- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Mario Vargas Llosa II 3305-MVL2-OG
Kurs wymaga dużego wkładu pracy własnej studenta w zakresie przygotowania do zajęć. Ze względu na fakt, że zajęcia dotyczą literatury, a więc materii par exellance trudno uchwytnej w sposób inny niż przez lekturę, student powinien liczyć się z koniecznością lektury jednej książki tygodniowo.
Zakres poszczególnych tematów
1. Pochwała macochy
2. Wybory prezydenckie 1990 r.
3. Lituma w Andach
4. Gawędziarz
5. Zielony dom
6. Marzenie Celta
7. Święto Kozła
8. Raj tuż za rogiem
9. Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki
10. Dzielnica występku
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci
- posiadają pogłębioną wiedzę na temat powieściopisarstwa Maria Vargasa Llosy od roku 1990 do roku 2018
- dogłębnie rozumieją dynamikę ewolucji literackiej w powiązaniu z ewolucją światopoglądową pisarza, i przemianami społeczno-politycznymi na świecie i w Ameryce Łacińskiej w omawianym okresie;
- znają najważniejsze powieści Vargasa Llosy z lat 1990-2018 oraz tematyczne odniesienia do nich w postaci wcześniejszych utworów o podobnym charakterze (materia) lecz odmiennej wymowie ideowej;
Umiejętności
Studenci:
- potrafią wyjaśnić specyfikę literatury autorstwa Vargasa Llosy na tle innych prądów literackich (indygenizmu, realizmu magicznego) Ameryki Łacińskiej XX w.
- umieją wyszukiwać związki między literaturą a historią i ideologiami, wyjaśniać zależności między nimi, posługiwać się pojęciami właściwymi dla literatury latynoamerykańskiej omawianego okresu.
Kompetencje społeczne
Studenci rozumieją znaczenie literatury w debatach dotyczących zjawisk i problemów uniwersalnych, istotnych dla Ameryki Łacińskiej w XX i XXI w. takich jak: machismo, dyktatura, swobody obyczajowe, swoboda seksualna, prostytucja, kultura masowa, rola Kościoła w społeczeństwie; są otwarci na odrębność kulturową krajów latynoamerykańskich; potrafią zająć stanowisko w debacie na temat interpretacji przeczytanych lektur i odnieść poszczególne wątki do realiów polskich
Kryteria oceniania
1. aktywność na zajęciach
2. analiza wybranych przez studenta polskich recenzji jednej z powieści Maria Vargasa Llosy
Praktyki zawodowe
-
Literatura
OPRACOWANIA:
1. Ewa Łukaszyk, Nina Pluta (2010) Historia literatur iberoamerykańskich, Wrocław: Ossolineum.
2. Trinidad Barrera (coord.) (2008), Historia de la literatura hispanoamericana, tomo III siglo XX, Madrid: Ediciones Catedra.
3. Urszula Ługowska (2012) Mario Vargas Llosa. Literatura, polityka i Nobel, Warszawa: PIW.
4. Magda Potok i Judyta Wachowska (2013) Mario Vargas Llosa – w kręgu twórczości, Poznań: WNUAM.
TEKSTY LITERACKIE:
Istnieją różne wydania polskie poniższych tekstów literackich, wszystkie są odpowiednie:
Mario Vargas Llosa:
Pochwała macochy
Lituma w Andach
Gawędziarz
Zielony dom
Marzenie Celta
Raj tuż za rogiem
Święto Kozła
Szelmostwa niegrzecznej dziewczynk
Dzielnica występku
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: