Peru w komiksie, komiks w Peru 3305-PKKP-01
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta/-tki w tematykę peruwiańskiego komiksu oraz zaznajomienie jej/go z podstawowymi informacjami dotyczących peruwiańskiej kultury, historii i polityki. Student/-ntka zapozna się z różnorodnością peruwiańskiego komiksu, z sylwetkami jego najważniejszych twórców i twórczyń, aktualnymi trendami na rynku wydawniczym. Podda analizie wybrane pozycje. Po ukończeniu zajęć student będzie wyposażony/-a w narzędzia do samodzielnej krytycznej lektury peruwiańskich komiksów oraz w pogłębioną wiedzę na temat peruwiańskiej historii, polityki i kultury.
Tematyka zajęć obejmuje:
1. Refleksja nad komiksem jako medium. Czym jest i czym nie jest komiks?
2. Wprowadzenie do terminologii komiksu
3. Lima w peruwiańskim komiksie
4. Peru w paskach komiksowych
5. Peruwiański komiks a tematyka migracji
6. Peruwiański komiks dla dzieci
7. Peruwiański komiks historyczny: od kultury Moche do Wewnętrznego Konfliktu Zbrojnego
8. Komiksowe adaptacje i parodie crónicas de Indias
9. Komiks (auto)biograficzny
10. Komiks feministyczny
11. Komiks superbohaterski
Uwaga: Poszczególne tematy poruszane na zajęciach mogą ulec zmianie w zależności od zainteresowań studentów. Niektóre tematy obejmują kilka jednostek zajęciowych.
Zastrzeżenie: niektóre treści prezentowane w ramach kursu mogą zawierać elementy trudne do odbioru dla osób wrażliwych takie jak przemoc (w tym seksualna), brutalność, dyskryminacja, treści erotyczne i wulgarny język. Prosimy o uwzględnienie tego przy podejmowaniu decyzji o udziale w kursie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po ukończeniu kursu student zna i rozumie:
• W podstawowym stopniu powiązania zagadnień dotyczących peruwiańskich komiksów z innymi dziedzinami nauk humanistycznych, takich jak literaturoznawstwo, nauki o kulturze i religii, historia i i filozofia (K_W01)
• podstawowe metody analizy peruwiańskich komiksów (K_W02)
• podstawową terminologię i kierunki badań dotyczące peruwiańskiego komiksu i komiksu w ogóle (K_W03)
• w sposób podstawowy powiązania badań nad komiksem z procesami historyczno-kulturowymi Peru (K_W05)
• terminologię, teorię i metodologię badań nad komiksem (K_W05)
• najważniejsze wydarzenia z historii Peru oraz istotne aspekty języka hiszpańskiego w wariancie peruwiańskim (K_W06)
Umiejętności:
Po ukończeniu kursu student potrafi:
• czytać ze zrozumieniem peruwiańskie komiksy (K_U01)
• przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia dotyczące peruwiańskich komiksów i peruwiańskiej kultury w języku hiszpańskim (K_U02)
• rozpoznawać różne rodzaje komiksów, umiejscowić je w peruwianskim kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U03)
• samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł (artykułów naukowych, tekstów źródłowych, artykułów prasowych, etc.) właściwych dla badania peruwiańskich komiksów oraz historii i kultury Peru (K_U04)
• posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla peruwiańskiego komiksu, historii i kultury (K_U07)
• posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla peruwiańskiego komiksu, historii i kultury (K_U07)
Kompetencje społeczne:
Po ukończeniu kursu student jest gotów do
• krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju (K_K01)
• aktywnego uczestnictwa w kulturze Peru korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny (K_K03)
• śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze Peru (K_K04)
Kryteria oceniania
Metody pracy:
Zajęcia opierają się przede wszystkim na dyskusjach i debatach dotyczących omawianych tekstów i ich krytycznej analizy, a także na napisaniu pracy pisemnej
.
Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
1) obecność [10%]
Dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W zależności od sytuacji, po przekroczeniu liczby dopuszczalnych nieusprawiedliwionych nieobecności, prowadząca może podjąć decyzje o zadaniu dodatkowej aktywności, obniżeniu oceny końcowej bądź wystawieniu oceny NK (nieklasyfikowany). Przekroczenie 50% obecności skutkuje uzyskaniem oceny NK (nieklasyfikowany).
2) Aktywność i przygotowanie do zajęć [20%]
Aktywne branie udziału w prowadzonych dyskusjach i debatach, a także wykazywanie się znajomością omawianych komiksów i tekstów teoretycznych.
3) Pisemna praca zaliczeniowa [70%]
Przygotowanie eseju (2000-2500 słów) związanego z problematyką zajęć. Praca powinna być analizą przynajmniej jednego peruwiańskiego komiku. Dopuszcza się analizę porównawczą wybranego komiksu peruwiańskiego i komiksu z innego kręgu kulturowego. Temat pracy należy ustalić z prowadzącą, a następnie skonsultować z nią plan pracy.
W przygotowaniu eseju dopuszczalne jest użycie Sztucznej Inteligencji wyłącznie w celu drobnych korekt językowych i stylistycznych, a przeprowadzona analiza powinna być samodzielną pracą osoby studenckiej. Jeśli osoba studencka zdecyduje się na użycie SI w celu drobnych korekt językowych i stylistycznych, jest zobowiązana poinformować o tym prowadzącą i wysłać dwie wersje pracy - przed i po zmianach dokonanych przez SI. Wykorzystanie SI w celach innych niż wspomniane wyżej skutkuje niezaliczeniem przedmiotu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura przedmiotu:
Acevedo, J. (2016): Luchín Gonzales. Lima: Contracultura. (fragmenty)
Acevedo, J. (2014): Ciudad de los reyes. Lima: Contracultura. (fragmenty)
Acevedo, J. (2011): El Cuy. Tira. Lima: Contracultura. (fragmenty)
Cossio, J. (2016): Los años de terror, Contracultura, Lima. (fragmenty)
Espinoza, M. (2023): La Chola Power. Renaciendo. Lima: MED Cómics
Godinez, M. (2024): Tras la puerta, Editorial Planeta Peru S.A., Lima.
Lavida, C. (2012): Tren de ficción. Lima: Contracultura.
López Lam, M. (2019): Las edades de la rata. Lima: Salamadra Graphic.
Macalopú Chiu, G. (2021) Relación de antigüedades deste reino del Perú, Lima: Ministerio de Cultura del Perú
Macera, P. Forns, S., Det, M. (2022) Nueva crónica del Perú siglo XX. Lima: Revuelta. (fragmenty)
Noriega, A. (2025): Medea, Lima: La Osa Roja.
Noriega, A. (2012): Alter Ego, El gato descalzo, Lima.
Pérez Ruibal, J. (2022): Neohuaquero, Lima: Ediciones Deformes
RivasMar, F. (2021): Bestial, Lima: Ediciones Altazor.
RivasMar, F., Rothgiesser, H. (2021): Bolognesi y la peste voraz, Ediciones Albatroz, Lima
Rojas Feria, C. (2025): Guamán Poma. Cronista Rebelde, Lima: Amilgraf
Rojas Feria, C. (2021): Libertadores. Héroes populares de la independencia, Lima: Ediciones Altazor
Santivañez, C., Morocho, L. (2022): Tania Pariona. Activista indígena, política y feminista, Lima: Biblioteca Bicentenario.
Literatura podmiotu:
Acevedo J. Para hacer historietas (2019). Lima: Instituto de Estudios Peruanos. (fragmenty)
Cohn N. (2021) Who understands comic? Questioning the universality of visual language comprehension. London: Bloomsbury. (fragmenty)
Groensteen T. (2021) Sistema de la historieta, Santiago de Chile: NautaColecciones Editores.
McCloud S. (1995) Como se hace un cómic. El arte invisible. Barcelona: Ediciones B S.A.
Sagástegui, C. (2003) La historieta peruana Los primeros 80 años. 1887-1967. Lima: ICPNA (fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: