Problemy społeczno-polityczne Brazylii I 3305-PSPB1-1U
Podczas zajęć studenci zapoznają się z szeregiem zagadnień z zakresu najnowszej historii Brazylii oraz aktualnych wydarzeń społeczno-politycznych w tym kraju. Tematyka zajęć obejmować będzie głównie okres począwszy od początku lat 80. XX w. (po zakończeniu dyktatury wojskowej, z pewnymi odniesieniami do historii dawniejszej), z naciskiem na wydarzenia i zjawiska zachodzące w wieku XXI.
W trakcie semestru, studenci będą zobowiązani do bieżącego śledzenia wydarzeń społeczno-politycznych w Brazylii oraz przedstawiania ich i dyskusji na ich temat na forum grupy przedmiotowej.
Przedmiot ma na celu rozwinięcie wiedzy i umiejętności badawczych w zakresie krytycznego selekcjonowania i analizowania różnorodnych źródeł informacji i opinii, oraz umiejętności ich umiejscowienia i interpretacji w kontekście ogólnoświatowym i w odniesieniu do elementów wiedzy z zakresu kulturoznawstwa.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student posiada:
- pogłębione wiadomości na temat najnowszej historii Brazylii i rozumie ich związek ze zjawiskami polityczno-społecznymi, jak również ekonomicznymi i kulturowymi zachodzącymi w Brazylii i na świecie (K_W01, K_W02, S4K_W01, S4K_W02, S4K_W04)
- szeroką wiedzę na temat wydarzeń społeczno-politycznych zachodzących obecnie w Brazylii i ich umiejscowienia na tle wydarzeń ogólnoświatowych, a także miejsca i roli Brazylii na arenie międzynarodowej (K_W01, K_W02, S4K_W01, S4K_W02)
- znajomość terminologii w języku portugalskim na poziomie rozszerzonym, służącej mu do omawiania ww. zjawisk (K_W01, K_W05, S4K_W01, S4K_W05)
- informacje na temat dostępności badań naukowych i innych źródeł wiedzy dotyczących tematyki zajęć, na podstawie których może pogłębiać i rozwijać wiedzę w danym obszarze, a także ich powiązań z innymi dziedzinami nauki (K_W01, K_W04, K_W06, S4K_W02, S4K_W03, S4K_W04, S4K_W05, S4K_W06)
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi:
- z użyciem zdobytej wiedzy i umiejętności badawczych - wyszukiwać, selekcjonować, omawiać krytycznie, analizować, syntetyzować różnorodne źródła informacji, idee i poglądy oraz samodzielnie i dobierając odpowiednie metody i narzędzia badawcze, tworzyć treści z zakresu najnowszej historii oraz aktualnych zjawisk społeczno-politycznych Brazylii (K_U01, S4K_U01)
- samodzielnie poszerzać wiedzę oraz rozwijać umiejętności badawcze w tym zakresie oraz łączyć je z innymi dziedzinami (K_U02, S4K_U02)
- sprawnie posługiwać się terminologią dotyczącą tematyki zajęć w języku portugalskim i z ich użyciem przygotowywać różnego rodzaju wypowiedzi ustne i pisemne( K_U03, S4K_U03)
- porozumiewać się (zarówno w języku polskim jak i portugalskim), wykorzystując różne kanały i techniki komunikacyjne, ze specjalistami z danej dziedziny i dziedzin pokrewnych w zakresie tematyki historycznej i społeczno-politycznej Brazylii i innych krajów (K_U06, S4K_U06)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Absolwent jest gotów do:
- współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01, S4K_K01)
- rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (K_K02, S4K_K02)
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
- przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach, w tym krótkie prezentacje w trakcie semestru dot. uzgodnionych z prowadzącą tematów (m.in. bieżących wydarzeń w Brazylii) – 50%.
- Praca zaliczeniowa na wybrany temat związany z tematyką zajęć
Na pierwszych zajęciach zostaną przedstawione szczegółowe kryteria zaliczenia i oceniania.
Liczba nieobecności nieusprawiedliwionych: 1.
Literatura
Almeida, S. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.
Del Priore, M. Histórias da Gente Brasileira, vol. 4 – República (1951-2000). Editora: LeYa, 2019.
Fausto B., História do Brasil, 13. ed., São Paulo: Ed. USP, 2008.
Gawrycki M.F. (red.) Brazylia jako mocarstwo wschodzące, Biblioteka Iberyjska, Warszawa, 2000. (wybrane artykuły)
Kwartalnik Ameryka Łacińska, wyd. CESLA UW (wybrane artykuły)
Petelczyc, Janina; Cichy, Marek (red.), Brazylia, kraj przyszłości?, Książka i Prasa, Warszawa, 2016. (wybrane rozdziały)
Santos, G., Relações raciais e desigualdade no Brasil: Consciência em Debate. São Paulo: Selo Negro, 2009.
Schwarcz, L., M., História da vida privada no Brasil; contrastes da intimidade contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. (wybrane rozdziały)
Schwarcz, L., M., Starling, H., Brasil: uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
Schwarcz, Lilia Moritz. Sobre o Autoritarismo Brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019
Filmy i programy dokumentalne i publicystyczne :
Seria dokumentalna „Lutas.doc”, reż. Luiz Bolognesi, Daniel Augusto, prod. Gullane, Buriti Filmes/TV Brasil, 2010.
Seria dokumentalna “Guerras do Brasil.doc”, dir. Luiz Bolognesi, 2018-2019.
Seria “Caminhos da Reportagem” , prod. TV Brasil, 2013.
Program “Roda Viva”, prod. TV Cultura: https://www.youtube.com/user/rodaviva
Café com leite (água e azeite?), dir. Guiomar Ramos, 2007.
Notícias de uma guerra particular, dir. Kátia Lund, João Moreira Salles, 1999.
The Territory, dir. Alex Pritz, 2022.
Strony internetowe, portale i wydania internetowe tygodników opinii, m.in.:
portal Instituto de Pesquisa da Economia Aplicada: http://www.ipea.gov.br/
portal Instituto Brasileiro da Geografia e Estatística: http://ibge.gov.br/
Portal Fundação Getúlio Vargas: https://portal.fgv.br/
El País Brasil http://brasil.elpais.com/, Carta Capital: http://www.cartacapital.com.br/, Isto É : http://istoe.com.br/, The Intercept Brasil: https://theintercept.com/brasil/, Piauí https://piaui.folha.uol.com.br/, Revista Veja https://veja.abril.com.br/, Folha de São Paulo: https://www.folha.uol.com.br/, portal G1 https://g1.globo.com/, Portal NEXO https://www.nexojornal.com.br/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: