Polityka językowa w świecie luzofońskim 3305-PJSL-U
Przedmiot składa się z zajęć teoretyczno-praktycznych, skupiających się na prezentacjach i dyskusji wokół lektur opracowanych przez studentów.
Tematyka:
-Polityka językowa w kontekście badań językowych;
-języki a narody;
-status języków: j. urzędowy, mniejszościowy, dziedzictwo językowe, j. dodatkowy;
-przedzenia językowe i nierówność społeczna
-polityka versus planowanie językowe;
-języki a różnorodność językowa;
-wielojęzyczność i poliglotyzm, tj. wielojęzyczność na poziomie urzędowym i indywidualnym
-panorama polityk językowych w krajach o języku urzędowym – portugalskim
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
WIEDZA
- Student zna podstawowe pojęcia z zakresu Polityki językowej jako odrębnej dziedziny badań językoznawczych (K_W05 e K_W06, S3K_
W05, S3K_ W06, S4K_ W05, S4K_ W06);
- Student rozpoznaje podstawową terminologię badań językoznawczych skupionych na relacjach między językiem a polityką (K_W01,
S1K_ W01, S2K_ W01, S3K_ W01, S4K_ W01);
- Student rozumie zasady związane ze zrozumieniem języka niezbędne do przeprowadzenia analizy i interpretacji tekstów, które
prezentują wielość rejestrów i stylów na poziomie średnio-zaawansowanych w różnych wariantach j. portugalskiego (K_W02, S3K_ W02,
S4K_ W02);
- Student rozumie status języków na podstawie tego, w jakie wchodzą relacje, jakie przestrzenie zajmują i jak są politycznie przedstawiane
(K_W06, S3K_ W06, S3K_ W04, S4 S4K_ W04, K_ W06).
KOMPETENCJE
- Student potrafi używać j. w wersji brazylijskiej aktywnie i pasywnie na poziomie zaawansowanym, co pozwala mu na komunikację ustną i
pisemną oraz na przygotowanie prac naukowych i akademickich w ujęciu badań K_U05, S3K_ U05, S3K_U06, S4K_ U05, S4K_U06);
- Student potrafi samodzielnie wykorzystywać wiedzę z zakresu badań językoznawczych, autonomicznie przeprowadzając badanie
naukowe (K_U01, S3K_ U01, S4K_ U01);
- Student zapoznaje się z podstawową terminologią z zakresu nauk humanistycznych dotyczącą badanego obszaru, jak i jej źródła i
zastosowanie (K_W01 e K_W03, S1K_ W01, S2K_ W01, S3K_ W01, S4K_ W01);
- Student potrafi rozpoznać i poddać krytycznej refleksji różne zagadnienia dot. Językoznawstwa i Polityki Językowej, a w szczególności
wielojęzyczności i poliglotyzmu, polityk językowych krajów z j. urzędowym - portugalskim (K_W06, S3K_ W06, S3K_ W04, S4 S4K_ W04,
K_ W06).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- Student wykazuje się wiedzą z zakresu głównych charakterystyk i oryginalnych cech kultur krajów z portugalskim jako j. urzędowym
(K_K02, K02 S3K_, K02 S4K_);
- Student rozwija swoje kompetencje komunikacyjne na poziomie zaawansowanym w j. portugalskim, współtworząc prace pisemne
(K_K01, S3K_ K01, S4K_ K01).
Kryteria oceniania
Ocenie podlegać będą poszczególne elementy:
-Praca teoretyczno-praktyczna
-Aktywny udział w zajęciach
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Bagno, M. (2001). Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola.
Bonacina-Pugh, Florence. "Researching ‘practiced language policies’: Insights from conversation analysis." Language policy 11.3 (2012): 213-234.
Calvet, Louis-Jean. As políticas linguísticas (trad. Isabel de Oliveira Duarte, Jonas Tenfen e Marcos Bagno). São Paulo: Parábola. Castilho, Ataliba Teixeira de. “Uma política linguística para o português. São Paulo: Museu da Língua Portuguesa, 2010. Disponível em https:// issuu.com/museulp/docs/uma_pol tica_lingu stica_para_o_p Acesso em 22/03/2019.
Grayley, Monica Villela. A Língua Portuguesa Como Ativo Político: Um Mundo de Oportunidades Para os Países Lusófonos. Editora Appris, 2019.
Lagares, Xoán Carlos. Qual política linguística? Desafios glotopolíticos contemporâneos. Parábola Editorial, 2018.
Oliveira, Gilvan Müller de. "Declaração universal dos direitos linguísticos: novas perspectivas em política linguística." Campinas, SP: Mercado de Letras (2003).
Ribeiro da Silva, E. A. (2013). Pesquisa em política linguística: histórico, desenvolvimento e pressupostos epistemológicos. Trabalho Linguística Aplicada, Campinas, 52, 2, 289-320.
Pinto, Paulo Feytor, Sílvia Melo-Pfeifer Políticas linguísticas em português. Lidel, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: