Problemy społeczno-polityczne Hiszpanii II 3305-PSPH2-1U
Celem wykładu jest omówienie sytuacji społeczno-politycznej współczesnej Hiszpanii z jej najbardziej obecnie palącymi problemami. Dobór konkretnych tematów jest więc uwarunkowany biegiem najnowszych wydarzeń. Ostateczna lista tematów do omówienia jest ustalana na pierwszych zajęciach w wyniku konstruktywnej dyskusji z uczestnikami kursu. Tak dobrana tematyka, mająca na uwadze zwłaszcza najbardziej eksponowane przez środki masowego przekazu wydarzenia, jest każdorazowo konfrontowana z właściwym kontekstem zdarzeń oraz ich historycznymi uwarunkowaniami. Wszystkie zajęciawymagają współpracy studentów w postaci udziału w dyskusjach. W omawianiu każdego tematu studenci powinni się opierać na zróżnicowanych źródłach i nośnikach (telewizja, Internet, prasa, itd).
W cyklu 2023L:
Konkretne kwestie wynikają z zainteresowań studentów, zwłaszcza tych, którzy przygotowują swoją pracę licencjacką o temacie związanym ze współczesną Hiszpanią. |
W cyklu 2024L:
Konkretne kwestie wynikają z zainteresowań studentów, zwłaszcza tych, którzy przygotowują swoją pracę licencjacką o temacie związanym ze współczesną Hiszpanią. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W02: powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych
K_W03: podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
K_W04: zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych lub portugalskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi
K_W06: współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
K_U02: samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową
K_K01: współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role
S1K_W01: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym
S1K_W02: powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych
S1K_W03: podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S1K_W04: zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi
S1K_W06: współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
S1K_W02: samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową
S1K_K01: współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa (dozwolone 2 nieobecności).
Podstawą oceny końcowej będzie udział w debacie, która odbędzie się na ostatnich zajęciach. Kryterium oceny będzie ilość i jakość formułowanych argumentów.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Internetowe wydania największych dzienników hiszpańskich: El País, El Mundo, 20 Minutos, La Vanguardia i in.
RTVE i inne stacje radiotelewizyjne dostępne w Internecie Literatura uzupełniająca:
BOGUSZEWICZ, Maria (2014) “Droga do autonomii: Katalonia, Kraj Basków i Galicja jako przykład emancypacji kultur mniejszościowych” en: A. W. Brzezińska y J. Schmidt (ed.) Regiony i regionalizmy w Europie: Badania – Kreacje – Popularyzacje. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze: 101-113.
FOLGUEIRA LOMBARDERO, P. / BAYÓN IGLESIAS, J. (2009) "Breve acercamiento a la transición española", Tiempo y sociedad, No. 1: 53-61 (dostępne w www.dialnet,unirioja.es)
MALDONADO BARAHONA, T. (2003) "Multiculturalismo y feminismo",
Revista de estudios de género: La ventana, Vol. 2, No. 18: 40-59 (dostępne w www.dialnet,unirioja.es)
MACHCEWICZ, P., MIŁKOWSKI, T. (2009) "Historia Hiszpanii", Wrocław: Ossolineum.
NÚÑEZ SEIXAS, X. M. (2010) "La nación en la España del siglo XXI: Un debate inacabable", Pasado y memoria: Revista de historia contemporánea, No. 9: 129-148. (dostępne w www.dialnet,unirioja.es)
Ze względu na dynamiczny charakter problemów omawianych na wykładzie, jak również wymóg aktualności omawianych tematów, zaproponowana literatura może zostać zmodyfikowana zgodnie z nowymi okolicznościami lub ewentualnie zgłaszanymi przez studentów zainteresowaniami.
W cyklu 2023L:
Bel Germa, España, capital Paris, Barcelona 2012 Se recomienda la lectura permanente de: |
W cyklu 2024L:
Bel Germa, España, capital Paris, Barcelona 2012 Se recomienda la lectura permanente de: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: