Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Portugalii II 3305-NBKP2-1U
W trakcie kursu studenci zapoznają się z najnowszymi badaniami dotyczącymi dziejów oraz szeroko rozumianej kultury Portugalii i krajów obszaru portugalskojęzycznego. Omówione zostaną również współczesne metodologie oraz charakterystyczna dla tych badań terminologia. Zajęcia stanowić będą przestrzeń do dyskusji i wymiany poglądów, sprzyjając pogłębianiu wiedzy oraz rozwijaniu własnych zainteresowań i problemów badawczych.
Program kursu obejmuje szeroki wachlarz zagadnień i perspektyw teoretycznych, które poddane zostaną krytycznej analizie i interpretacji. Interdyscyplinarne oraz transnarodowe ujęcia mają na celu zachęcić studentów do dostrzegania związków między zjawiskami kulturowymi, społecznymi i historycznymi, a także do refleksji nad ich wzajemnymi zależnościami.
Nawiązując do klasycznych interpretacji dziejów, kultury i religii, zajęcia ukażą, w jaki sposób najnowsze badania wchodzą z nimi w dialog, często je przeformułowując, dekonstruując lub proponując rewizję eurocentrycznych modeli poznawczych. Szczególna uwaga zostanie poświęcona rekonstrukcji narracji historycznych, narodowych i tożsamościowych oraz wprowadzaniu dotychczas marginalizowanych perspektyw, takich jak perspektywa kobieca czy perspektywa grup podporządkowanych.
W ramach kursu omówione zostaną wybrane zagadnienia z teorii postkolonialnej, dekolonialnej i feministycznej, a także perspektywy indygeniczne i ekokrytyczne, które umożliwią studentom wieloaspektowe spojrzenie na świat portugalskojęzyczny oraz jego złożone dziedzictwo kulturowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
terminologię związaną z najnowszymi kierunkami badań obejmujących dzieje oraz szeroko pojętą kulturę i dziedzictwo Portugalii i innych krajów portugalskojęzycznych, oraz potrafi stosować ją w praktyce akademickiej i zawodowej;
specyfikę metodologiczną i teoretyczną badań nad dziejami i kulturą Portugalii oraz innych krajów portugalskojęzycznych, rozumie charakter i cele współczesnych podejść badawczych;
kluczowe wydarzenia, procesy historyczne oraz istotne aspekty kultury, literatury i religii Portugalii oraz innych krajów portugalskojęzycznych, a także sposób, w jaki współcześni badacze odnoszą się do najnowszych trendów badawczych;
znaczenie badań nad dziejami i kulturą Portugalii i innych krajów portugalskojęzycznych w kontekście interdyscyplinarnym, transdyscyplinarnym i porównawczym (komparatystycznym);
główne szkoły, ośrodki i trendy badawcze w ramach badań nad dziejami i kulturą Portugalii i innych krajów portugalskojęzycznych oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną;
sposoby zastosowania tej wiedzy w działalności akademickiej i zawodowej, w tym w analizie problemów badawczych i praktycznych kontekstach kulturowych;
podstawowe pojęcia związane z ochroną własności intelektualnej i rozumie konieczność zarządzania zasobami kulturowymi i wiedzą w działalności naukowej i zawodowej.
(S3_KW01, S3_W02, S3_KW03, S3_KW04, S3_KW05, S3_KW06)
Student potrafi:
samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swój potencjał naukowy w zakresie najnowszych badań nad dziejami i szeroko pojętym dziedzictwem kulturowym Portugalii oraz innych krajów portugalskojęzycznych, a także świadomie kierować procesem badawczym;
opracować i przedstawić w formie ustnej i pisemnej wyniki samodzielnie przeprowadzonej kwerendy lub badań nad dziejami i kulturą Portugalii oraz innych krajów portugalskojęzycznych;
przeprowadzić analizę naukową z użyciem terminologii portugalskiej właściwej dla badań nad dziejami i dziedzictwem kulturowym Portugalii oraz innych krajów portugalskojęzycznych, korzystając ze stosownych metod i narzędzi badawczych, a także zaproponować samodzielne i oryginalne rozwiązania problemów badawczych.
(S3_KU01, S3_KU02 S3_KU03)
Student:
jest gotowy do współdziałania w grupie w ramach różnych ról: lidera, członka, etc.
(S3_KK01)
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym.
Ocenie podlegać będzie również przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanych materiałów oraz aktywne uczestnictwo w dyskusjach.
Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu na podstawie aktywnego uczestnictwa w dyskusjach oraz przygotowania referatu na konferencję studencką.
Dopuszczalna ilość nieobecności nieusprawiedliwionych: 2 zajęcia.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Djaimilia Pereira de Almeida (2023) O que é ser uma escritora negra hoje, de acordo comigo. Lisboa: Penguin Random House.
José Bernardino-Costa & Ramón Grosfoguel (2016) ‘Decolonialidade e perspectiva negra’, Sociedade e Estado, 31(1), pp. 15–24. [wybrane rozdziały]
Catarina Martins (2024) Mulheres, raça e etnicidades: introdução aos feminismos decoloniais. Coimbra. [wybrane rozdziały]
Heloísa Buarque de Hollanda (org.) (2018) Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade. 14th edn. São Paulo: Companhia das Letras. [wybrane rozdziały]
Grada Kilomba (2019) Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Editora Cobogó. [wybrane rozdziały]
Ailton Krenak (2019) Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras.
António Sousa Ribeiro (2010) ‘Pensamento Pós-Colonial’, Janus 2010: Anuário de Relações Exteriores, pp. 114–115.
Djamila Ribeiro (2019) O lugar de fala. São Paulo: Pólen.
Boaventura de Sousa Santos & Maria Paula Meneses (2009) ‘Introdução’, in Santos, Boaventura de Sousa & Meneses, Maria Paula (org.) Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, pp. 9–19.
Eduardo Viveiros de Castro (2023) Indígena. N-1 Edições. https://medium.com/n-1-edições/indígena-eduardo-viveiros-de-castro-6f2cddcd7826
com/n-1-edições/indígena-eduardo-viveiros-de-castro-6f2cddcd7826
Artykuły z czasopism naukowych, w tym z numerów tematycznych, poświęconych omawianym zagadnieniom czy akta z obrad konferencji naukowych. Inne najnowsze publikacje dostosowane do zainteresowań słuchaczy, a także bazy danych, strony archiwów, bibliotek i instytucji,
Materiały są udostępniane w Google Classroom.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: