Poetyka ciała. Postludzkie ucieleśnienia w hiszpańskiej prozie metamodernistycznej 3305-PCPU-01
Poetyka ciała:...to kurs fakultatywny skierowany do studentek i studentów I stopnia filologii hiszpańskiej. Jego celem jest wprowadzenie do dwóch kluczowych pojęć współczesnej humanistyki: metamodernizmu oraz posthumanizmu. Choć kategorie te są stosunkowo nowe, w ostatnich latach zyskały one istotne miejsce w debacie naukowej. Kurs został pomyślany jako przewodnik po tych obszarach badawczych – jego celem jest wskazanie zarówno punktów stycznych, jak i różnic między obiema perspektywami.
Pierwsze spotkania poświęcone będą zarysowaniu ram teoretycznych. W ramach kolejnych zajęć analizowane będą wybrane utwory literackie opublikowane w ostatnich latach, w których problematyzowane są zagadnienia cielesności, podmiotowości oraz afektywności w kontekście przemian postludzkich i metamodernistycznych.
Program kursu
BLOK I
1. Wprowadzenie: literatura i ciało
2. Metamodernizm w Hiszpanii: fikcja po 15M i upolitycznienie intymności
Posthumanizmy
Przegląd nurtów posthumanistycznych: od posthumanizmu klasycznego po feminizm posthumanistyczny oraz krytykę antropocentryzmu i binarności.
BLOK II
1. Posthumanistyczne narracje dorastania: queerowe i dysydenckie dzieciństwa we współczesnej literaturze hiszpańskiej
Lektury obowiązkowe:
Sabina Urraca, Las niñas prodigio (2017)
Elisa Victoria, Voz de vieja (2019)
Andrea Abreu, Panza de burro (2020)
Aida González Rosi, Leche condensada (2023)
2. Nowa etyka troski: choroba i niepełnosprawność w literaturze hiszpańskiej XXI wieku
Lektury obowiązkowe:
Marta Sanz, Clavícula (2017)
Cristina Morales, Lectura fácil (2018)
Aixa de la Cruz, Las herederas (2023)
3. Narracje zmęczenia: społeczeństwa wypalenia i afektywna inność
Lektury obowiązkowe:
Elvira Navarro, La trabajadora (2014)
Elisa Victoria, El Evangelio (2021)
Meryem El Mehdati, Supersaurio (2022)
4. Podsumowanie
Zastrzeżenie: Niektóre z najnowszych tekstów kultury omawianych w ramach kursu mogą zawierać elementy trudne do odbioru dla osób bardzo wrażliwych (np. przemoc, wulgarny język lub treści erotyczne). Prosimy o uwzględnienie tego przy podejmowaniu decyzji o udziale w kursie.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu zajęć student opanował podstawową terminologię i metodologię dotyczącą badań nad współczesnymi tekstami kutlury, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych zjawisk w prozie hiszpańskiej XXI wieku.
Umiejętności
Po zakończeniu zajęć student umie dokonać krytycznego oglądu i oceny zjawisk literakich, jak również przeprowadzić samodzielną analizę i interpretację tekstów kultury w języku hiszpańskim, uwzględniając najnowsze tendencje, które zachodzą w hiszpańskiej kulturze (K_U01, K_U02; K_U03). Wykorzystując nabytą wiedzę i narzędzia, potrafi w logiczny sposób przeprowadzić wywód i sformułować argumenty i wnioski dotyczące sfery estetyczno-formalnej oraz tematycznej dzieła zarówno w formie ustnej jak i pisemnej (K_U05, K_U06).
Kompetencje społeczne
Po zakończeniu zajęć student: rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się oraz doskonalenia własnych kompetencji (K_K01), jak również jest zainteresowany aktualnymi procesami oraz zjawiskami zachodzącymi w hiszpańskim społeczeństwie i polu artystycznym (K_K03, K_K04).
Literatura
Korpus lektur obowiązkowych:
Abreu, Andrea. Panza de burro, Barrett, 2020.
de la Cruz, Aixa. Las herederas, Alfaguara, 2022.
El Mehdati, Meryem. Supersaurio. Blackie Books, 2022.
González Rossi, Aida. Leche condensada. Caballo de Troya, 2023.
Morales, Cristina. Lectura fácil. Barcelona: Anagrama, 2018.
Navarro, Elvira. La trabajadora. Barcelona: Literatura Random House, 2014.
Sanz, Marta. Clavícula. Madrid: Anagrama, 2017.
Urraca, Sabina. Las niñas prodigio. Fulgencio Pimentel, 2017.
Victoria, Elisa. Vozdevieja. Barcelona: Blackie Books, 2019.
Victoria, Elisa. El Evangelio. Barcelona: Blackie Books, 2021.
Teksty teoretyczne:
Becerra Mayor, David. Después del acontecimiento. El retorno de lo político en la literatura española tras el 15-M. Manresa: Bellaterra Ediciones, 2021.
Braidotti, Rosi. Lo posthumano. Trad: Juan Carlos Gentile Vitale, Barcelona: Gedisa Editorial, 2015.
Braidotti, Rosi y Hlavajova, Maria, Eds. Posthuman Glossary. Londres: Bloomsbury, 2018.
Cooter, Roger. “The turn of the body: history and the politics of the corporeal”. ARBOR: Ciencia, Pensamiento y Cultura, no 743, (2010): 393-405.
Dussel, Enrique. Filosofías del Sur. Descolonización y transmodernidad. México D.F: Akal, 2015.
Hutcheon, Linda. The Politics of Postmodernism. The Taylor & Francis e-Library, 2004.
Le Breton, David. Antropología del cuerpo y modernidad. Trad. Paula Mahler, Buenos Aires: Nueva Visión, 2002.
van den Akker et al., Eds. Metamodernismo: Historicidad, afecto y profundidad después de postmodernismo. Trad. Luis Rodríguez Plaza y Joaquim Pérez Feijóo. Barcelona: Mutatis Mutandis, 2023.
Vermeulen, Timotheus y Robin van den Akker. «Notes on metamodernism», Journal of Aesthetics & Culture, vol. 2, no 1, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: