Problemy społeczno-polityczne Ameryki Łacińskiej II 3305-PSPAL2-1U
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szerokim kontekstem problemów społeczno-politycznych Ameryki Łacińskiej. Oprócz ukazania głównych zagadnień z tej dziedziny przedstawione będzie również ujęcie problemowe (m.in. rasa, klasa, etniczność, płeć). Podczas zajęć realizowane będą następujące zagadnienia:
1. Wprowadzenie do zagadnień
2. Różne sposoby interpretacji znaczenia relacji władzy i społeczeństwa
3. Wprowadzenie do zagadnień teorii postkolonialnej
4. „Ludy bez historii” – nauczenie historii w kontekście relacji władzy.
5. Instytucje i władza w państwach amerykańskich
6. Teoria reprezentacji, teoria elit
7. Koncepcje demokracji, populizm
8. Społeczeństwa amerykańskie ich problemy
9. Tożsamość
10. Kwestia rasy
11. Kwestia gender
12. Kwestia klasowa
13. Wojsko w Ameryce Łacińskiej
14. Religia w Ameryce Łacińskiej
15. Problemy rozwoju i zależności
Zagadnienia te analizowane będą w kontekście poznawanych tekstów naukowych, prasowych, oraz tekstów kultury.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S2K_W01 specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym P7S_WG
S2K_W02 powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych P7S_WG
Umiejętności: absolwent potrafi
S2K_U01 wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych w hiszpańskojęzycznych krajach Ameryki Łacińskiej, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych P7S_UW
S2K_U02 samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową P7S_UU
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S2K_K01 współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR
S2K_K02 rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu P7S_KK
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się aktywny udział w zajęciach oraz ocena z debaty, w której studenci wcielają się w role prezydentów poszczególnych krajów Ameryki Łacińskiej.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Acemoglu D., Robinson J., Why Nations Fail, NY: 2012.
Chang-Rodríguez E., Latinoamérica: su civilización y su cultura. Boston: Heinle, 2000.
Gawrycki M.F., Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa: PWN, 2009.
Hellinger D.C., Comparative Politics of Latin America: Democracy at Least?, NY: Routledge 2011.
Moraña M., Dussel E., Jauregui C. A. (red.), Coloniality At Large. Latin America and the Postcolonial Debate, Durham-London 2008.
Literatura Teresa Castro Escudero, Lucio Oliver Costilla (red.), Poder y política en América Latina, Siglo XXI, Mexico, D.F. 2005.
Pablo González Casanova, El Estado en América Latina: teoría y práctica, Siglo XXI, Mexico, D.F. 1990.
Néstor García Canclini, Culturas híbridas, Penguin Random House Grupo Editorial México, D.F. 2012.
Atilio A. Borón, Estado, capitalismo y democracia en América Latina, CBC, Buenos Aires 1997.
Jorge Graciarena, Poder y clases sociales en el desarrollo de América Latina, Paidós, Buenos Aires 1972.
Aldo E. Solari, Rolando Franco, Joel M. Jutkowitz, Teoría, acción social y desarrollo en América Latina, Siglo XXI, Mexico, D.F. 1976.
Tomasz Rudowski, Vías a la modernidad. Noción y concepto de desarrollo en América Latina: un marco teórico. En: Czerny Mirosława, Serna Mendoza Ciro Alfonso (red.), Globalizaciόn y desarrollo sostenible, WUW, Varsovia 2018, p. 69-82.
M.F. Gawrycki (red.), Ameryka Łacińska we współczesnym świecie, Warszawa 2006.
materiały wskazywane na bieżąco przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: