Redakcja tekstów naukowych w języku hiszpańskim I 3305-RTNH1-1U
Praca na zajęciach będzie przebiegała zgodnie z następującym planem:
1. W jaki sposób służą sobie nawzajem dyskurs naukowy mówiony i pisany? Osoby studiujące przedstawiają ustnie, w sposób naukowy, swoje zainteresowania.
2. Cechy dyskursu naukowego. Osoby studiujące redagują pisemnie jego krótką charakterystykę. Omawiamy poszczególne teksty, zarówno pod kątem treści jak i formy.
3. Egzystencjalne i pragmatyczne znaczenie pisania. Uczestniczki i Uczestnicy zajęć przedstawiają ulubione fragmenty swoich prac licencjackich.
4. Forum tekstów naukowych. Osoby studiujące przygotowują i przedstawiają w formie streszczenia mogącego stanowić część pracy naukowej artykuł na temat związany z wyrażonymi na pierwszych zajęciach zainteresowaniami.
5. Jakie błędy popełniają Osoby piszące teksty naukowe? Jaki pozytywny wkład mogą one wnieść w proces twórczy? (dyskusja nad propozycjami odpowiedzi przygotowanymi przez Osoby studiujące).
6. Lektura jakiego rodzaju tekstów pomaga w nauce pisania? Propozycje Osób studiujących i Prowadzącej. Wybór ciekawych wątków, redakcja krótkiego komentarza.
7. Interpretacja tekstów audiowizualnych: redakcja krótkiego tekstu na temat zaprezentowanego na zajęciach filmu.
8. Interpretacja tekstów literackich o charakterze eksperymentalnym: redakcja krótkiego tekstu na temat wybranego opowiadania Julio Cortazara.
9. Kultura masowa jako przedmiot badań: próba dokonania naukowej interpretacji słów popularnych piosenek.
10. Korekta tekstów akademickich (każda Osoba studiująca otrzymuje do poprawienia krótki tekst).
11. Przełamywanie impasu twórczego: dyskusja (z dbałością o naukowy styl argumentacji, w tym o unikanie ogólników, zwrotów potocznych i sądów wartościujących).
Powyższy plan może być modyfikowany w oparciu o potrzeby i zainteresowania Osób studiujących.
W odniesieniu do korzystania ze sztucznej inteligencji, respektowane będą ogólne wytyczne stosowane na UW i podane pod linkiem https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/Lists/Dziennik/Attachments/134/DURK.2023.98.UURK.98.pdf
|
W cyklu 2024Z:
1.- Kompetencje językowa w zakresie jeżyka hiszpańskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym - C1, umożliwiająca rozumienie, analizę i interpretacje, a także przygotowanie prac ustnych i pisemnych w zakresie językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i historii |
W cyklu 2025Z:
1.- Kompetencje językowe w zakresie jeżyka hiszpańskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym - C1, umożliwiające rozumienie, analizę i interpretacje, a także przygotowanie prac ustnych i pisemnych w zakresie językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i historii |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Absolwent_ka zna i rozumie:
S1K_W01/ S2K_W01 – specyfikę języka jakim posługują się autorzy prowadzący badania z zakresu humanistyki oraz, w szczególności, filologii iberyjskiej.
S1K_W05/ S2K_W05 – zjawiska i style myślenia które ukształtowały współczesny dyskurs humanistyczny (takie jak kryzys doświadczenia, działania transgresywne i awangardowe, dekonstrukcję dychotomii binarnych, zawieszenie „wielkiej narracji”, etc.).
S1K_W06/ S2K_W06 – przynależność autorów do tradycji badawczych oraz charakter dzielących ich polemik.
Absolwent_ka potrafi:
S1K_U02/ S2K_U02 – przygotować odpowiedź na pytanie związane z charakterystyką języka naukowego, dokonać korekty językowej tekstu naukowego, znaleźć i streścić tekst naukowy adekwatny do podanej tematyki.
S1K_U03/ S2K_U03 – odróżnić znaczenie naukowe danego terminu od znaczeń funkcjonujących w języku potocznym i zawartych w słownikach językowych.
S1K_U05/ S2K_U05 – czytać ze zrozumieniem teksty przynależne do bibliografii prymarnej i sekundarnej prac naukowych oraz redagować zrozumiałe i merytorycznie odpowiednie komentarze do tychże.
Absolwent_ka jest gotów/ gotowa do:
S1K_K01/ S2K_K01 – argumentacji na rzecz rozwiązań zawartych w wynikach pracy innych Uczestniczek i Uczestników dyskursu naukowego.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (można mieć dwie nieusprawiedliwione nieobecności): 20 pkt.
- aktywność: udział w dyskusjach, zgłoszenie się do przedstawienia wyników pracy w ramach zadania wykonywanego na zajęciach lub zadanego jako praca domowa, przesłanie Prowadzącej i udostępnienie pozostałym Uczestnikom zajęć odpowiednio zredagowanych wyników pracy na zajęciach: 60 pkt.
- praca zaliczeniowa: wyjaśnienie za pomocą języka naukowego pojęcia ważnego w ramach prowadzonych badań (2500-3000 znaków ze spacjami): 20 pkt.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Teksty zawarte w bibliografii nie mają stanowić dla Uczestniczek i Uczestników zajęć obowiązkowej lektury, lecz źródło ujęć przydatnych w badaniach w ramach studiów humanistycznych oraz zbiór przykładów dobrych praktyk z zakresu posługiwania się językiem naukowym.
Wszystkie teksty będą udostępnione Osobom studiującym w formie elektronicznej.
Angosto de Guzmán, Diana, „El oro como material cultural en el arte contemporáneo. Una aproximación a la antropología del material”, Materialidades. Perspectivas en cultura material, vol. 4/2016, s. 40-61.
Attridge, Derek, „Esa extraña institución llamada literatura Una entrevista de Derek Attridge con Jacques Derrida”, BOLETIN/18 del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, październik 2017, s. 115-150.
Barad, Karen, Cuestión de materia, Holobionte Ediciones, Barcelona 2003.
Baudrillard, Jean, Cultura y simulacro, Editorial Kairós, Barcelona 1978.
Benjamin, Walter, La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, Editorial Itaca, México 2003.
Eco, Umberto, Cómo se hace una tesis, Editorial Gedisa, Barcelona 2002.
Foster, Hal, El retorno de lo real, Ediciones Akal, Madrid 2001.
Hall, Edward T., La dimensión oculta, siglo xxi editores, Buenos Aires 2003.
Lyotrad, Jean-François, La posmodernidad explicada a los niños, Editorial Gedisa, Barcelona 1994.
Wittgenstein, Ludwig, Sobre la certeza, Editorial Gedisa, Barcelona 2003.
|
W cyklu 2024Z:
- MANUAL DE ESCRITURA: ACADEMICA Y PROFESIONAL VOL I/II. Ed. Ariel, 2014. |
W cyklu 2025Z:
- MANUAL DE ESCRITURA: ACADEMICA Y PROFESIONAL VOL I/II. Ed. Ariel, 2014. |
Uwagi
|
W cyklu 2024Z:
Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć |
W cyklu 2025Z:
Zaliczenie przedmiotu: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: