Problemy społeczno-polityczne Ameryki Łacińskiej I 3305-PSPAL1-1U
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy ze współczesnymi przemianami społeczno-kulturowymi i polityczno-gospodarczymi Ameryki Łacińskiej, w skali regionalnej i krajowej, uwzględniając kontekst historyczny.
Zajęcia mają charakter przeglądowy i w założeniu stanowią podstawę do rozpoznania i wstępnej analizy najnowszych problemów regionu. Przeznaczone są dla studentów planujących badania nad tymi zagadnieniami w ramach seminarium magisterskiego.
Zajęcia opierają się na pracy indywidualnej i zespołowej, polegającej na:
1. wyszukiwaniu i opracowaniu informacji;
2. analizie oraz interpretacji źródeł pierwotnych i wtórnych, w tym tekstów naukowych i filmów dokumentalnych;
3. zaprezentowaniu rezultatów tej pracy.
Zajęcia przybierają formę konwersatorium, w którym wykorzystane zostaną takie metody dydaktyczne jak: wykład i debata uzupełnione o prezentację multimedialną i burzę mózgu.
Tematyka zajęć:
Odwołując się do bieżących wydarzeń w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach omawiane będą:
- kalendarz wyborczy i ewentualne rezultaty wyborów
- systemy i partie polityczne
- stosunki polityczne Ameryki Łacińskiej z UE, USA i Chinami
- wyzwania środowiskowe
- problem przemocy i zorganizowanej przestępczości
- reformy ekonomiczne
- wyzwania demograficzne
- przemiany kulturowe.
Każdy student zobowiązany będzie do przygotowania wypowiedzi ustnej na wybrany temat.
Semestr zajęć kończy się grą symulacyjną, w czasie której studenci będą mieli za zadanie rozwiązać konkretny problem danej społeczności latynoamerykańskiej, wykorzystując nabytą na zajęciach wiedzę.
Kurs wymaga nakładu pracy własnej studenta i zespołowej w zakresie przygotowania do zajęć. Około 8 godz. należy poświęcić na przygotowanie prezentacji (wypowiedzi ustnej). Około 10 godz. należy poświęcić na zapoznanie się z nadsyłanymi w trakcie semestru materiałami (audio, tekstami). Około 8 godz. należy poświęcić na przygotowanie się do debaty.
Konieczne jest systematyczne czytanie prasy krajów hiszpańskojęzycznych.
W cyklu 2023Z:
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy ze współczesnymi przemianami społeczno-kulturowymi i polityczno-gospodarczymi Ameryki Łacińskiej, w skali regionalnej i krajowej, uwzględniając kontekst historyczny. Tematyka zajęć: Kurs wymaga nakładu pracy własnej studenta i zespołowej w zakresie przygotowania do zajęć. Około 8 godz. należy poświęcić na przygotowanie prezentacji (wypowiedzi ustnej). Około 10 godz. należy poświęcić na zapoznanie się z nadsyłanymi w trakcie semestru materiałami (audio, tekstami). Około 8 godz. należy poświęcić na przygotowanie się do debaty. |
W cyklu 2024Z:
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy ze współczesnymi przemianami społeczno-kulturowymi i polityczno-gospodarczymi Ameryki Łacińskiej, w skali regionalnej i krajowej, uwzględniając kontekst historyczny. Tematyka zajęć: Kurs wymaga nakładu pracy własnej studenta i zespołowej w zakresie przygotowania do zajęć. Około 8 godz. należy poświęcić na przygotowanie prezentacji (wypowiedzi ustnej). Około 10 godz. należy poświęcić na zapoznanie się z nadsyłanymi w trakcie semestru materiałami (audio, tekstami). Około 8 godz. należy poświęcić na przygotowanie się do debaty. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA: Student zna i rozumie
Student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla kierunku filologia iberyjska; jednocześnie rozumie powiązania filologii iberyjskiej z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych i posiada pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu filologii iberyjskiej z innymi dyskursami humanistycznymi. Rozumie zjawiska kulturalne Ameryki Łacińskiej; zna i rozumie terminologię i teorię z zakresu dziedzin nauk humanistycznych i społecznych odpowiadających studiom iberystycznym oraz dyscyplin naukowych właściwych dla specjalności latynoamerykańskiej (w tym: nauki o kulturze i religii, historia, nauki o polityce) a także dokonania ośrodków badawczych, obejmujących obszary właściwe dla specjalności latynoamerykańskiej. Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (S2K_W01, S2K_W02, S2K_W03, S2K_W04, S2K_W05, S2K_W06)
UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi
Student potrafi: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące: - krytyczną analizę zjawisk społeczno-politycznych krajów Ameryki Łacińskiej; - dobór metod odpowiadających dziedzinom nauk humanistycznych i społecznych; - opracowanie i prezentację wyników, umożliwiające oryginalne rozwiązywanie problemów krajów latynoamerykańskich w zakresie nauk o religii i kulturze, nauk o polityce i historii (właściwych dla latynoamerykańskiej specjalności); samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie filologii iberyjskiej (specjalność latynoamerykańska) i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; wykorzystać nabyte umiejętności w języku hiszpańskim w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem fachowej terminologii dotyczącej latynoamerykańskich procesów społeczno-politycznych. (S2K_U01, S2K_U02, S2K_U03)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student jest gotów do
Student jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (S2K_K01)
Kryteria oceniania
Ocenie podlega frekwencja (10%), jakość prezentacji pracy domowej (40%), aktywność (20%), oraz udział w końcowym zaliczeniu (30%).
Nie istnieje możliwość innych form zaliczenia przedmiotu,
Obecność obowiązkowa, dopuszcza się 2 nieobecności nieusprawiedliwione.
"Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć".
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura wymagana:
1. Manuel Alcantara Saez, Fatima Garcia Diez (2008), Elecciones y política en América Latina, México DF.: Porrua. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich – depozyt)
2. Teresa Castro Escudero, Lucio Oliver Costilla (2005) Poder y política en América Latina, México DF: Siglo XXI Editores. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich – depozyt)
3. CEPAL: Panorama social de America Latina
4. Walter Mignolo, La opción de - colonial: desprendimiento y apertura . un manifiesto y un caso, 2008, http://www.revistatabularasa.org/numero-8/mignolo1.pdf
5. Eduardo Gudynas, Extractivismos, 2015, http://gudynas.com/wp-content/uploads/GudynasExtractivismosEcologiaPoliticaBo15Anuncio.pdf
Literatura dodatkowa w j. polskim:
Ewa Latoszek, Magdalena Proczek (2012) Teoretyczne koncepcje integracji regionalnej a efekty działalności ugrupowań integracyjnych w Ameryce Łacińskiej, Warszawa: Elipsa.
Strony internetowe:
CEPAL.org
ONZ www.onu.org
FLACSO.org
boletin NODAL
W cyklu 2023Z:
Literatura wymagana: 1. Manuel Alcantara Saez, Fatima Garcia Diez (2008), Elecciones y política en América Latina, México DF.: Porrua. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich – depozyt) Literatura dodatkowa w j. polskim: Strony internetowe: CEPAL.org |
W cyklu 2024Z:
Literatura wymagana: 1. Manuel Alcantara Saez, Fatima Garcia Diez (2008), Elecciones y política en América Latina, México DF.: Porrua. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich – depozyt) Literatura dodatkowa w j. polskim: Strony internetowe: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
"Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć" |
W cyklu 2024Z:
"Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć" |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: