Praktyczna nauka języka portugalskiego do celów filologicznych I 3305-PNJP-CF1-1U
Nauka języka portugalskiego na poziomie A1-A2 oparta na bardzo dobrej znajomości języka hiszpańskiego. Po kursie student rozumie wyrażenia i słownictwo dotyczące różnych dziedzin życia (np. informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu, problemach społecznych). Potrafi uchwycić sens wypowiedzi, zawarty w krótkich i dłuższych przekazach. Umie przeczytać teksty prasowe. Potrafi znaleźć szczegółową, informację zarówno w codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, listy prywatne, jak i w bardziej skomplikowanych tekstach prasowych. Potrafi porozumieć się w sytuacjach życia codziennego, radzi sobie w sytuacjach towarzyskich, umie podtrzymać konwersację i użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę oraz plany na przyszłość. Potrafi zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami. Umie napisać list osobisty np. podziękowanie, maila i smsa. Umie także wypowiedzieć się pisemnie na tematy społeczne.
Program kursu zawiera elementy wiedzy o charakterze kulturo-realioznawczym. Ma na celu opanowanie przez studenta podstaw umożliwiających mu wykorzystanie języka portugalskiego do celów filologicznych.
W trakcie kursu zestawiane i porównywane są słownictwo i struktury gramatyczne języków hiszpańskiego i portugalskiego, co ma na celu szybsze przyswojenie materiału, wychwycenie różnic i uniknięcie potencjalnych błędów.
Wymagana indywidualna, systematyczna praca studenta w domu i na zajęciach.
W cyklu 2023Z:
Nauka języka portugalskiego na poziomie A1-A2 oparta na bardzo dobrej znajomości języka hiszpańskiego. Po kursie student rozumie wyrażenia i słownictwo dotyczące różnych dziedzin życia (np. informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu, problemach społecznych). Potrafi uchwycić sens wypowiedzi, zawarty w krótkich i dłuższych przekazach. Umie przeczytać teksty prasowe. Potrafi znaleźć szczegółową, informację zarówno w codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, listy prywatne, jak i w bardziej skomplikowanych tekstach prasowych. Potrafi porozumieć się w sytuacjach życia codziennego, radzi sobie w sytuacjach towarzyskich, umie podtrzymać konwersację i użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę oraz plany na przyszłość. Potrafi zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami. Umie napisać list osobisty np. podziękowanie, maila i smsa. Umie także wypowiedzieć się pisemnie na tematy społeczne. Program kursu zawiera elementy wiedzy o charakterze kulturo-realioznawczym. W trakcie kursu zestawiane i porównywane są słownictwo i struktury gramatyczne języków hiszpańskiego i portugalskiego, co ma na celu szybsze przyswojenie materiału, wychwycenie różnic i uniknięcie potencjalnych błędów. Wymagana indywidualna, systematyczna praca studenta w domu i na zajęciach. Program i literatura odnoszą się do całego roku akademickiego. Realizacja poszczególnych tematów zależy od tempa pracy grupy. |
W cyklu 2024Z:
Nauka języka portugalskiego na poziomie A1-A2 oparta na bardzo dobrej znajomości języka hiszpańskiego. Po kursie student rozumie wyrażenia i słownictwo dotyczące różnych dziedzin życia (np. informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu, problemach społecznych). Potrafi uchwycić sens wypowiedzi, zawarty w krótkich i dłuższych przekazach. Umie przeczytać teksty prasowe. Potrafi znaleźć szczegółową, informację zarówno w codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, listy prywatne, jak i w bardziej skomplikowanych tekstach prasowych. Potrafi porozumieć się w sytuacjach życia codziennego, radzi sobie w sytuacjach towarzyskich, umie podtrzymać konwersację i użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę oraz plany na przyszłość. Potrafi zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami. Umie napisać list osobisty np. podziękowanie, maila i smsa. Umie także wypowiedzieć się pisemnie na tematy społeczne. Program kursu zawiera elementy wiedzy o charakterze kulturo-realioznawczym. W trakcie kursu zestawiane i porównywane są słownictwo i struktury gramatyczne języków hiszpańskiego i portugalskiego, co ma na celu szybsze przyswojenie materiału, wychwycenie różnic i uniknięcie potencjalnych błędów. Wymagana indywidualna, systematyczna praca studenta w domu i na zajęciach. Program i literatura odnoszą się do całego roku akademickiego. Realizacja poszczególnych tematów zależy od tempa pracy grupy. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu semestru student ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie struktur gramatycznych i leksykalnych języka portugalskiego na poziomie A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego student, którą może wykorzystać do celów filologicznych. Orientuje się w podstawowych informacjach na temat kultury i realiów krajów portugalskojęzycznych.
(K_W01, K_W02, K_W04)
UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi:
samodzielnie zdobywać wiedzę, pogłębiać i ugruntowywać umiejętności w zakresie nauki języka portugalskiego oraz wykorzystywać te umiejętności do rozwijania wiedzy i kompetencji w innych obszarach właściwych dla studiowanego kierunku oraz w pracy zawodowej (K_U02);
wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych w języku portugalskim (K_U03);
posługiwać się językiem portugalskim na poziomie A1 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (K_U04)
porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych w języku portugalskim, w zakresie zdobytej wiedzy i umiejętności (K_U06)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do:
współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01)
rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (K_K02)
Kryteria oceniania
DLA GRUP W WERSJI EUROPEJSKIEJ (prowadzący: mgr P. Pignatelli i mgr C. Sacoto):
W semestrze zimowym przewidziano 3 testy. Ocena semestralna bazowała będzie na 3 testach - 90% (każdy test 30% oceny końcowej) oraz na wykonanych pracach domowych i pracy indywidualnej studenta na zajęciach - 10%.
DLA GRUP W WERSJI BRAZYLIJSKIEJ
Uczestnicy zajęć są oceniani w sposób ciągły na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, krótkich sprawdzianów, wypracowań oraz realizacji zadań domowych. Studenci piszą także końcowy test semestralny.
Próg zaliczeniowy testów wynosi: 70%.
Szczegółowe zasady oceniania i zaliczenia zostaną omówione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.
Literatura
DLA GRUP W WERSJI BRAZYLIJSKIEJ:
Fernandes, Gláucia Roberta Rocha (2008) Muito Prazer: fale o português do Brasil, Editora Dizal, Barueri;
Ferraz, Andrea e Pinheiro, Isabel (2020) Samba! Curso de língua portuguesa para estrangeiros, Autêntica Editora, Belo Horizonte;
Maria Harumi de Ponce, Silvia Andrade Burim, Susanna Florissi (2004), Bem-vindo! A língua portuguesa no mundo da comunicação, Editora SBS;
oraz dodatkowe nagrania, materiały prasowe, materiały własne.
DLA GRUP W WERSJI EUROPEJSKIEJ (prowadzący: mgr P. Pignatelli i mgr M. Belina):
Podręczniki podstawowe:
1. Kuzka, Robert e José Pascoal (2014) Passaporte para Português 1, Lisboa.
2. Coimbra, Isabel e Coimbra, Olga Mata (2012) Gramática Ativa 1, Lidel, Lisboa.
Podręczniki uzupełniające:
1. Tavares, Ana (2012) Português XXI 1 i 2, Lidel, Lisboa.
2. Borges de Sousa, Renato (2010) Entre Nós 1, Lidel, Lisboa.
3. Nagrania, materiały prasowe, materiały własne.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
W cyklu 2024Z:
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: