Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Hiszpanii II 3305-NBKH2-1U
Zajęcia mają na celu przedstawienie najnowszych badań nad historią i współczesną kulturą Hiszpanii w kontekście głównych tendencji współczesnej humanistyki. Podczas zajęć poddamy refleksji nowe nurty intelektualne, perspektywy i kategorie wyłaniające się z prac badaczy różnych dziedzin humanistyki (antropologii kultury, nauk społecznych, filozofii, nauk politycznych, gender studies) w świetle ich wykorzystania do badań kultury i społeczeństwa Hiszpanii na przestrzeni ostatnich lat. Szczególny nacisk będzie kładziony na te spośród najnowszych badań, które narodziły się wraz ze swoim przedmiotem będącym konsekwencją zmian, problemów i wyzwań współczesnego świata.
Zakres tematyczny zajęć:
Krytyka postkolonialna i historia (na przykładzie transformacji ustrojowej w Hiszpanii)
Ciało jako kategoria - antropologia, kulturoznawstwo i historia
Refleksja na temat nowych technik reprodukcyjnych. Podwójne macierzyństwo i macierzyństwo zastępcze w Hiszpanii
Języki mniejszościowe w świetle badań interdyscyplinarnych
Polityka przestrzenna w perspektywie krytycznej. Miasta kreatywne.
Kultura i społeczeństwo hiszpańskie w obliczu kryzysu ekologicznego
Analiza filmu. Nowe propozycje metodologiczne
Kino kultur mniejszościowych w Hiszpanii. Problematyka definicji przedmiotu badań
Media i kultura popularna
Etnografia i sztuka. Nowy spojrzenie na dokument etnograficzny
Mitologie popularne i studia kulturowe. Problematyka współczesnych mitów
Muzykologia feministyczna
W cyklu 2023L:
1. Tartessos - mit czy rzeczywistość? |
W cyklu 2024L:
1. Tartessos - mit czy rzeczywistość? |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
Student po ukończeniu zajęć
- zna powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02, S1K_W02)
- zna i rozumie zjawiska naukowe i kulturowe w Polsce i Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi (S1K_W04)
- rozumie i potrafi zastosować w praktyce terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W05)
- zna współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W06, S1K_W06)
- zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (S1K_W01)
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
Student po ukończeniu zajęć
- potrafi wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych Hiszpanii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S1K_U01)
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02, S1K_U02)
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:
Student po ukończeniu zajęć
- jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01, S1K_K01)
- rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (S1K_K02)
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w zajęciach (można mieć dwie nieobecności nieusprawiedliwione), przedstawienie w formie prezentacji prac na wybrany temat, test.
Literatura
Arbaiza, Mercedes (2018) “Sentir el cuerpo”: subjetividad y política en la sociedad de masas en España (1890-1931), Política y sociedad, ISSN 1130-8001, Vol. 55, Nº 1, pp. 71-92.
Barreto Vargas, Carmen Marina (2006) Arquitectura corporal: pasiones deportivas e identificaciones estéticas, Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, ISSN: 0034-7981, vol. LXI, n.o 2, pp. 59-77.
Barthes, Roland (2012) Mitologías. Madrid: Biblioteca Nueva. (fragmentos)
Baudrillard, Jean (1978) Cultura y simulacro. Barcelona: Editorial Kairós. (fragmentos)
Beck, Urlich (1998) La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós. (fragmentos)
Blasco Herranz, Inmaculada (2010) Género y religión: Mujeres y catolicismo en la historia contemporánea de España, XIX y Veinte. Revista de historia y pensamiento contemporáneos, Nº 4, pp. 7-20.
Boguszewicz, Maria (2012) La actitud lingüística de la Iglesia católica en Galicia cincuenta años después del Concilio Vaticano II, , Itinerarios: revista de estudios lingüisticos, literarios, históricos y antropológicos, ISSN 1507-7241, Nº. 16, pp. 29-46
Carolina Sanabria Sing (2018) Repensar Gran Hermano 20 años después: la casa como simulacro., Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria, ISSN-e 1137-1102, Vol. 23, Nº. 45 (Noviembre/Azaroa), pp. 185-202.
Christian Oltra (2005) Modernización ecológica y sociedad del riesgo hacia un análisis de las relaciones entre ciencia, medio ambiente y sociedad, Papers: revista de sociología, ISSN 0210-2862, ISSN-e 2013-9004, Nº 78, pp. 133-150.
Díaz Martínez, Ana (2007) La doble maternidad legal derivada de la utilización de técnicas de reproducción humana asistida, Derecho privado y Constitución, ISSN 1133-8768, Nº 21, pp. 75-129.
Etxebarria Arostegui, Maitena (2012) El proceso de revitalización de la lengua vasca análisis sociolingüístico, Revista de Filología de la Universidad de La Laguna, ISSN 0212-4130, Nº 30, pp. 39-62.
Euba Ugarte, Argibel (2016) Basker: documentales suecos sobre cultura vasca en la década de 1960. Bilbao: Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, Argitalpen Zerbitzua.
Featherstone, Mike (1991) Cultura de consumo y posmodernismo. Buenos Aires: Amorrortu. (fragmentos)
Izquierdo, Jesús (2018) “Colonización antiutópica. Normalización y desarraigo de lo indeseable” Política y sociedad, ISSN 1130-8001, Vol. 55, Nº 3, pp. 913-936
Karla Abarca Molina, (2016) Equidad de género en el campo musical: una aproximación teórica, Escena: Revista de las artes, ISSN-e 2215-4906, ISSN 1409-2522, Vol. 76, Nº. 1, pp. 167-184
Mañoso Valderrama, Joaquín (2020) Ciudad saludable en una sociedad de riesgo, (En:) Turismo pos-COVID-19: Reflexiones, retos y oportunidades / coord. por Moisés R. Simancas Cruz, Raúl Hernández Martín, Noemí Padrón Fumero, pp. 93-104.
Márquez, Patricia (2002) Cuerpo y arte corporal en la posmodernidad: las mujeres visibles, Arte, individuo y sociedad, ISSN 1131-5598, Nº 14, pp. 121-150.
Martinez Cano, Silvia (2017) Las divas del pop y la identidad feminista reivindicación, contradicción y consumo cultural, Investigaciones feministas, ISSN 2171-6080, Vol. 8, Nº. 2, pp. 475-492.
Mirgos, K. (2015) La estereotipización de las mujeres inmigrantes de Europa del Este. In F. J. García Castaño, A. Megías Megías, & J. Ortega Torres (Eds.), Actas del VIII Congreso sobre Migraciones Internacionales en España. Granada: Instituto de Migraciones.
Romeo Casabona, Carlos María (2018) Las múltiples caras de la maternidad subrogada ¿Aceptamos el caos jurídico actual o buscamos una solución?, Folia Humanística, Revista de Salud, ciencias sociales y humanidades Nº 8, pp. 109-121.
Sánchez Belando, María Victoria; Rius Ulldemolins, Joaquim; Zarlenga, Matías I. (2012) ¿Ciudad creativa y ciudad sostenible?: un análisis crítico del "modelo Barcelona" de políticas culturales, Revista crítica de ciencias sociais, ISSN 0254-1106, ISSN-e 2182-7435, Nº. 99, pp. 31-50.
Torrado Morales, Susana (2008) El cine vasco en la bibliografía cinematográfica (1968-2007), Donostia- San Sebastián: Universidad de Deusto; Euskadiko Filmategia Fundazioa - Fundación Filmoteca Vasca. (fragmentos)
Zunzuntegui, Santos (2016) La mirada cercana: microanálisis fílmico. Santander: Shangrila Textos Aparte. (fragmentos)
W cyklu 2023L:
Collins, R., Hiszpania w czasach Wizygotów: 409-711, PWN, Warszawa 2007 |
W cyklu 2024L:
Collins, R., Hiszpania w czasach Wizygotów: 409-711, PWN, Warszawa 2007 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: