Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Hiszpanii II 3305-NBKH2-1U
Zajęcia mają na celu przedstawienie najnowszych badań nad historią i współczesną kulturą Hiszpanii w kontekście głównych tendencji współczesnej humanistyki. Podczas zajęć poddamy refleksji nowe nurty intelektualne, perspektywy i kategorie wyłaniające się z prac badaczy różnych dziedzin humanistyki (antropologii kultury, nauk społecznych, filozofii, historii, nauk politycznych, gender studies) w świetle ich wykorzystania do badań kultury i społeczeństwa Hiszpanii na przestrzeni ostatnich lat. Szczególny nacisk będzie kładziony na te spośród najnowszych badań, które narodziły się wraz ze swoim przedmiotem będącym konsekwencją zmian, problemów i wyzwań współczesnego świata.
Zakres tematyczny zajęć:
Człowiek i zdrowie
Natura i wyzwania ekologii
Mniejszości
Ujęcia narodowe, polityczne, a nurty "connected"
Analiza, czy synteza?
Formy przekazu badań naukowych
Technologia i badania humanistyczne
Media i kultura popularna
Stereotypy i mity narodowe.
El objetivo del curso es presentar el estudio más reciente sobre la cultura e historia de España en el contexto de corrientes de humanidades contemporáneas más importantes. Se reflexionará sobre nuevas tendencias, perspectivas de investigación y categorías analítico interpretativas provenientes de varias disciplinas de humanidades (antropología de cultura, ciencias sociales, filosofía, historia, politología, estudios de género) en relación con su uso dentro del ámbito de la investigación sobre los fenómenos sociales y culturales de España. Nos interesará sobre todo la investigación que ha surgido como consecuencia de cambios y retos del mundo contemporáneo.
Temas:
El hombre y la salud.
La naturaleza y los desafíos de la ecología.
Minorías
Enfoques políticos nacionales y tendencias "conectadas"
¿Análisis o síntesis?
Formas de transmitir la investigación cientifica
Tecnología y humanidades
Medios y cultura popular
Estereotipos y mitos nacionales.
|
W cyklu 2024L:
1. Tartessos - mit czy rzeczywistość? |
W cyklu 2025L:
Zakres tematyczny. 1. España prehistórica |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
Student po ukończeniu zajęć
- zna powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02, S1K_W02)
- zna i rozumie zjawiska naukowe i kulturowe w Polsce i Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi (S1K_W04)
- rozumie i potrafi zastosować w praktyce terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W05)
- zna współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W06, S1K_W06)
- zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (S1K_W01)
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
Student po ukończeniu zajęć
- potrafi wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych Hiszpanii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S1K_U01)
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02, S1K_U02)
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:
Student po ukończeniu zajęć
- jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01, S1K_K01)
- rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (S1K_K02)
Kryteria oceniania
1. Uczestnictwo w zajęciach (dwie nieobecności nieusprawiedliwione)
2. Przedstawienie w formie prezentacji prac na wybrany temat (minimum 2)
3. Test.
1.Participación en las sesiones (se aceptan dos ausencias sin justificar)
2. Presentación de un trabajo sobre un tema escogido (mínimo 2)
3. Un test.
Literatura
Barthes, Roland (2012) Mitologías. Madrid: Biblioteca Nueva. (fragmentos)
Beck, Urlich (1998) La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós. (fragmentos)
Lemmey,Huw, Miller, Ben (2025 Gays malos, Verso, Barcelona
Lopez-Cordón Cortezo,María Victoria, Los estudios históricos sobre las mujeres en la Edad Moderna:: estado de la cuestión, Revista de historiografía (RevHisto), INº. 22, 2015, págs. 147-181
Mañoso Valderrama, Joaquín (2020) Ciudad saludable en una sociedad de riesgo, (En:) Turismo pos-COVID-19: Reflexiones, retos y oportunidades / coord. por Moisés R. Simancas Cruz, Raúl Hernández Martín, Noemí Padrón Fumero, pp. 93-104
Mirgos, K. (2015) La estereotipización de las mujeres inmigrantes de Europa del Este. In F. J. García Castaño, A. Megías Megías, & J. Ortega Torres (Eds.), Actas del VIII Congreso sobre Migraciones Internacionales en España. Granada: Instituto de Migraciones.
Oltra Christian (2005) Modernización ecológica y sociedad del riesgo hacia un análisis de las relaciones entre ciencia, medio ambiente y sociedad, Papers: revista de sociología, ISSN 0210-2862, ISSN-e 2013-9004, Nº 78, pp. 133-150.
Sanabria Sing, Carolina, (2018) Repensar Gran Hermano 20 años después: la casa como simulacro., Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria, ISSN-e 1137-1102, Vol. 23, Nº. 45 (Noviembre/Azaroa), pp. 185-202.
Sánchez Belando, María Victoria; Rius Ulldemolins, Joaquim; Zarlenga, Matías I. (2012) ¿Ciudad creativa y ciudad sostenible?: un análisis crítico del "modelo Barcelona" de políticas culturales, Revista crítica de ciencias sociais, ISSN 0254-1106, ISSN-e 2182-7435, Nº. 99, pp. 31-50.
Vega Ramos, María JoséImperios de papel: introducción a la crítica postcolonial, Barcelona : Crítica, 2003.
|
W cyklu 2024L:
Collins, R., Hiszpania w czasach Wizygotów: 409-711, PWN, Warszawa 2007 |
W cyklu 2025L:
Alfonso VI, Desperta Ferro Antigua y Medieval 64 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: