Polscy uchodźcy w Portugalii i Brazylii w latach II wojny światowej 3305-PUWP-U
Podczas zajęć przedstawione zostaną losy wybranych polskich uchodźców wojennych przebywających w Portugalii i Brazylii po klęsce Francji w 1940 r. Pozostawione przez nich wspomnienia prezentują różnego rodzaju emocje i wrażenia, jakie towarzyszyły im w tamtym okresie, a co za tym idzie, wpływały na sposób przedstawiania zarówno Portugalii, Portugalczyków, Brazylii, Brazylijczyków, innych polskich uchodźców, polityków, dyplomatów, a także samych autorów (autoprezentacja). Nie bez znaczenia pozostawał też czas, w którym memuary spisywano i publikowano. Wpływy zewnętrznego świata oraz partykularne interesy i aspiracje piszących zostawiały ślady w sposobie przekazu. Dotarcie do tych i innych zależności oraz ich źródeł pozwala na wyklarowanie nie tylko wyraźniejszego obrazu Portugalii i Brazylii w okresie 1940–1945, ale również samych polskich uchodźców, których tożsamość w tamtym czasie kształtowała się szczególnie intensywnie właśnie w kontekście spotkania z innym, a jego cechy z różnych przyczyn były akceptowane i przyjmowane bądź krytykowane i odrzucane.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
K_W04 – miejsce studiów nad portugalskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi;
K_W06 – fenomeny z zakresu historii, historii literatury i kultury portugalskiego obszaru językowego.
Absolwent potrafi:
K_U02 – samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
K_U04 – posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów, w typowych sytuacjach profesjonalnych;
K_U05 – rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
K_U06 – merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski.
Absolwent jest gotów do:
K_K01 – uczenia się przez całe życie;
K_K02 – podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności;
K_K08 – śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów.
Kryteria oceniania
Studenci są zobligowani do obecności na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), do lektury tekstów i aktywnego udziału w dyskusji.
Literatura
Wybrane wspomnienia polskich uchodźców (bądź ich fragmenty), a także:
CIECHANOWSKI, Jan Stanisław, Portugalio, dziękujemy! Polscy uchodźcy cywilni i wojskowi na zachodnim krańcu Europy w latach 1940–1945 (port. Portugal, obrigado! Os refugiados polacos, civis e militares, nos confins da Europa Ocidental nos anos de 1940–1945, ang. Thank You, Portugal! Polish civilian and military refugees at the western extremity of Europe in the years 1940–1945), Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa 2015.
GRZYBOWSKI, Adam, TEBINKA, Jacek, Na wolność przez Lizbonę. Ostatnie okręty polskich nadziei, IPN, Warszawa 2018.
LOCHERY, Neill, Lizbona. Miasto Światła w cieniu wojny 1939–1945, tłum. Arkadiusz Bugaj, Czytelnik, Warszawa 2015.
PAJEK, Aleksandra, Brazylia w wyobraźni – nadzieje i obawy polskich uchodźców na chwilę przed opuszczeniem Europy podczas II wojny światowej, [w:] Polacy i ich potomkowie w Ameryce Łacińskiej, red. Rafał Raczyński, Muzeum Emigracji w Gdyni, Gdynia 2017.
PLUTA, Aleksandra, Ten piekielny polski akcent. Ziembiński na brazylijskiej scenie, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego oraz Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW, Warszawa 2015.
Dodatkowo artykuły oraz inne publikacje dotyczące omawianego obszaru tematycznego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: