Pisanie kreatywne 3305-PK-U
Plan przedmiotu opiera się na przekonaniu, że pisanie kreatywne w języku obcym pozwala odkrywać i pracować nad obszarami języka (słownictwem, gramatyką, zasobami stylistycznymi itp.), z którymi trudno sobie poradzić za pomocą czysto funkcjonalnego podejścia do języka. Kreatywność zachęca również do samodzielności w nauce, ponieważ daje studentowi swobodę odkrywania i refleksji nad przedmiotami, które studiuje.
Metodologia pracy będzie zasadniczo praktyczna, zorientowana na zadania i prace projektowe oraz będzie podlegać ciągłej ocenie. Student wykona zadania polegające na czytaniu krótkich tekstów teoretycznych, czytaniu i analizie fragmentów dzieł literackich, tworzeniu i udostępnianiu tekstów oraz dyskusji grupowej. Na koniec każdy student będzie musiał ukończyć końcowy projekt.
Program zostanie podzielony na dwie części: pierwsza część (5-7 tygodni, w zależności od poziomu wiedzy studentów) dotyczy teoretycznych tematów pisania i narracji, zawsze wraz z praktycznymi przykładami. Druga część będzie zasadniczo praktyczna, poświęcona opracowaniu indywidualnego projektu pisarskiego studenta.
Przedmiot ten może kłaść nacisk na pisanie fikcji w formie tradycyjnej lub interaktywnej. Będzie to decyzja, która zostanie podjęta na pierwszych zajęciach przez studentów, i wpłynie na kolejność zajęć dwupoziomowych (1) na splecenie treści teoretycznych z ćwiczeniami praktycznymi i (2) końcową pracę nad projektem.
==========================
Opcja fikcji interaktywnej
==========================
Część I (5-7 tygodni)
1. Wprowadzenie i refleksja na temat kreatywnego pisania
1.1 «Architekci i ogrodnicy»
1.2 Broń i bagaż pisarza
1.3 Związek z tradycją literacką: wpływ, intertekst, plagiat
2. Fikcja interaktywna i fikcja hipertekstowa
2.1 Pisać w maszynie X pisać z maszyną
2.2 Oprogramowanie TWINE
2.3 Kanoniczne teksty hipertekstowe
3. Obietnice interaktywności: narracje partycypacyjne i gry literackie
3.1 Trójkąt gry przygodowej: obietnice i napięcia
3.2 Zawieraj i opowiadaj: przestrzenne, rozwidlone i enigmatyczne narracje
3.3 Budowa interaktywnych wyobrażonych światów
3.4 Trójkąt tożsamości i punktów widzenia: narrator, postać i gracz
3.5 Fabuła, sjużet i interaktywność
4. Praca językowa
4.1 Zniesławienie i granice gramatyki
4.2 Prymat słowa
4.3 Styl i stylistyka
4.4 Gramatyki osobiste
Część II - Prace projektowe (8-10 tygodni)
1. Początkowe decyzje: temat, historia i gatunek.
2. Plan i mapa pracy.
3. Fabuła, streszczenie, logline i interakcja.
4. Pisanie, udostępnianie, informacje zwrotne i przepisywanie.
5. Zakończenie i publikacja pracy.
================================
Opcja fikcji drukowanej
================================
Część I (5-7 tygodni)
1. Wprowadzenie i refleksja na temat kreatywnego pisania
1.1 «Architekci i ogrodnicy»
1.2 Broń i bagaż pisarza
2. Fikcja narracyjna
2.1 Głos autorski
2.2 Prawdziwy świat i świat udawania
2.3 Czytelnik
2.4 Inne teksty: wpływ, intertekst, plagiat
3. Tekst narracyjny
3.1 Fabuła, sjużet
3.1.1 Rodzaje sjużetu
3.1.2 Przepływ i sekwencja: in media res, flashback, flashforward
3.2 Akcja, opis i dialog
3.3 Konstrukcja wyobrażonych światów
3.4 Narrator: punkt widzenia, obecność i głos
3.5 Rodzaje postaci
4. Praca językowa
4.1 Zniesławienie i granice gramatyki
4.2 Prymat słowa
4.3 Styl i stylistyka
Część II - Prace projektowe (8-10 tygodni)
1. Początkowe decyzje: temat, historia i gatunek
2. Plan pracy
3. "Storyline", streszczenie, "treatment", "logline"
4. Pisanie, feedback grupy, pisanie od nowa
5. Zakończenie i publikacja pracy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
======
absolwent zna i rozumie:
— specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (S3K_W01);
— podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (S3K_W03);
— zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i Portugalii , a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi (S3K_W04);
— terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S3K_W05);
— współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S3K_W06).
Umiejętności
=============
absolwent potrafi:
— samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (S3K_U02);
— wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (S3K_U03);
— posługiwać się językiem portugalskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (S3K_U05);
— potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami języku polskim i portugalskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S3K_U06).
Kompetencje społeczne
=====================
absolwent jest gotów do:
- współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (S3K_K01);
— rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (S3K_K02).
Kryteria oceniania
Studenci będą oceniani według następujących kryteriów:
1 - jakość udziału w zajęciach (30%);
Jednym z elementów tego kursu będzie czytanie i dyskusja tekstów i prac. Oczekuje się, że studenci będą czytać i pisać poza zajęciami oraz będą przygotowani do dzielenia się opiniami i doświadczeniami. Obecność jest obowiązkowa, a studenci nie mogą mieć więcej niż dwie nieobecności.
2 - Praca tygodniowa (30%)
Podczas pierwszej części programu, student będzie musiał czytać i wykonywać ćwiczenia na piśmie. Czytania będą oceniane na podstawie dyskusji na zajęciach (mogą być mini-testy weryfikujące czytanie), a zadania pisemne będą oceniane zarówno pod względem poziomu językowego tekstu (70%), jak i rozwoju pomysłów (30%).
3 - Prace projektowe (40%)
Podczas drugiej części programu, student musi wykonać indywidualny projekt pisania, który opowiada własną historię. Każdy student będzie miał okazję podzielić się swoją bieżącą pracą z grupą i wykładowcą, i uzyskać wkład przed dostarczeniem ostatecznej wersji historii. Ostatecznej wersji musi towarzyszyć komentarz autorski na maksymalnie jedną stronę. Komentarz powinien przedstawiać uzasadnienie wyboru tematu i samooceny.
70% -76% - 3
77% -82% - 3+
83% -88% - 4
89% -94% - 4+
95% -98% - 5
99% -100% - 5!
Literatura
Podręczniki
======================
Carvalho, Mário (2018) Quem Disser o Contrário é porque Tem Razão — Guia prático de escrita de ficção. Porto: Porto Editora. [trechos fotocopiados]
Pereira, Ricardo Araújo (2016) A Doença, o Sofrimento e a Morte Entram num Bar — Uma espécie de manual de escrita humorística. Lisboa: Tinta-da-China. [trechos fotocopiados]
Mancelos, João de (2017) Introdução à Escrita Criativa. Lisboa: Edições Colibri. [trechos fotocopiados]
Silva Mendes, Português Contemporâneo – Antologia e Compêndio Didático, Lisboa, Publicações Dom Quixote, 2000.
Słowniki, Gramatyki, Opracowania
================================
Guadalupi, Gianni e Manguel, Alberto (2013) Dicionário de Lugares Imaginários. Tradução de Ana Falcão Bastos e Carlos Vaz Marques, Lisboa: Tinta-da-China.
Chevalier, J. e Gheerbrant, A. (1994) Dicionário dos Símbolos. Lisboa: Teorema.
AAVV, Dicionário de Sinónimos, Porto, Porto Editora, 1995.
AAVV, The Oxford-Duden Pictorial Portuguese and English Dictionary, Oxford,Oxford University Press, 1995.
Pleciński, Jacek, Dicionário Idiomático português-polaco, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 1998.
Lindley Cintra e Celso Cunha, Nova Gramática do Português Contemporâneo, Lisboa, Edições Sá da Costa, 1990.
Pomocne strony www:
================================
Infopedia - https://www.infopedia.pt/
Dicionário Priberam - https://dicionario.priberam.org/
Corpus
===============
https://www.corpusdoportugues.org/
https://www.linguateca.pt/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: