.
Barba, Eugenio, Savarese, Nicola (1990): "El arte secreto del actor", México, Pórtico de la Ciudad de México.
Benjamin, Walter (2003): "La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica", México, Editorial Itaca.
Berger, Peter L., Luckmann, Thomas (2003): "La construcción social de la realidad", Buenos Aires, Amorrortu editores S.A.
Diaz Salas, Sonia, Rojas Gómez, Miguel (2019): "El hecho artístico musical y su carácter multidimensional", Pensamiento palabra y obra (Facultad de Bellas Artes Universidad Pedagógica Nacional), núm. 21, pp. 10-25.
Facultad de Bellas Artes Universidad Pedagógica Naciona
Didi-Huberman, George (2004): "Imágenes pese a todo. Memoria visual dei Holocausto", Barcelona, Paidós.
Ibarretxe-Antuñano, Iraide, Valenzuela, Javier (2012): Lingüística Cognitiva, Barcelona, Antrophos Editorial.
Lozano, Jorge (s.f.): "Umberto Eco: la mirada semiótica", Camp de l'arpa. Revista de literatura (Barcelona), pp. 46-49.
Wittgenstein, Ludwig (2003): "Sobre la certeza", Barcelona, Editorial Gedisa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: