Rola idei i literatury w architekturze Antoniego Gaudiego 3305-RILA-01W
Poznanie wybranych aspektów życia i twórczości Antoniego Gaudiego, inspiracji, idei, sposobu myślenia i działania na przykładzie następujących tematów:
Architektura jako wypowiedź
Rola idei i ideologii w projektowaniu
Renaixença a architektura
Prerafaelici i Modernisme – idea jedności sztuk
Inskrypcje w architekturze
Architektura znaczeniowa
Narracja w architekturze
Architektura jako ilustracja tekstu
Literatura zainspirowana architekturą
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań dotyczące powiązań szeroko rozumianego słowa i literatury z architekturą, na przykładzie twórczości Antoniego Gaudiego (K_W03)
Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim dotyczące architektury i jej powiązań z innymi dziedzinami sztuki, przedstawiać na ten temat własne poglądy, dyskutować, prezentować wybrane zagadnienia, interpretować obiekty w kontekście historycznym i kulturowym, z uwzględnieniem ich wartości semantycznej; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł (teksty dotyczące sztuki, architektury, literatury i ich wzajemnych powiązań), zredagować pracę pisemną w języku hiszpańskim, przygotować wystąpienia ustne, posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi właściwymi dla szeroko pojętego literaturoznawstwa jako części kultury (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07). Student gotów jest do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju, planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, pracy autonomicznej i współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; gotów jest także do aktywnego uczestnictwa w kulturze hiszpańskiej, korzystając z różnych form mediów oraz do śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i literaturze Hiszpanii (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04).
Kryteria oceniania
Zajęcia będą prowadzone w formie krótkiego wykładu z elementami audiowizualnymi, dyskusji, pracy z ilustracjami i z tekstem.
Zaliczenie na podstawie obecności (można mieć dwie nieobecności nieusprawiedliwione), aktywności na zajęciach, dwóch prac pisemnych (analiza semantyczna wybranego dzieła Gaudiego, analiza wybranego tekstu zainspirowanego dziełem architektonicznym).
Literatura
Banach, A., Pismo i obraz, Wydawnictwa Literackie, Kraków 1966
Bohigas, O., Arquitectura modernista, Ed. Gustavo Gili, Barcelona 1968
Calatrava, J., Nerdinger, W. (ed.), Arquitectura escrita, Círculo de Bellas Artes, Madrid 2010
Fajfer, Z., Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999-2009, Korporacja Ha!art, Kraków 2010
Galofré, J., Renaixença, en: Historia de Catalunya, Ed. Primera Plana, Barcelona 1992
Gaudí, A., Escritos y documentos, ed. L. Mercader, El Acantilado, Barcelona 2002
Grajber, E., The Architecture of Antoni Gaudí as Memory of the Renaixenca Movement Ideals, en: Performing Memories: Media, Creation, Anthropology, and Remembrance, ed. G. Biotti, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne 2021, 218-240
Hensbergen van, G., Gaudí, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa 2015
Kibédi Varga, A., Kryteria opisu relacji pomiędzy słowem a obrazem, w: Słowo/ Obraz, ed. G. Godlewski et al., WUW, Warszawa 2010, pp. 11-31
Madsen, S.T., Art Nouveau, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1987
Puig Boada, I., El pensamiento de Gaudí, Ed. DUX, Barcelona 2015
Raventos-Pons, E., Gaudi´s architecture: A poetic form, en: Mosaic: a Journal for the Interdisciplinary Study of Literature, Vol. 34, No. 4/ 2002, pp. 199-212
Wierzbicka, A. M., Architektura jako narracja znaczeniowa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013
Zerbst, R., Gaudí, Taschen, Köln 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: