Metodologia i źródła w badaniach nad kulturą i religią I 3305-MZBR1-1U
Celem proseminarium jest zapoznanie osób studiujących z wybranymi tradycjami metodologicznymi w obszarze nauk o kulturze i religii, z uwzględnieniem elementów nauk o polityce. W pierwszej części kursu osoby studiujące, poprzez lekturę tekstów i dyskusję, poznają wybrane szkoły teoretyczne/orientacje badawcze. Proponowane teksty obejmują nie tylko fragmenty fundamentalnych dla danej orientacji dzieł, ale także przykłady badań czerpiących z konkretnej teorii, dotyczących wytworów i fenomenów kulturowych bądź religijnych, z uwzględnieniem elementów nauk o polityce i socjologii, związanych z krajami hiszpańskojęzycznymi. Celem drugiej i trzeciej części kursu jest przekazanie wiedzy i wykształcenie umiejętności niezbędnych do samodzielnego przeprowadzenia badania i napisania pracy magisterskiej z zakresu dyscyplin nauk o kulturze i religii i nauk o polityce, stąd mają one charakter warsztatowy. W oparciu o podręczniki i omówienia wybranych elementów metodologii oraz przykłady ich zastosowania, osoby uczestniczące w kursie wykonują ćwiczenia: wyszukiwania i krytycznego omówienia źródeł tekstowych i audiowizualnych, projektowania i przeprowadzania wywiadu etnograficznego, stosowania wybranych strategii metodologicznych i metod analizy.
Opis dotyczy obu semestrów kursu (Metodologia i źródła w badaniach nad kulturą i religią I i II).
W cyklu 2025Z:
Celem proseminarium jest zapoznanie osób studiujących z wybranymi tradycjami metodologicznymi w obszarze nauk o kulturze i religii, z uwzględnieniem elementów nauk o polityce. W pierwszej części kursu osoby studiujące, poprzez lekturę tekstów i dyskusję, poznają wybrane szkoły teoretyczne/orientacje badawcze. Proponowane teksty obejmują nie tylko fragmenty fundamentalnych dla danej orientacji dzieł, ale także przykłady badań czerpiących z konkretnej teorii, dotyczących wytworów i fenomenów kulturowych bądź religijnych, z uwzględnieniem elementów nauk o polityce i socjologii, związanych z krajami hiszpańskojęzycznymi. Celem drugiej i trzeciej części kursu jest przekazanie wiedzy i wykształcenie umiejętności niezbędnych do samodzielnego przeprowadzenia badania i napisania pracy magisterskiej z zakresu dyscyplin nauk o kulturze i religii i nauk o polityce, stąd mają one charakter warsztatowy. W oparciu o podręczniki i omówienia wybranych elementów metodologii oraz przykłady ich zastosowania, osoby uczestniczące w kursie wykonują ćwiczenia: wyszukiwania i krytycznego omówienia źródeł tekstowych i audiowizualnych, projektowania i przeprowadzania wywiadu etnograficznego, stosowania wybranych strategii metodologicznych i metod analizy. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2025Z: w sali zdalnie mieszany: w sali i zdalnie | Ogólnie: zdalnie mieszany: w sali i zdalnie w sali |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Po ukończeniu kursu osoba studiująca zna i rozumie:
[S1K_W01, S2K_W02] specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiów iberystycznych, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, ogólną terminologię z zakresu badań nad kulturą i religią, zwłaszcza najnowszych dokonań w ich zakresie, w stopniu rozszerzonym w zakresie nauk o kulturze i religii w krajach hiszpańskojęzycznych;
[S1K_W02, S2K_W02] powiązania nauk o kulturze i religii z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych i społecznych, a szczególnie z antropologią, etnografią i naukami o polityce;
[S1KW_03; S2KW_03] podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej;
[S1K_W04, S2K_W04] zjawiska naukowe i kulturalne w krajach hiszpańskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi i społecznymi, w tym politycznymi;
[S1K_W05, S2K_W05] terminologię, teorię i metodologię z zakresu nauk o kulturze i religii, właściwe dla studiów iberystycznych, a w szczególności główne założenia orientacji badawczych takich, jak fenomenologia, społeczny konstruktywizm, teoria krytyczna, nowy materializm oraz metodologię badań jakościowych, włączając takie strategie badawcze, jak studium przypadku czy analiza porównawcza oraz metody analizy, jak analiza dyskursu i analiza tematyczna
[S1K_W06, S2K_W06] współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w dziedzinie nauk o kulturze i religii.
UMIEJĘTNOŚCI:
Po ukończeniu kursu osoba studiująca potrafi:
[S1K_U01, S2K_U01] wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę metodologii prac w dyscyplinie nauk o kulturze i religii, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu nauk o kulturze i religii;
[S1K_U02, S2K_U02] samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie nauk o kulturze i religii, w tym samodzielnie przeprowadzić kwerendę biblioteczną i internetową, wyszukiwać, pozyskiwać i analizować źródła tekstowe i audiowizualne, a także poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową jako badacz w zakresie nauk o kulturze i religii;
[S1K_U03, S2K_U03] wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem fachowej terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Po ukończeniu kursu osoba studiująca jest gotowa do:
[S1K_K01, S2 K_K01] współdziałania w grupie, pełniąc w niej różne role wynikające ze specyfiki prowadzenia badań z zakresu nauk o kulturze i religii;
[S1K_K02, S2 K_K02] rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu, w szczególności pracy badacza w dziedzinie nauk o kulturze i religii.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest
1. Zaliczenie testu pisemnego sprawdzającego znajomość tekstów teoretycznych i metodologicznych omawianych w trakcie zajęć (50% oceny końcowej);
2. Wykonanie zadań projektowych polegających na wyszukiwaniu i krytycznym omówieniu źródeł oraz przeprowadzeniu analizy źródeł z zastosowaniem odpowiednich narzędzi (50% oceny końcowej).
Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Każda dodatkowa nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia. W indywidualnych przypadkach istnieje możliwość odrobienia nieobecności podczas dyżuru (forma odpowiedzi ustnej).
Literatura
Antropología visual y epistemes de la imagen. 2018. Arturo Gutiérrez del Ángel, Christoph Schabasser y Cecilia Fuentes (ed.). San Luis Potosí, El Colegio de San Luis, A.C.
Baudrillard, Jean. 2009. La sociedad de consumo. Sus mitos, sus estructuras. Madrid, Siglo XXI.
Baudrillard, Jean. 2012. Cultura y Simulacro. Barcelona: Kairós.
Banks, Marcus. 2006. Using visual data in qualitative research. London etc., Sage Publications.
Banks, Marcus. 2007. Visual methods in social research. Los Angeles, Sage Publications.
Bourdieu, Pierre. 2006. Génesis y estructura del campo religioso. Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad.108, 29-83.
Citro, Silvia (coord). 2010. Cuerpos plurales: antropología de y desde los cuerpos. Buenos Aires, Biblos.
Cliford, James. 1988. The Predicament of Culture. Twentieth-Century Ethnography, Literature, and Art. Cambridge; London, Harvard University Press.
Coole, Dian y Frost, Samantha. 2010. New Materialisms. Ontology, Agency, and Politics. London, Duke University Press.
Denzin Norman K., Yvonna S. Lincoln. 2017. The SAGE Handbook of Qualitative Research. SAGE Publications, Inc.
Estudiar el fenómeno religioso hoy: caminos metodológicos. 2019. Hugo José Suárez, Karina Bárcenas Barajas, Cecilia Delgado Molina (coord.). Ciudad de México, Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Sociales.
Flick, Uwe. 2014. The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis. SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781446282243
Foucault, Michel. (1970) 2013. El orden del discurso. México, Tusquets.
Hall, Stuart; Gay, Paul. 2003. Cuestiones de identidad cultural. Buenos Aires: Amorrortu.
Hall, Stuart (Ed.). 1997. Representation: Cultural representations and signifying practices. Sage Publications, Inc; Open University Press.
Horkheimer, Max (1937) 2003. Teoría crítica. Buenos Aires, Amorrortu.
Husserl, Edmund. (1949) 2010. Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. México, FCE.
Latour, Bruno. 2007. Can we Get our Materialism Back, Please? Isis, 98(1), 138-142.
Latour, Bruno. 2007. Nunca fuimos modemos. Ensayo de antropología simétrica. Buenos Aires, Siglo XXI Editores.
Lipovetsky, Gilles. 2006. La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Editorial Anagrama.
Maturana, Humberto. 1995. La realidad, ¿objetiva o construida? Barcelona, Anthropos.
Merleau-Ponty, Maurice. (1949) 1994. Fenomenología de la percepción. Planeta Agostini.
Palacio, Marta. (ed.). 2018. Neo-materialismo. Buenos Aires, Prometeo Libros.
Reynoso, Carlos. 1998. Corrientes en antropología contemporránea. Buenos Aires, Universidad de Buenos Aires.
Rose, Gillian. 2010. Visual methodologies: an introduction to the interpretation of visual material. Los Angeles, SAGE.
Símbolos, rituales religiosos e identidades nacionales: los símbolos religiosos y los procesos de construcción política de identidades en Latinoamérica. 2014. Aldo Ameigeiras (comp.). Ciudad Autónoma de Buenos Aires : CLACSO.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: