Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Hiszpanii I 3305-NBKH1-1U
Zajęcia mają na celu przedstawienie historii i kultury Hiszpanii w świetle najnowszych badań. Badania te niejednokrotnie kwestionują tradycyjną i wizję historii i dziejów kultury i religii. Celem zajęć jest przegląd najbardziej polemicznych lub niejednoznacznych elementów dziejów, kultury i religii Hiszpanii i poddanie ich krytycznej rekonstrukcji.
1. Hiszpania prehistoryczna
Neandertalczycy i Homo Sapiens
Altamira
Skąd się wzięli Hiszpanie - migracje które uformowały ludność Hiszpanii.
2. Hiszpania rzymska
Wojny punickie i taktyka eksterminacji kulturowej
Rzymski podbój Hiszpanii a USA na Bliskim Wschodzie
3. Hiszpania Wizygotów
Polemiczna „hiszpańskość” przedarabskiego Półwyspu
4. Hiszpania muzułmańska
Mit wielokulturowości i tolerancji
El Cid - próba stworzenia własnego państwa.
5. Hiszpania chrześcijańska
Kreatywne podejście do historii: Covadonga, grób św. Jakuba.
Pryscylian.
6. Hiszpania rekonkwisty
Rekonkwista jak podbój Dzikiego Zachodu.
Jak powstała zjednoczona Hiszpania - bez Portugalii ale z Katalonią.
7. Hiszpania Królów Katolickich i Habsburgów
Czystki etniczne
Inkwizycja jako państwowa tajna policja
8. Hiszpania XIX wieku
Francisco de Goya: polityczne uwikłanie sztuki i dramat osobisty artysty
Antyklerykalizm i klerykalizm.
9. Hiszpania XX wieku
Narodziny współczesnej kultury popularnej: emancypacja kobiet i seks
Propaganda wojenna w kulturalnych odsłonach: piosenka, fotografia i malarstwo wojny domowej
Muzyka jako forma oporu: Nova Canço katalońska, cantautores.
11. Hiszpania XXI wieku
Piłka nożna i nacjonalizm.
Kryzys strukturalny gospodarki i systemu politycznego od 2008r.
W cyklu 2023Z:
Zajęcia mają na celu przedstawienie historii i kultury Hiszpanii w świetle najnowszych badań. Badania te niejednokrotnie kwestionują tradycyjną i wizję historii i dziejów kultury i religii. Celem zajęć jest przegląd najbardziej polemicznych lub niejednoznacznych elementów dziejów, kultury i religii Hiszpanii i poddanie ich krytycznej rekonstrukcji. 1. Hiszpania prehistoryczna |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia mają na celu przedstawienie historii i kultury Hiszpanii w świetle najnowszych badań. Badania te niejednokrotnie kwestionują tradycyjną i wizję historii i dziejów kultury i religii. Celem zajęć jest przegląd najbardziej polemicznych lub niejednoznacznych elementów dziejów, kultury i religii Hiszpanii i poddanie ich krytycznej rekonstrukcji. 1. Hiszpania prehistoryczna 1. Hiszpania prehistoryczna |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: zdalnie | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym
powiązania filologii iberyjskiej z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych
podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
zjawiska naukowe i kulturalne w Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi
terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
S1K_W01, S1K_W02, S1K_W03, S1K_W04, S1K_W05, S1K_W06
Student potrafi
wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych Hiszpanii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową
wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej
S1K_U01, S1K_U02, S1K_U03
Student jest gotów do
współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role
S1K_K01
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze, do 5 usprawiedliwionych z koniecznością zaliczenia powyżej 2)
Aktywność na zajęciach (40%)
Zaliczenie pisemne (60%)
Literatura
Wybrana literatura:
Aguilar Fernández, Paloma El resurgir del pasado en España, Taurus, Madrid 2018
Álvarez Junco, José. Mater Dolorosa. La idea de España, Taurus, Madrid 2001
Bennasar, Bartolomé.Historia de los españoles, Critica, Barcelona 1989
Callahan, William. La Iglesia católica en España, Critica 2005
Coronado, X. F. La censura franquista: crónica de un despropósito
GAL. Actas del proceso (El Mundo)
Illescas Nájera, Francisco. “De la convivencia al fracaso de la conversión: algunos aspectos que promovieron el racismo antijudío en la España de la Reconquista.” Revista de Humanidades. Tecnológico de Monterrey, 14, 2003:
227-256.
Eslava Galán, Juan. “Coitus interruptus”, Planeta, Barcelona 1997
García Fitz, Francisco. La guerra contra el islam, Sintesis, Madrid 2019.
Martin Descalzo, J.L. Tarancón, el cardenal de cambio, Planeta, Barcelona 1982
Miłkowski,Tadeusz. Kościół w społeczeństwie hiszpańskim XIX i XX wieku. Od mnichów na wojnie do wojny z mnichami, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łąck 2006
Netanyahu Milejkowski, Bencijon, Los orígenes de la Inquisición en la España del siglo XV, Crítica 1999.
Payán, Miguel, La historia de España a través del cine , Cacitel, Madrid 2007
Pérez Díaz, V. Powrót społeczeństwa obywatelskiego w Hiszpanii, Znak, Kraków 1996
Carlos Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu, Kraków 2001, TAiWPN Universitas
Ksawery Pruszyński, W czerwonej Hiszpanii
Santiago de, Pablo. Creadores de sombras: ETA y el nacionalismo vasco a través del cine, Tecnos, 2017.
Tortella, Gabriel. El desarrollo de la España contemporánea, Alianza, Madrid 2004
Tusell, Javier. "El Aznarato", Aguilar, Madrid 2005
Woodworth, Paddy. GUERRA SUCIA, MANOS LIMPIAS. ETA, EL GAL Y LA DEMOCRACIA ESPAÑOLA, Critica, Barcelona 2002
W cyklu 2023Z:
Wybrana literatura: |
W cyklu 2024Z:
Wybrana literatura: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: