Problemy społeczno-polityczne Hiszpanii I 3305-PSPH1-1U
Na każdych zajęciach będzie omawiane jedno zagadnienie związane z bieżącym życiem społeczno-politycznym Hiszpanii. Tematy zajęć będą więc zależne od biegu wydarzeń w danym momencie. W każdym wypadku podczas zajęć będzie omawiana sytuacja aktualna w odniesieniu do kontekstu historycznego. Na przykład, jeśli jest mowa o prawie aborcyjnym, na zajęciach będziemy sięgać początków feminizmu w Hiszpanii. Jeśli tematem jest turystyka, opowiemy o kształtowaniu wizerunku Hiszpanii przez romantycznych podróżników z XIX w. oraz otwarciu granic na turystów w czasach dyktatury frankistowskiej. Podczas zajęć będziemy również odnosić się do kontekstu europejskiego i światowego, żeby zyskać szerszą perspektywę i głębsze zrozumienie omawianych wydarzeń.
Osoby studiujące zostaną poproszone o śledzenie aktualnych wydarzeń społeczno-politycznych w Hiszpanii i zaproponowanie tematów zajęć w drugiej połowie semestru.
Przykładowe tematy zajęć w pierwszej części semestru:
1. Problemy z monarchią: od juancarlizmu do króla w opałach
2. „Your luxury trip, my daily misery”: o turystyce w Hiszpanii
3. Dobrobyt zwierząt… ale nie wszystkich: o prawie ochrony zwierząt w Hiszpanii
4. 17:14 w Katalonii: o perypetiach katalońskiej autonomii
5. Duchy ETA: czy Hiszpania potrzebuje dziś prawa antyterrorystycznego?
6. Nazwijmy rzeczy po imieniu: o Prestige i innych katastrofach w Galicji
7. Kość niezgody: oświata w Hiszpanii
8. Narkotykowe szlaki przez Hiszpanię
9. Tylko „tak” znaczy „tak”: o prawach kobiet w Hiszpanii
10. „Clandestino” i inne formy imigracji w Hiszpanii
11. Mieszkanie w Hiszpanii: nie tylko o „okupas”
W cyklu 2024Z:
Podczas zajęć studenci zapoznają się z polityczna historią Hiszpanii, począwszy od śmierci Franco aż po czasy obecne. Przedmiotem zajęć jest omówienie poszczególnych etapów, składających się na dzieje demokratycznej Hiszpanii: 1.Ostatnie lata reżimu – zamach na Carrero Blanco. |
W cyklu 2025Z:
Podczas zajęć studenci zapoznają się z polityczna historią Hiszpanii, począwszy od śmierci Franco aż po czasy obecne. Przedmiotem zajęć jest omówienie poszczególnych etapów, składających się na dzieje demokratycznej Hiszpanii: 1.Ostatnie lata reżimu – zamach na Carrero Blanco. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2025Z: zdalnie | Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
WIEDZA [student zna i rozumie]
K_W01: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla kierunku iberystyka, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu iberystyki, zwłaszcza w wymiarze społecznym, politycznym i kulturowym, na poziomie rozszerzonym
K_W02: powiązania kierunku iberystyka z dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych o charakterze niehegemonicznym i antysystemowym
K_W03: podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
K_W04: zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu historii i kultury Hiszpanii z innymi dyskursami humanistycznymi
K_W05: terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii i kultury Hiszpanii, właściwych dla studiów iberystycznych
K_W06: współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące nauki o kulturze, właściwych dla studiów iberystycznych
UMIEJĘTNOŚCI [student potrafi]
K_U01: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych Hiszpanii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie nauk o kulturze, właściwych dla studiów iberystycznych
K_U02: samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie iberystyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową
K_U03: wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE [student jest gotów do]
K_K01: krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju
Kryteria oceniania
Przedmiot będzie prowadzony częściowo metodą warsztatową. Na każdych zajęciach będzie możliwość zdobycia dodatkowych punktów za zadania praktyczne związane z tematyką zajęć.
Dodatkowo, na każdych zajęciach osoby studiujące będą proszone o skomentowanie bieżących wydarzeń w Hiszpanii. Z tych debat zostaną wyłonione tematy zajęć w drugiej części semestru. Osoby studiujące będą miały możliwość uczestnictwa w poprowadzeniu tych zajęć, za co również można zdobyć dodatkowe punkty.
Kolejną formą zdobycia dodatkowych punktów będzie udział (ustalony z prowadzącą) w wydarzeniach naukowych lub popularyzatorskich o tematyce związanej z sytuacją społeczno-polityczną Hiszpanii poza zajęciami.
Można również zaproponować alternatywną/dodatkową formę aktywności (np. stworzenie projektu o tematyce związanej z przedmiotem) do ustalenia z prowadzącą przedmiot.
Punkty zdobyte podczas trwania semestru będą stanowiły 50% oceny końcowej.
Pozostałą składową oceny jest egzamin ustny w sesji, który będzie przeprowadzany w grupach 2-4 osób na zasadzie debaty/dyskusji o omawianych na zajęciach tematach.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Bernuz Benéitez, María José (2020) “La instrumentalización de los animales para el logro de objetivos políticos: el debate parlamentario sobre los toros en España”. Derecho Animal (Forum of Animal Law Studies), vol. 11/3, pp.: 11-38: https://revistes.uab.cat/da/article/view/v11-n3-bernuz/504-pdf-es
Boguszewicz, Maria (2014) “Droga do autonomii: Katalonia, Kraj Basków i Galicja jako przykład emancypacji kultur mniejszościowych”. A. W. Brzezińska i J. Schmidt (red.) Regiony i regionalizmy w Europie: Badania – Kreacje – Popularyzacje. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze: 101-113.
Cabrales, Antonio, et al. (Coord.) La educación en España. una visión académica, Fedea Monografías: https://www.academia.edu/29856727/La_educación_en_España
Corcuera, José Ignacio (2018) “Pedradas al fútbol femenino en España”. Cuadernos de Fútbol, núm. 97: http://www.cihefe.es/cuadernosdefutbol/2018/04/pedradas-al-futbol-femenino-en-espana/
Desrues, Thierry, et al. (2009) Public Opinion about Inmigration in Spain: Utilitarian, Cultural and Pluralist trends, Instituto de Estudios Sociales Avanzados: https://www.academia.edu/80384515/Public_Opinion_About_Inmigration_in_Spain_Utilitarian_Cultural_and_Pluralist_Trends
Elizalde-San Miguel, Begoña (2014) “La investigación sobre la familia en España: un diálogo necesario entre pasado y presente”. Revista de Investigación Social, núm. 11, pp.: 123-157: https://www.academia.edu/10670814/La_investigación_sobre_la_familia_en_España
Fernández Steinko, Antonio (2019) La economía del narcotráfico en España: cantidades y destinos: https://www.academia.edu/40241547/La_econom%C3%ADa_del_narcotráfico_en_España_cantidades_y_destinos_1
Martínez del Olmo, Almudena (2017) “Tendencias recientes de la política de vivienda en España”. Cuadernos de relaciones laborales, núm. 35(1), pp.: 15-41: https://www.academia.edu/98970796/Tendencias_recientes_de_la_pol%C3%ADtica_de_vivienda_en_España
Ramos Palomo, Dorlores (2000) “Identidad de género, feminismo y movimientos sociales en España”. Historia contemporánea, núm. 21, pp: 523-552: https://ojs.ehu.eus/index.php/HC/article/view/15908/13818
Powell, Charles (2003) “El Rey y la Monarquía en la transición a la democracia en España”. Aportes, núm. 53, vol. XVIII, pp.: 4-15: https://www.academia.edu/38804466/El_Rey_y_la_Monarqu%C3%ADa_en_la_transición_a_la_democracia_en_España
VV.AA. (2011) Economía del cambio climático. Colegio de Economistas de Madrid, núm. 127: https://privado.cemad.es/revistas/online/Revistas/0127.pdf/144
W cyklu 2024Z:
José Álvarez Junco, Mater Dolorosa. La idea de España, Taurus, Madrid 2001 Bel Germa, España, capital París, Destino, Barcelona 2012 Bartolomé Bennassar, Historia de los españoles II, Crítica, Barcelona 1989 W. Callahan, La Iglesia católica en España, Critica, Barcelona 2002 El camino de la libertad tom 1-7, Planeta, Madrid 2008 La España de los nacionalismos y autonomías, Sigma, Madrid 2003 Miłkowski Tadeusz ,„La Polonia de los hermanos Kaczyński y la España de Zapatero: en las antípodas de la europeidad” , w: El cambio de la imagen mutua de Polonia y España después de la Transición, Instituto Cervantes Tadeusz Milkowski, Kościół w społeczeństwie hiszpańskim XIX i XX wieku. Od mnichów na wojnie do wojny z mnichami, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006 Dodatkowa: Los siguientes textos en: Nación y nacionalismos en la España de las autonomías. Isidro Sepúlveda Muñoz (editor). Madrid:Centro de Estudios Políticos y constitucionales/Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado, 2018 Andrés de Blas Guerrero. El PSOE y la cuestión nacional Fernando Molina. El camino de la secesión. Nacionalización de masas e independentismo, 1975-2017 Gaizka Fernández Soldevilla. Matar por la patria. Nacionalismo radical y violencia terrorista en España (1958-2018). Ismael Saz. ¿Nación de regiones? Las Españas de los franquistas Cayo Sastre García. La transición política en España: Una sociedad desmovilizada, Candela Sevila y Virgilio Francisco. Cuarenta años de democracia en España: Análisis de las interpretaciones histórico- políticas del proceso de transición (1977-2017). En-Contexto Revista de Investigación en Administración, Contabilidad, Economía y Sociedad, vol. 6, núm. 8, 2018. Jordi Canal. Entre el autonomismo y la independencia: nacionalismo, nación y procesos de nacionalización en Cataluña (1980-2015). En Nación y nacionalismos en la España de las autonomías. Isidro Sepúlveda Muñoz (editor). Madrid:Centro de Estudios Políticos y constitucionales/Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado, 2018 Antonio Rivera. «No un estado, pero más que una simple región»: el autogobierno vasco, 1979-2016. En Nación y nacionalismos en la España de las autonomías. Isidro Sepúlveda Muñoz (editor). Madrid:Centro de Estudios Políticos y constitucionales/Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado, 2018 Aladro Vico, E. y Requeijo Rey, P. (2020). Discurso, estrategias e interacciones de Vox en su cuenta oficial de Instagram en las elecciones del 28-A. Derecha radical y redes sociales. Revista Latina de Comunicación Social, (77). Rafael Domenech. La economía española en el siglo XXI. BBVA Research, 2020. José Antonio Pérez Pérez. Este es el tiempo del cambio. España 1982-1996. Una sociedad en transformación Mariano Martín Zamorano. Nuevos actores de la diplomacia cultural: Ciudades, sociedad civil, RRSS y entorno digital. En Informe sobre el estado de la cultura en España 2020. Madrid: Observatorio de Cultura y Comunicación. Fundación alternativas |
W cyklu 2025Z:
José Álvarez Junco, Mater Dolorosa. La idea de España, Taurus, Madrid 2001 Bel Germa, España, capital París, Destino, Barcelona 2012 Bartolomé Bennassar, Historia de los españoles II, Crítica, Barcelona 1989 W. Callahan, La Iglesia católica en España, Critica, Barcelona 2002 El camino de la libertad tom 1-7, Planeta, Madrid 2008 La España de los nacionalismos y autonomías, Sigma, Madrid 2003 Miłkowski Tadeusz ,„La Polonia de los hermanos Kaczyński y la España de Zapatero: en las antípodas de la europeidad” , w: El cambio de la imagen mutua de Polonia y España después de la Transición, Instituto Cervantes Tadeusz Milkowski, Kościół w społeczeństwie hiszpańskim XIX i XX wieku. Od mnichów na wojnie do wojny z mnichami, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006 Dodatkowa: Los siguientes textos en: Nación y nacionalismos en la España de las autonomías. Isidro Sepúlveda Muñoz (editor). Madrid:Centro de Estudios Políticos y constitucionales/Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado, 2018 Andrés de Blas Guerrero. El PSOE y la cuestión nacional Fernando Molina. El camino de la secesión. Nacionalización de masas e independentismo, 1975-2017 Gaizka Fernández Soldevilla. Matar por la patria. Nacionalismo radical y violencia terrorista en España (1958-2018). Ismael Saz. ¿Nación de regiones? Las Españas de los franquistas Cayo Sastre García. La transición política en España: Una sociedad desmovilizada, Candela Sevila y Virgilio Francisco. Cuarenta años de democracia en España: Análisis de las interpretaciones histórico- políticas del proceso de transición (1977-2017). En-Contexto Revista de Investigación en Administración, Contabilidad, Economía y Sociedad, vol. 6, núm. 8, 2018. Jordi Canal. Entre el autonomismo y la independencia: nacionalismo, nación y procesos de nacionalización en Cataluña (1980-2015). En Nación y nacionalismos en la España de las autonomías. Isidro Sepúlveda Muñoz (editor). Madrid:Centro de Estudios Políticos y constitucionales/Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado, 2018 Antonio Rivera. «No un estado, pero más que una simple región»: el autogobierno vasco, 1979-2016. En Nación y nacionalismos en la España de las autonomías. Isidro Sepúlveda Muñoz (editor). Madrid:Centro de Estudios Políticos y constitucionales/Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado, 2018 Aladro Vico, E. y Requeijo Rey, P. (2020). Discurso, estrategias e interacciones de Vox en su cuenta oficial de Instagram en las elecciones del 28-A. Derecha radical y redes sociales. Revista Latina de Comunicación Social, (77). Rafael Domenech. La economía española en el siglo XXI. BBVA Research, 2020. José Antonio Pérez Pérez. Este es el tiempo del cambio. España 1982-1996. Una sociedad en transformación Mariano Martín Zamorano. Nuevos actores de la diplomacia cultural: Ciudades, sociedad civil, RRSS y entorno digital. En Informe sobre el estado de la cultura en España 2020. Madrid: Observatorio de Cultura y Comunicación. Fundación alternativas |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: