Pisanie tekstów akademickich w języku hiszpańskim 3305-PTAH-31
Podczas zajęć poruszone zostaną zagadnienia takie jak:
1. Dyskursywny charakter wiedzy.
2. Krytyczne a dekonstrukcyjne podejście do tekstu źródłowego. Zasada życzliwej lektury.
3. Elementy analizy semiotycznej tekstu: pisanie z rozumieniem.
4. Tworzenie się sensów w dialogu. Zagadnienie racjonalności komunikacyjnej jako przeciwwaga dla jednoznaczności intencji sensotwórczej.
5. Sztuka definiowania pojęć w tekście naukowym.
6. Konsekwentne stosowanie narzędzi badawczych.
7. Pojęcie pragmatyzmu w odniesieniu do lektury i redakcji tekstu.
8. Zagadnienie rozumienia poprzez tekst. Redakcja prac a rozwój osobisty.
9. Etyka pisania: jak nie zmęczyć siebie i czytelnika.
10. Etyka czytania: zasada uważności.
11. Studium tekstów dotyczących zagadnień, jakie mogą pojawić się w pracach uczestników zajęć.
12. Ochrona własności intelektualnej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W14 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_W15 ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń
K_U08 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U09 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim, z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych
K_U10 posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka hiszpańskiego/portugalskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym - poziom C1. Potrafi zrozumieć dłuższą wypowiedź, napisać tekst w podstawowych stylach funkcjonalnych (w tym styl urzędowy), i gatunkach (list, sprawozdanie, esej). Potrafi konstruować różne rodzaje tekstu zgodnie z regułami pragmatyki komunikacji językowej
K_K07 potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Półwysep Iberyjski/Ameryka Łacińska), korzystając z różnych mediów i form
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Kryteria oceniania
Kryteriami pozwalającymi na ustalenie oceny z zajęć będą:
- obecność;
- aktywność (udział w dyskusji na temat rozwiązań, za których pomocą można poprawić czytelność omawianego fragmentu pracy licencjackiej);
- przedstawienie komunikatu o treści związanej z zagadnieniem lektury i redakcji tekstu (w najszerszym jego ujęciu), lub fragmentu pracy licencjackiej;
Literatura
Poniższa lista nie stanowi spisu lektur obowiązkowych. Zawarte w niej pozycje
będą pojawiały się podczas zajęć jako ważne punkty odniesienia, stanowią też one wartościowe wsparcie procesu twórczego.
Barthes Roland, "Przyjemność tekstu," Warszawa, 1997, Wydawnictwo KR.
Finkielkraut, Alain, "Serce rozumiejące: z lektur", Warszawa, 2012, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Foster Hall, "Powrót realnego: awangarda u schyłku XX wieku", Kraków, 2010, Universitas.
Foucault Michel, "Słowa i rzeczy: archeologia nauk humanistycznych", Gdańsk, 2006, Słowo/ Obraz Terytoria.
Gadamer Hans-Georg, "Prawda i metoda", Warszawa, 2013, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Giddens Anthony, "Socjologia", Warszawa, 2005, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Godlewski Grzegorz (red.) "Antropologia słowa", Warszawa, 2003, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Goffman Erwin, "Człowiek w teatrze życia codziennego", Warszawa, 2008, Wydawnictwo Aletheia.
Hołówka Teresa, "Kultura logiczna w przykładach", Warszawa, 2012, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jay Martin, "Pieśni doświadczenia: nowoczesne amerykańskie i europejskie wariacje na uniwersalny temat", Kraków, 2008, Universitas.
Lyotard Jean-François, "Postmodernizm dla dzieci: korespondencja 1982-1985", Warszawa, 1998, Fundacja Aletheia.
Markowski Michał Paweł, "Anatomia ciekawości", Kraków, 1999, Wydawnictwo Literackie.
Nycz Tadeusz, "Literatura jako trop rzeczywistości", Kraków, 2001, Universitas.
Quine Willard Van Orman, "Słowo i przedmiot", Warszawa, 1999, Wydawnictwo Aletheia.
Ricoeur Paul, "O sobie samym jako o innym", Warszawa, 2003, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Roberts Thomas, "Mindfulness: o sztuce uważności", Sopot, 2015, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Stanisław Barańczak, "Tablica z Macondo: osiemnaście prób wytłumaczenia, po co i dlaczego się pisze", Londyn, 1990, Aneks.
Whorf Benjamin Lee, "Język, myśl i rzeczywistość", Warszawa, 2002, Wydawnictwo KR.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: