Pisanie akademickie w wariancie europejskim języka portugalskiego II 3305-PTAPE2-31
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów trzeciego roku studiów licencjackich do pisania pracy dyplomowej. W ramach kursu studenci otrzymają szereg narzędzi i informacji niezbędnych do pracy akademickiej. Między innymi, pochylimy się nad kwestiami technicznymi (np. układem pracy dyplomowej, bibliografią, przypisami) i wymiarem językowym pracy naukowej. W tym celu kurs będzie ukierunkowany na ćwiczenia praktyczne dopasowane do potrzeb i zainteresowań kursantów. Przedmiot służy także rozwojowi kompetencji w dyscyplinie wiodącej.
Kurs obejmuje m.in. następujące bloki tematyczne:
- gatunki akademickie (dysertacja, streszczenie, recenzja, etc.);
- spójność pisanego tekstu;
- poprawność językowa, rozumienie tekstu, rozwój słownictwa;
- praca na fragmentach gotowych prac licencjackich uczestników kursu;
Ostatecznym celem jest rozwijanie umiejętności pisania akademickiego, omówienie technik analizy krytycznej, krytycznego przeglądu i zapoznania studentów z naukowymi standardami .
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Zna i rozumie podstawową terminologię nauk humanistycznych w językach portugalskim i polskim, w szczególności w zakresie dyscypliny właściwej dla wybranego seminarium licencjackiego; zna i rozumie metodologię badań właściwą dla wybranego seminarium; zna i rozumie zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie badawczej, w szczególności rejestr wysoki wariantu europejskiego języka portugalskiego i jego zastosowanie, a także wyznaczniki niezbędne do analizy i interpretacji procesów literackich/kulturowych/historycznych/językoznawczych; jest zapoznany z bieżącymi realiami kulturowymi studiowanego obszaru językowego; zna i rozumie zasady decorum obowiązujące na uczelni wyższej oraz zasady prawa autorskiego i pokrewnych.
(S2_W02, S2_W03, S2_W05, S2_W08, S_W09, S2_W10)
Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty naukowe, wyszukiwać i analizować krytycznie informacje, a także przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z szeroko pojętą kulturą, sztuką, etc. Portugalii oraz merytorycznie argumentować w oparciu o prace innych autorów i formułować wnioski; potrafi także przeprowadzić analizę naukową z użyciem podstawowej terminologii właściwej dla wybranej dyscypliny oraz stosownych metod i narzędzi badawczych w ramach prezentacji wyników samodzielnej kwerendy/pracy/prezentacji; umie posługiwać się podstawowymi paradygmatami badawczymi i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł i opracowań, a także – pod kierunkiem opiekuna naukowego – zdobywać wiedzę i rozwijać swój potencjał naukowy.
(S2_U01, S2_U02, S2_U03, S2_U04, S2_U06)
Jest gotów do stałego rozwoju w ramach procesu ‘lifelong learning’ oraz do aktywnego określania priorytetów służących do realizacji zadań indywidulanych i grupowych, w szczególności w kontekście pracy badawczej.
(S2_K01, S2_K04)
Kryteria oceniania
Uczestnicy zajęć są oceniani w sposób ciągły.
Metody bieżącej weryfikacji:
- obecność (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności, wymagane minimum 60% frekwencji), aktywność na zajęciach, prace zlecone i wykonywane w trakcie kursu (karty pracy), realizacja prac domowych.
Praca końcowa: projekt zaliczeniowy.
W ramach zajęć istnieje możliwość udziału w wydarzeniach organizowanych przez Wydział Neofilologii, np. konferencjach naukowych i wykładach."
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bibliografia ogólna:
Azevedo, Mário: Teses, Relatórios e Trabalhos Escolares - Sugestões para a Estruturação da Escrita Segundo Bolonha
Manual prático de escrita em português
Developing Writing Skills in Portuguese
By Javier Muñoz-Basols, Yolanda Pérez Sinusía, Marianne David, Clélia F. Donovan [https://www.scribd.com/document/670779647/Manual-pratico-de-escrita-em-portugues-Marianne-David-Javier-usw-07-08-2019 = ! adaptacja języka akademickiego w normie brazylijskiej]
Academic Writing in Additional Languages (Lx): Teaching, Research, and Emerging Technologies (EBOOK)
Edited by Martin Testa, Samuel Figueira-Cardoso [https://www.wuw.pl/product-pol-20581-Academic-Writing-in-Additional-Languages-Lx-Teaching-Research-and-Emerging-Technologies-EBOOK.html#:~:text=Academic%20Writing%20in%20Additional%20Languages%20%28Lx%29%3A%20Teaching%2C%20Research%2C,of%20four%20languages%3A%20English%2C%20Portuguese%2C%20Italian%2C%20and%20Spanish.]
Oliveira, Luís António, "Escrita científica – da folha em branco ao texto final". Lisboa 2018.
Leite, Sara de Almeida, "Como escrever tudo em português correto". Lisboa 2017.
M.J. Sousa, C. Sales Batista, "Como fazer investigação, dissertações, teses e relatórios". Lisboa 2011.
Autorskie materiały dydaktyczne, różnorodne artykuły naukowe i publicystyczne dostosowane do tematyki seminariów licencjackich oraz przykładowe normy redakcyjne.
Uwagi
|
W cyklu 2025L:
Jeśli chodzi o korzystanie z narzędzi Sztucznej Inteligencji, prowadzący stosuje się do ogólnych wytycznych URK [https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/Lists/Dziennik/Attachments/134/DURK.2023.98.UURK.98.pdf] |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: