Między mitem a historią: wiedza o przeszłości w pamięci Azteków 3305-MMH-U
Celem kursu jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi kontekstów i sposobów przekazywania wiedzy o przeszłości w kulturze azteckiej. Opierając się na metodologii badań nad tradycją oralną i pamięcią kulturową studenci przeprowadzają krytyczną analizę źródeł celem zrozumienia zawartego w nich przekazu symbolicznego, a także procesów, które go ukształtowały. Po ukończeniu kursu studenci posiadają podstawową wiedzę na temat takich zagadnień jak: struktura przekazu oralnego, sposób rozumienia i zapamiętywania historii w kulturze azteckiej, wpływ interesów politycznych na kształt narracji historycznej w XVI-wiecznej Dolinie Meksyku, rola mitu i rytuału w sposobie rozumienia i zapamiętywania wydarzeń, najważniejsze toposy kulturowe tradycji historycznej Azteków.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla badań nad historią i kulturą Ameryki Łacińskiej, którą jest w stanie rozwijać twórczo, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym; powiązania studiów nad historią i kultura Ameryki Łacińskiej z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych; zjawiska naukowe i kulturalne w krajach Ameryki Łacińskiej, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiów nad historią i kulturą z innymi dyskursami humanistycznymi; terminologię, teorię i metodologię z zakresu studiów historycznych i kulturoznawczych; (K_W01; K_W02; K_W04; K_W05)
Student potrafi: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych pochodzących z przedhiszpańskiej i kolonialnej Ameryki Łacińskiej, syntezę różnych idei i poglądów, opracowanie i prezentację wyników; samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiów nad kulturą i historią Ameryki przedhiszpańskiej i kolonialnej, i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; wykorzystać nabyte umiejętności w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej z zakresu badań nad historią Ameryki przedhiszpańskiej i kolonialnej; potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych w języku hiszpańskim ze specjalistami w zakresie
studiów na historią i kulturą Ameryki prehiszpańskiej i kolonialnej (K_U01; K_U02; K_U03; K_U06)
Student jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia kursu:
- aktywny udział w zajęciach i dyskusjach, przygotowanie do zajęć poprzez lekturę zadanych fragmentów źródeł i tekstów analitycznych (40% oceny końcowej)
- referat (60% oceny końcowej)
Zasady oceny referatu:
10% (0-2pkt)- Power Point (jakość przygotowanej prezentacji i adekwatność zawartości do tematu wystąpienia)
10% (0-2pkt)- poprawność językowa
10% (0-2pkt)- sposób prezentacji (np. swobodna wypowiedź będzie wyżej punktowana niż czytanie z kartki)
40% (0-8pkt)- poprawność merytoryczna
30% (0-6pkt) - ciekawe ujęcie i wyczerpanie tematu
Ocena z referatu: 0-10 pkt - 2; 11-13 pkt - 3; 14 pkt- 3,5; 15-17 pkt - 4; 18 pkt - 4,5; 19-20 - 5
Obecność na zajęciach:
Dopuszczalne są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. Po trzeciej nieobecności należy przedstawić usprawiedliwienie (np. lekarskie).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Przykładowa literatura (podczas kursu pracujemy na wybranych fragmentach tekstów):
Źródła:
Alva Ixtlilxochitl, Fernando de (1997), Obras históricas, edición facsimilar, edición, estudio introductorio y apéndice documental de
Edmundo O’Gorman, prólogo de Miguel León-Portilla, 2 vol., México, IIH-UNAM – Instituto Mexiquense de Cultura (fragmentos elegidos)
Alvarado Tezozomoc, Hernando de (2001) Crónica mexicana. Edición de Gonzalo Diaz Migoyo y German Vazquez Chamorro. Madrid, Dastin Historia (Crónicas de America).
Anales de Cuauhtitlan (1998) en: History and Mythology of the Aztecs. The Codex Chimalpopoca, trad. de John Bierhorst. Tuscon,
University of Arizona Press (fragmentos elegidos)
Cantares mexicanos, en: León-Portilla, Miguel et al. (2011), México, UNAM/ Fideicomiso Teixidor
Códice Vaticano A (s. f.) Original de la Biblioteca Apostólica Vaticana, núm. cat. Vat. Lat. 3738, Ciudad del Vaticano, disponible en: https://
digi.vatlib.it/view/MSS_Vat.lat.3738.
Códice Mendoza (1997) The Essential Codex Mendoza, ed. de Frances F. Berdan y Patricia R. Anawalt, 4 v., Berkeley-Los ÁngelesLondres, University of California Press..
Códice Xolotl (1981 [1951]), Ed. de Charles Dibble. México, IIH-UNAM.
Durán, Diego (1967) Historia de las Indias de Nueva España, ed.de Angel Ma. Garibay Kintana, 2 tomos, México, Porrúa (fragmentos).
Historia de los mexicanos por sus pinturas (2005) en: Garibay, Ángel Ma Teogonía e historia de los mexicanos. Tres opúsculos del siglo XVI. México, Porrúa (fragmentos).
Hystoyre du Mechique (2002) edición, paleografía y traducción de Rafael Tena Martínez, México, CONACULTA (fragmentos elegidos)
Leyenda de los soles, (1945) ed. de Feliciano Velázquez, Primo, México, UNAM, pp. 122-124.
Sahagún, fray Bernardino de (1989) Historia general de las Cosas de Nueva España, ed. de Josefina García Quintana y Alfredo López
Austin, 2 vols. México, CONACULTA – Alianza Editorial Mexicana (fragmentos elegidos)
Opracowania:
Assmann Jan, (2011) Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination. Cambridge, Cambridge University Press.
Baudot, George, Tzvetan Todorov (1990) Relatos aztecas de la conquista. Mexico, Grijalbo : Consejo Nacional para la Cultura y las Artes
Boone Elizabeth (2000) Stories in Red and Black. Pictorial Histories of Aztecs and Mixtecs. Austin, University of Texas Press.
Graulich, Michel (2002) "Los reyes de Tollan", Revista Espanola de Antropologia Americana, vol. 32,pp. 87-114
Halbwachs Marice, (1980) The Collective Memory. New York, Harper and Row.
Johansson, Patrick (1998) “Tlahtoani y Cihuacoatl: lo diestro solar y lo siniestro lunar en el alto mando Mexica”, Estudios de cultura nahuatl, vol. 27.
Johansson, Patrick (2008) “Mitología, mitografía y mitokinesia. Una secuencia narrativa de la peregrinación de los aztecas”, Estudios de cultura nahuatl, vol. 39, pp. 17-50
Johansson, Patrick (2012) “La imagen del huasteco en el espejo de la cultura náhuatl prehispánica”, Estudios de cultura nahuatl, vol. 44.
Johansson, Patrick (2015) “La Ley de Topiltzin. Fundamentos mitológicos del protocolo ritual en las exequias de los señores de Anáhuac”, Estudios de cultura nahuatl, vol. 50.
León-Portilla, Miguel (2001) El destino de la palabra. De la oralidad y los códices mesoamericanos a la escritura alfabetica. Mexico, Fondo de Cultura Económica.
Navarrete Linares, Federico (2011) Los orígenes de los pueblos indígenas del valle de México. Los altepetl y sus historias. México, UNAM.
Ong, Walter (2002) Orality and literacy. The Technologizing of the Word. London and New York, Routledge.
Peperstraete, Sylivie (...) “El cihuacoatl Tlacaélel: su papel en el imperio azteca y su iconografía”, en: Guilhem Olivier (coord.) Símbolos de poder en Mesoamérica. México, UNAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: