Proza, kino i teatr w Hiszpanii w XX i XXI wieku 3305-PKTH-SEM-LICW
Założeniem seminarium jet:
- zapoznanie słuchaczy z metodologią badań nad współczesnymi tekstami prozatorskimi, dramaturgicznymi oraz filmem w Hiszpanii w XX i XXI wieku;
- zapoznanie słuchaczy z podstawami dyskursu akademickiego oraz metodologią pisania pracy dyplomowej.
- opracowanie wstępnych założeń, wybór przez studentów korpusu do swoich badań oraz określenia tematu prac licencjackich;
- przygotowanie konspektu pracy oraz stopniowe kompletowanie bibliografii.
- opracowanie tekstu pracy licencjackiej w oparciu o narzędzia wypracowane na gruncie wybranej dziedziny (proza, teatr/dramat, kino) na obrany przez siebie temat.
Temat pracy oraz literatura są dobierane indywidualnie i są efektem pracy na linii student-promotor, zawsze zgodnie z zainteresowaniem słuchacza.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma ogólną wiedzę dotyczącą prozy, teatru i kina w Hiszpanii w XX i XXI wieku. Posiada szerszy kontekst literacko – kulturowy, w którym omawiane dzieła powstały. Ma podstawową wiedzę dotyczącą badań literaturoznawczych, teatralnych i filmowych, oraz reprezentatywnych dzieł z tych dziedzin. K_W04, K_W10, K_W11, K_W13
Zna zasady pisania tekstu akademickiego i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej. K_W14
Student jest przygotowany do samodzielnego skonstruowania pracy dyplomowej. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie literaturoznawstwa i filmu (również w ujęciu interdyscyplinarnym). K_U02, K_U03, K_U04,
Posługuje się dyskursem akademickim. Potrafi selekcjonować, analizować i oceniać informacje oraz posiada umiejętność merytorycznego argumentowania. Dokonuje analizy i interpretacji utworu, z wykorzystaniem merytorycznej argumentacji oraz poglądów innych autorów; dostrzega też wieloaspektowy charakter dzieła audiowizualnego lub literackiego. K_U01, K_U05, K_U06, K_U08, K_U010
Student uważnie i aktywnie słucha innych dyskutantów, śledzi ze zrozumieniem ich tok myślenia. Selekcjonuje i porządkuje informacje; umie systematyzować i oceniać krytycznie poznawane treści. K_K01, K_K03, K_K08
Kryteria oceniania
Metody obejmują krótkie wprowadzenie w temat bieżących zajęć, przygotowywanie prezentacji oraz dyskusję na forum. Na dalszych etapach ze słuchaczami będą przeprowadzane również konsultacje indywidualne, których przedmiotem będą kolejne, etapowe fragmenty prac.
Słuchacze oceniani są na podstawie:
- obecności (2 dopuszczalnie nieobecności nieusprawiedliwione),
- systematyczności wykonywania zadań oraz aktywności w ramach zajęć.
Do końca pierwszego semestru należy przedstawić projekt pracy licencjackiej, czyli: plan pracy, konspekt, wstępną bibliografię oraz założenia teoretyczno-metodologiczne.
Ostatecznie podstawą zaliczenia seminarium (po drugim semestrze) będzie złożenie całości pracy w wyznaczonym terminie. Szczegółowe informacje dotyczące zaliczenia oraz terminy zostaną podane na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura jest dobierana indywidualnie i zgodnie z zakresem tematu pracy licencjackiej każdego ze studentów.
Proponowana bibliografia:
Aumont, J., Marie. M. Analiza filmu. Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Baczyńska, Beata. Historia literatury hiszpańskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014
Burzyńska Anna, Markowski Michał Paweł. Teorie literatury XX wieku. Znak, Kraków, 2006
Garcia, Jordi; Ródenas Domingo (eds.) Historia de la literatura española. 7. Derrota y restitución de la modernidad 1939-2010. critica, 2011.
Guben, Roman (ed.). Historia del cine español. Catedra, 2017.
Patrice Pavis, "Diccionario del teatro". Barcelona: Paidós, 2002.
Potok, Magda, Arcydzieła literatury hiszpańskiej: dziesięć wykładów. Poznań: Wydawnictwa Naukowe UAM, 2016.
Ruiz Ramón, Francisco. Historia del teatro español. Siglo XX. Catedra, 1997.
Río Á. del, Historia literatury hiszpańskiej, Warszawa, PWN, 1970-1972 (2 tomy).
Umberto Eco, "Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów". Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: