Praktyki psychologiczno-pedagogiczne 3305-PPP-MD-U
Nadrzędnym celem praktyki psychologiczno-pedagogicznej jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu psychopedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyka jest zintegrowana z realizacją zajęć z zakresu psychopedagogiki. Celem praktyk jest wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas samodzielnej realizacji wyznaczonych zadań, pogłębianie refleksji psychologiczno-pedagogicznej wobec sytuacji wychowawczych i dydaktycznych w szkole, a także doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy. Praktyki obejmują: poznanie dokumentów prawnych szkoły, w której realizowana jest praktyka: statut, program wychowawczo - profilaktyczny, program współpracy z rodzicami, wewnątrzszkolny system oceniania, kompetencje rady pedagogicznej, inne regulaminy obowiązujące na terenie szkoły; nabycie umiejętności prowadzenia i korzystania z dokumentacji szkolnej: plan, program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny, arkusze osiągnięć uczniów; poznanie obowiązków nauczyciela-wychowawcy klasy; poznanie zasad oceny pracy nauczyciela, wynikających z planu nadzoru pedagogicznego; ocenę stylu kierowania i komunikowania się z klasą nauczyciela-wychowawcy oraz deklarowanych przez niego trudności w pracy zawodowej na podstawie obserwacji prowadzonych przez niego lekcji oraz przeprowadzonej ankiety i wywiadu; analizę zdarzenia krytycznego; samodzielne zaprojektowanie scenariusza zajęć; przygotowanie studium przypadku ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych ucznia; dokonanie samooceny nabytej wiedzy i umiejętności zgodnie z arkuszem autoewaluacji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących; B.3.W1;
klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne; B.3.W2;
rolę nauczyciela języka hiszpańskiego lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów; B.3.W3;
Umiejętności: absolwent potrafi
obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów B.3.U1;
adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, B.3.U2; dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić ; działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym; B.3.U3;
projektować i realizować programy nauczania języka hiszpańskiego z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; B.3.U4;
projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli; B.3.U5;
tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia; B.3.U6;
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka; B.3.K1
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia praktyk jest dostarczenie wypełnionego Dziennika praktyk zawierającego podpisane przez nauczyciela-opiekuna praktyk Zaświadczenie ze szkoły, w której odbył praktyki, o odbyciu wymaganej liczby godzin obserwacji, przygotowanie Sprawozdania z praktyk psychologiczno-pedagogicznych o charakterze obserwacyjnym na podstawie ankiety i wypełnienie Arkusza autoewaluacji. Następnie Student odbywa rozmowę z opiekunem praktyk w celu weryfikacji efektów kształcenia osiągniętych podczas odbywania praktyk. Na ocenę praktyk psychologiczno-pedagogicznych składają się: ocena nauczyciela-opiekuna i ocena opiekuna praktyk.
Praktyki kończą się zaliczeniem na ocenę wpisem do USOS (1 punkt ECTS)
Ocena w skali 4-stopniowej (niedostateczna, dostateczna, dostateczna plus, dobra, dobra plus, bardzo dobra).
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe.
Literatura
M. Karwowska- Struczyk, Dialog psychologii rozwojowej i edukacji-szanse i zagrożenia in: Edukacja dorosłych – teoria i praktyka w okresie przemian, str 125-138m CODN, 2005
Kazanowski Z., Osik- Chudowolska D. (red.) Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych. Wyd. UMCS. Lublin 2003
Perry R. Teoria i praktyka.Proces stawania się nauczycielem WSiP,Warszawa 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: